Rutenyheter fra OSL - Ethiopian, LOT, Croatia Airlines, mm

Tråd i 'Nyheter' startet av Herlov, 25. nov 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. milehigh - det er ikke første, og neppe siste gang du henger deg på meg.

    1) Du har absolutt 0, zipp, nada å si / du har ikke rett til å bestemme hva andre synes er interessant eller meningsfylt. Med mindre du er en slitsomt dominant mann som skal bestemme alt hva kona di og barna dine tenker, gjør, og foretar seg - så vil jeg bare minne deg på om; at hva som er interessant og meningsfylt, er en subjektiv greie for mennesker.
    2) Det sier mer om deg og din manglende interesse for å gjøre deg tanker og analyser om verden rundt deg, når du finner det uinteressant om hvilket økonomisk grunnlag utviklingen i verden rundt deg har - og når du finner det meningsløst å tenke på hvilken relevans utviklingen verden rundt deg har i forhold til konkrete grupperinger. Må være leit å være så meningsløs og uinteressert :)
    3) Røst er en øy som ligger midt ute i havgapet, og med en befolkning på drøyt 600 mennesker er det livsviktig å ha en flyrute som kan ta de til/fra fastlandet når båter må instilles pga uvær.
    4) Tórshavn (Vágar, 50 km unna Tórshavn) er hovedstaden på en øygruppe med drøyt 60,000 innbyggere. På Færøyene bor det mennesker fra 77 forskjellige nasjonaliteter (ihht wikipedia) og all den tid Færøyene også tilhører Danmarks kongerike er det derfor naturlig med en flyrute fra København til Tórshavn. Færøyene er også en økende turistdestinasjon, Vágar opplevde ~11% økning i reisende inn/ut av flyplassen i 2015.
    5) South African og Kenya Airways listes som beste flyselskap i Afrika av forskjellige sider:
    http://www.worldairlineawards.com/Awards/best_airlines_by_world_region.html
    https://www.worldtravelawards.com/award-africas-leading-airline-2016

    Men det er greit, jeg skal aldri mer stille spørsmål og åpne for en interessant diskusjon rundt flyruter her inne. Her inne vil man ikke tenke en eneste nysgjerrig tanke. Her skal menn oppføre seg som blondiner på missekåring; man skal bare nikke, bare smile, man skal drite i å lure på hvorfor ting skjer rundt en, og man skal bare se tomt ut i rommet uten å være til plage for andre med spørsmål om hvorfor ting er som de er rundt en.
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Bare for å ødelegge hypotesen med en gang.
    Mellomlanding teller ikke for miles.

    Eks OSL-ARN-ADD gir poeng OSL-ADD.
    Jeg fløy CPT-JNB-ADD-CDG-BRU men fikk kun poeng tilsvarende CPT-ADD-BRU

    Merk, billigste business gir 0 poeng. Mye eco gir også 0 poeng..
     
  3. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Null poeng er ikke noe gøy.
     
    geddi, milehigh and Are like this.
  4. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei @Are, som alltid har du litt kloke ord. Fantastisk.

    Jeg vet at bussen mellom Oslo og Stockholm benyttes til transfer, da billetten fra OSL har vært dyre med SK som transfer til ADD via ARN.

    Da jeg i gamle dager (1997-2000) jobbet for British Airways i København, var ADD et veldig viktig transfer punkt for dansker på fremmed-pass. Det bor store mengder med flyktninger fra Somalia/Eritera i Skandinavia. Enkelte er så heldige at de fortsatt har familie igjen i det krigsherjede landet.

    Selv om disse ikke har lov til å krysse grensen fra Ethiopia, vet jeg fra min tid i Forsvaret at dette var/fortsatt er ganske vanlig.

    I følge SSB er det fortsatt positiv innvandring fra dette kontinent.
    https://www.ssb.no/befolkning/stati...6-04-21?fane=tabell&sort=nummer&tabell=262577
     
    milehigh liker dette
  5. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mye som har skjedd i Somalia de siste årene, og ting begynner å normalisere seg. Hele landet er ikke lenger i borgerkrig, selv om det vel fortsatt er noen mindre konfliktområder. Turkish er foreløpig det eneste større selskapet som flyr dit.

    Det hadde vært tøft med en "Ethiopian Inaugural" tilsvarende den vi hadde for Emirates i 2014 ... En gjeng bonusjegere som fyller fremre del av B787'en, befarer "ShebaMiles HQ", lager ugagn i spa-avdelingen på Ethiopian Lounge på Bole-flyplassen, tømmer baren på Hilton Addis, besøker de lokale sauegjeterne for noen tips&tricks, mm.
     
    Last edited: 27. nov 2016
    geddi, miura, mathiasfe and 3 others like this.
  6. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    God søndags morgen! Som du vel ser har jeg ikke sitert deg- eller hengt meg på deg. Jeg anser det generelt dødfødt å svare deg ettersom du synes å ha bestemt deg uansett. Jeg har derfor svart andre som har vært inne på temaer du har tatt opp.

