Slik jeg har forstått det på bakgrunn av det som har stått i media, er det teleselskapene som kjører på med dette. De har brukt forskjellige argumenter om at det er så vanskelig med spesialnummer etc...
Jeg ringer alltid til SAS på et nummer de ringte meg på en gang: 53001111 Fungerer meget bra, og koster ingenting
Litt av problemet til operatørene rundt dette er at prisene til 5-sifra nummer allerede er satt i samtrafikkmarkedet (der operatørene betaler hverandre for å sende samtaler til en annen). For å få bukt med sinnsvake prisene de har satt på disse numrene må all operatørene gå i takt og justere priser samtidig. Om de hadde forsøkt seg på et slikt stunt så ville det trolig bli sett på som et ulovlig prissammarbeid av konkurransetilsynet. Dersom du kommer i en situasjon at en eller flere av operatørene ikke juster, så vil markedet bli i ubalanse og noen vil tape store penger ganske raskt. Siden 5-sifra nummer fortsatt er et helt lovlig produkt, samt at operatørene tjener bøtter og spann med penger på dem, finner de liten grunn til å gjøre om på det. Hos min arbeidsgiver har vi benyttet 5-sifra i mange år. Ikke fordi vi har noen inntekter på det, men det var ment som en forenkling ovenfor våre kunder som fikk et nummer som var lett å huske. Vi har jobbet med å finne et alternativ til vårt nummer, et av forslagene fra Telenor var tilsvarende det SAS har gjort med å legge på 915 forran. I vårt tilfelle gjorde det at nummeret ble alt annet enn lett å huske, så det er ikke en løsning vi går for. Et annet moment der var at Telenor både skulle ha betalt i form av en månedsavgift for 915-prefikset, i tillegg mente de at vi skulle betale ordinær takst for alle inngående samtaler som kundene våre gjorde til det nummeret. Det er nok i all hovedsak riktig. Jeg har hørt rykter om at enkelte operatører har gitt kickback til store kunder for å ha løsningen hos dem og dermed få betalt for mye inngående trafikk. Kickback i dette tilfellet skal ha vært en rabattert månedspris på selve sentralbordløsningen. Dog tror jeg denne type løsninger tilhører sjeldenhetene. Lagret! Slike nummer er gull å ha liggende
Jeg skjønner ikke denne argumentasjonen. I dag er det fryktelig lett å finne et telefonnummer på en bedrifts hjemmeside, gjøre ett eller to trykk på dette og så ringer telefonen til det nummeret. Det tipper jeg også gjelder den bedriften du jobber for. Det trenger ikke stå et femsifret nummer der. Det kan være så vanskelig det bare vil for min del. Tilbys ikke noe annet enn femsifret nummer gjør jeg alt jeg kan for ikke å ringe den bedriften, og jeg har enda til gode å ikke finne alternative bedrifter å benytte meg av. Til og med Politiet har fått dette tullet. Jeg er virkelig fristet til å heller ringe 112 dersom de ikke tilbyr rimelige/gratis nummer å ringe dersom behovet skulle melde seg. Å argumentere med at det skal være lett å huske holder bare ikke i 2017.
Kan forøvrig i sakens anledning også anbefale følgende webside hvor en kan søke etter en bedrift og få opp alternative ordentlige nummer å ringe. http://www.gratisnr.com/
Da min arbeidsgiver innført 5-sifret nummer hadde vi så vidt bikket 2000 på kalenderen. Dette var året etter at Telenor avviklet fjerntakst, telefonkatalogen var fortsatt noen kilo med papir som kom på døra og det røffeste du kunne få av nett på mobilen var oppringt WAP. Klart at et 5-sifra nummer var en fordel på den tiden. Ikke var det spesielt kostbart sett opp mot normaltakst heller, og i hvertfall ikke opp mot det du måtte betale om du ringte fra mobil. Jeg påstår på ingen måte at dette er et like godt argument i dag som for 17 år siden. Men jeg mener det forklarer noe av årsaken til at så mange bedrifter fortsatt benytter disse numrene den dag i dag. Og en ting er i hvertfall sikkert. Vår kunder kommer til å forsøke å ringe vårt 5-sifra i lang tid etter at vi har avviklet det. For etter 17 år er dette noe dem husker. Min arbeidsgiver har for øvrig aldri gjort det vanskelig for våre kunder å få kontakt på ordinært fastnettnummer. Ordinært "fra utlandet" nummer har vært tilgjengelig både på både web og i kundeavise.
Ingen bedrifter som gjør det. I begynnelsen av disse 5 siffrede nummerne var det et problem (og kan hende er det det enda) fordi de nasjonale teleselskapene rundt omkring tolket den innledende 0 som starten på en area code. Dermed kunne man ikke ringe +4705400... Deretter var det Telenor og dess like som innså at å legge på 915 foran for at man skulle kunne ringe disse nummerne fra utlandet innebar et inntektstap, dermed valgte de å sperre nummeret for bruk innenlands. Heldigvis, etter så mange år så er det tatt grep. Jeg var fly forbanna da dette kom i begynnelsen av 2000 tallet. Rett nok, den gang fikk man rimelig raskt svar og prio fungerte. Men likevel. Det var også noe jeg ble irritert på SAS representanten som ble intervjuet på TV2 i går. Hun løy for åpent kamera, i beste fall visste hun ikke hva hun snakket om (vet ikke om det er mye bedre). For det er ikke sant at sosiale medier er et alternativ til 05400 hvis du skal endre på en billett eller noe annet som innebærer bruk av cc.