En ting er fyllingsgrad, men hvordan er inntjeningen på rutene det er snakk om? Selv om det er "dyre" billetter og sjeldent tilbud, så kan det hende at det totalt sett er for billige billetter hvis du måler med fyllingsgraden. Fant min første USA-billett nettopp, 2008 SVG-FRA-LAX LAS-LAX-LHR-SVG i økonomi. 9200 kroner. Det tilsvarer nesten 14.500 kroner i dag. SAS mistet kontrakten med Forsvaret, de har færre eller ingen forpliktelser til staten. Vi kommer til å se langt dårligere rutetilbud til mindre flyplasser i Norge. Dessverre.
Nå tenker jeg på ett vis du (burde) ha(r) helt rett, men så viser vel SAS økonomiske historie at å drive flyselskap er de relativt dårlige på
Akkurat det tror jeg ikke helt på selv om jeg skulle ønske det var slik. Når de skipper f.eks. 1430 SVG-OSL,en flight som var mer eller mindre stappfull, og lar det gå 3 timer mellom flighter midt på dagen, virker det lite lurt.
Evenes har ikke mindre reisende, heller tvertimot. Om de hadde hatt det, ville ikke NAS også ha kuttet? Kutt i avganger gjelder også de større flyplassene, f.eks. SVG. der de deler av året kutter avganger som hadde meget høyt belegg. Her tror jeg det ligger andre grunner bak.
https://www.nrk.no/nordland/evenes-lufthavn_-fortviler-over-ekstra-dyr-flybensin-1.17029924 Kanskje det forklarer en del at SAS nedprioriterer EVE?
Joda, det kan kanskje være medvirkende, men snodig at argeste konkurrent ikke nedprioriterer om det er eneste forklaring. Dette har SAS drevet med i flere år, så det er neppe det…