Hørte på nyhetnne i dag at SAS vurderer og øke antall seter i biz fra 32 til 40? Detter er jo gode nyheter for oss bonus junkies. Noen med mer info? Har ikke DN så kommer ikke inn på artikkelen det ble referert til: http://www.dn.no/nyheter/2017/03/08/1725/Luftfart/fullt-foran-gardinen-igjen
Dette er vel den delen av artikkelen som omtaler det du nevner. Ser forøvrig bare ut som en forbedring.
SAS Business selger som varmt hvetebrød om dagen, særlig til/fra USA, så jeg skjønner godt at de ønsker å melke maks ut av kuen før produktet om noen år igjen er blitt utdatert. Utvidet Plus var etter mitt skjønn en bommert. De klarer ikke å fylle den kabinen gjennom hverken ordinært salg, Plusgrade, CU eller poengoppgradering ved gate
Jeg har en motsatt opplevelse. De gangene jeg reiste IC i økonomi i siste året har jeg aldri fått en CU eller (relativt lavt, men jeg er jo EBD) Plusgrade-bud gå gjennom fra øko til Plus. Virket som at Plus var allerede fyllt opp.
Har 20 turer over dammen siste 12 måneder, 99% til EWR. Fullt i Plus én gang; midt i sommerferien (men de hadde fortsatt Y9 på Expertflyer på avreisedagen, så tipper det var overstappet i Go). Endte selv opp med CU til Plus (for fire pax, deretter op-up til C). Siste tur nå i vinterferien så slik ut: Det statistiske grunnlaget er selvsagt verdiløst, men til/fra EWR fra ville jeg uten tvil utvidet Business på bekostning av Plus. Inntjeningen på et solgt Business-sete må være betydelig høyere enn Plus, som titt og ofte dumpes til 5-6.000 for en rundtur. Business går sjelden for under 3-gangen.
Jeg flyr A340 mye på SFO-ruten, og mitt inntrykk der er at både Business og Plus alltid er fult. A340 har jo som kjent allerede 40 seter i C og liten Plus-kabin.
Jeg kan tilføre det verdiløse statistikkgrunnlaget med 907 sist fredag. Om ikke mange, var det flere ledige seter i Plus, jeg estimerer 6. Selv hadde jeg rad 30, og må innrømme at jeg har vanskelig for å forsvare merkostnaden for Plus til EWR sammenlignet med rad 30. Det mest interessante med artikkelen i DN er uansett følgende sitat: -Jeg tror det er en større forståelse hos bedriftene for at de ansatte som tvinges til å reise jorden rundt, må behandles på en ordentlig måte, sier Roald. Det sier endel om hva man tenker om komfort for de aller fleste av sine passasjerer, nemlig de som flyr bak i bussen.
...og akkurat det tror jeg er en perfekt sammensetning for SAS. Helt enig! Hvis jeg har rad 30, er det kun Business som er et reelt alternativ.
Det sier vel mer om betalingsvilje. De som flyr i ny og ne skal fly billig, de som må fly skal ha business. Da havner Plus på mange måter mellom to stoler..
Vel, milliondollarspøsrmålet er vel heller om SAS virkelig selger billettene i business. Artikkelen starter med Espen og Silje oppgraderte billettene.... Her er de observasjonene jeg har gjort: -- 32 seter er relativt få business seter sammenlignet med mange andre. -- Plus selges i kampanjer vanvittig billig helt ned til 5-6K t/r USA -- Det er kommet flere nye måter å komme seg opp til business på sammenlignet med tidligere. -- Det ser ut som at folk flest her på forumet ikke har noe som helst problem med å oppgradere til Biz eller Plus på poeng, via bud, courtesy mv. -- Jeg kjøper aldri SAS Business til San Fran (der jeg bor halvannen time unna) fordi de er ALT for dyre. Mens Lufthansagruppen, Air Berlin og BA tar fra 1800 daler til rundt 3K, skal SAS alltid ha rundt 4-5K. Det er det ikke verdt.
Kjøpte SAS-biz billetter for første gang for kort tid siden: Sommerferie BRU-CPH-MIA t/r for under NOK15k