    Ad 1) Ettersom du er dypt inne i psykoanalyser kunne det være fristende å dele ut noen diagnoser. Men skal la det ligge. Det jeg er 100% enig i er at man ikke kan være uenig i en subjektiv følelse. Mener du at gult er penere enn blått så er det jo end of story. Mener man at fargen på setene er det viktigste med et nytt fly, så skal man selvsagt få lov til å mene det, uansett hvor lite interessant det er for de fleste andre. Du synes å mangle totalt respekt for at andre har divergerende meninger fra deg. Når jeg skriver at noe er uinterressant så er det min subjektive og hellige mening, så da ber jeg om den samme forståelse for det som jeg viser deg og du krever av andre Jeg aksepterer totalt at det aller viktigste for deg feks kan være økonomiske teorier i en ny rute. Men at det i et reiseforum er flere som er mer interessert i de reisemessige konsekvenser for de flygende enn hypotetiske økonomiske teorier basert på vill spekulasjon er jo ikke så rart.

    Ad 2) Jeg kan forsikre deg om økonomiske konsekvenser er et av mine favorittområder, som jeg kan en god del om. Men det er ikke noe jeg ønsker å kverulere inn i enhver debatt. At du da stempler andre som meningsløse og uinteresserte sier mer om deg. Attpåtil nærmest hånflirende med smileybruken.

    Ad 3 og 4) Tydelig at du ikke skjønner at dette er off topic og helt uinterresant for tråden. Selvsagt klart at det er viktig med kommunikasjon til Røst for de få som berøres.Ift til Torshavn var sammenligningen mer rettet mot en flyrute fra Norge. Men åkke som spørsmålene var mer av retorisk art ift til din lakmustest om nytten for den gjengse nordmann. Vil nok være flere nordmenn som flyr til/via Addis enn til Røst.

    Ad 5) Helt enig i at SA og KQ er de andre topp 3 selskapene i Afrika. Men ET har ca like mange fly og destinasjoner som de to til sammen. Det blir også mye backtracking med SA ift ET fra Norge. Ettersom KQ er Skyteam er også ET mer relevant for de fleste nordmenn. Og ingen av de andre to flyr jo fra Norge. ET var først i Afrika med Dreamliner, og har en stor flåte av dem. ET har vunnet en rekke priser, herunder fra det mest anerkjente Skytrax, og feks beste carrier i Afrika flere ganger http://thisisafrica.me/ethiopian-airlines-win-best-airline-africa-award/ Litt morsomt at du trekker frem tilfeldige kåringer når du diskrediterte Skytrax tidligere.

    Sikkert flere som applauderer konklusjonen din om ikke stille flere spørsmål. Men det har du nok snart glemt. Uansett jeg er ikke en av dem da jeg synes du må få skrive alt det du skriver i ytringsfrihetens navn, uansett om man mener innholdet er helt hinsides eller ei. MEN, du må da tåle at andre svarer deg med samme mynt og ikke mener det samme som deg.

    Har du tatt innover deg at flere ignorerer deg? At du har fått mange velmenende råd? Tror du at det kan være for at du muligens er en ung og/eller uerfaren pike, eller kan det ha noe med stilen og tonen som antydet ad nauseum?

    Synes det er litt ironisk at du fremstår med de mest patriarkalske innleggene her på forum.
     
    geddi and Guden like this.
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Nå syns jeg det bør være bra. Foreslår at vi går tilbake til utgangspunktet for tråden :).
     
    thecoldfish, geddi, milehigh and 2 others like this.
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Du er bare ikke troverdig; du spør noen spørsmål og når du får en enkel forklaring og litt motstand, kaster du deg ned på gulvet som en oppgitt bikkje og begynner å klage.

    Hva med å gjøre litt research og komme tilbake med data? Hvordan fungerer Addis som transport hub i Øst-Afrika? Hva er vekstraten til Etiopias økonomi og hva har de av import og eksport? Hva er fokus til Ethiopian Cargo? Hvilken reising mot Europa står Etiopias over 100 millioner innbyggere for? Hvor mye koster det ET å legge til OSL på en eksisterende ARN rute? Hvor mange flere PAX eller cargo trenger de for å dekke inn denne kostnaden? Hvor mange fra Øst-Afrika bor i Norge? Hvilke forretningsforbindelser, utviklingsbistand, turisme og relasjoner finnes mellom Norge og Øst-Afrika? Hvilke ekspansjonsplaner har Ethiopian Airlines og hvilke avtaler har ET på codeshare? Etc.

    Do some work first, maybe you will understand more.

    ET tilbyr forresten oppgradering via Plusgrade:

    ethiopianairlines.com/book/booking/plus-grade-FAQ

    ethiopia.travel

    [​IMG]
     
    geddi, mathiasfe, milehigh and 2 others like this.
  9. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har de fleste fått blåst ut litt røyk, og jeg tror det beste er å avslutte nå. Vi tar videre diskusjoner om Ethiopian, LOT og Croatia i nye tråder.
     
    geddi, Adrian E, anders82 and 2 others like this.
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden