SAS øker forskjellen mellom EBG og EBD

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av ILS2, 30. juni 2017.

1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Ser man på hvor mange som bruker nødpass-løsningen så er det kanskje flere enn man skulle tro...

NHenrik and milehigh like this.
  2. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Mange bruker faktisk nødpass løsnigen på OSL for å slippe passkøene spesielt i Oslo. Var ikke lenge siden det var en artikkel om dette i en eller annen avis.

3. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Er ikke det samme holdning som å ikke booke ferie før to dager før avreise for å vite hvordan været blir?

Misterix and milehigh like this.
  4. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ingen spøk å skaffe seg pass i Oslo. Da jeg trengte pass i fjor trodde jeg i all min naivitet at jeg var ute i god tid. Jeg hadde 3-4 måneder igjen på det gamle passet mitt, men jammen var det ikke noen ledig "slot" å oppdrive de neste 2 månedene det gikk an å reservere time på forhånd. Og hver gang det ble lagt ut nye timer som kunne bestilles ble disse tilsynelatende reservert med en gang.

Da ble det å komme seg ned på Grønland og stå i drop-in kø foran politihuset. Jeg dukket opp omtrent en time før de åpnet, og det sto allerede 30 stykker i køen (det var forøvrig ingen åpen gullskranke). Fire timer senere, tre timer etter at politihuset åpnet, kunne jeg endelig spasere til jobb i visshet om at nytt pass var på vei. Det er nok ikke alle som har anledning til å møte opp midt i Oslo klokken syv om morgenen og ta et tilfeldig antall timer fri fra jobb.
    Selv om jeg er for feig til at jeg ville gjort det selv har jeg ingen vanskeligheter med å ha full forståelse for de som heller velger å møte opp på flyplassen et par timer tidligere og få seg nødpass der.

Jeg har forøvrig blitt klok av skade. Om jeg bor i Oslo neste gang jeg trenger pass skal jeg være ute ihvertfall et år i forveien, og skaffe med en time mens man enda er i lavsesongen.

5. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,847
    Bonuspoeng:
    183
    Eit av alternativa er vel å fikse pass ein gong ein er ute i distriktet.
    Eg gjekk innom mitt lokale lensmannskontor rundt kl 10. Inga kø, ute på 10 min og passet låg i postkassa dagen etterpå!

6. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    15,481
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nok ikke lenge før slik service også er en saga blott, ref. Nærpolitireformen.

7. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    113
    Artig altså, men fruen måtte benytte seg av EBG setegaranti OSL-CPH denne uken (hun er gavegull). Flyene er stapp fulle altså i tillegg til kraftig reduksjon programmet ettersom det er mye Europa og charter om dagen.

Bra at flyene er fulle og at SAS tjener penger synes jeg, forstår godt at de ikke ønsker å tilby setegaranti til EBG i perioden de nå er utsolgt i stor grad.

8. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Samme gjorde jeg. Hun på politistasjonen skjønte ikke hvorfor jeg kom så tidlig.. heh..

Men har jo vært et problem at noen trapper opp for nødpass flere ganger per år. Derfor de ville innføre et maks antall nødpass man kan få utskrevet.

9. Snabelfaen

Snabelfaen EBG Lærling :)

Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Det at de har fjernet setegarantien fra 6 Juli til 31 August, har gjort "Sjakk Bookinger" litt mindre attraktivt. Før var sommersesongen høysesong for strategiske sjakk-bookinger med mål om å bli offer for en overbooking, og for så å melde seg frivillig til å stå over. Nå som gullmedlemmer har mistet den garantien, så er sjansen for å bli offer for en overbooking blitt mindre sannsynlig.

Så det å dra en "Ben Schlappig spesial" er blitt litt vanskeligere :)

http://www.side3.no/han-flyr-verden-rundt-pa-frste-klasse---nesten-gratis/3422811809.html

Last edited: 04. juli 2017
  10. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,005
    Bonuspoeng:
    113
    IMG_2860.PNG
    Ser at det nå er EB diamant fordel å slippe telefongebyr på bonusreiser. Gjaldt ikke det EBS+ før?

Webside problemer til side, jeg har aldri bestilt noe annet en CT på telefon, men forverring uansett.

11. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Var vel hvert fall for EBG?

12. ArthurDent

ArthurDent Veteran

Likes mottatt:
    5,931
    Bonuspoeng:
    183
    Vil gjette på at innstramminger på nødpass har en viss sammenheng med et raskt økende marked for pass (særlig fra nordiske land) i Europa. Pass (og jeg vil anta også nødpass) er verdifulle aktiva for menneskesmuglere. Det har vært tilfeller med folk som har "mistet" opp til 6 pass i løpet av ett års tid. En trenger ikke være rakettforsker for å skjønne den sannsynlige årsaken.

13. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Var vel EBG og høyere før.

14. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Are liker dette
  15. Storg

Storg Medlem

Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Det må være faren for omdømmesvikt som gjør at de fjerner denne fordelen. Men jeg vil foreslå at de faktisk vurderer om dette er noe de skal gjenninføre. For det er jo ganske talentløst å fjerne fordelen den delen av året hvor antagelig behovet for å bruke den er størst. Har ingen verdi å være garantert en bilett, når det er ledige biletter.

16. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    I mailen SAS sendte ut stod det at det var midlertidig. Men med SAS så vet man jo aldri...

17. Fredrik

Fredrik Nytt Medlem

Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    De kunde ju ge något extra till EBD istället för att ta bort från EBG.

Stuttfeiten liker dette
  18. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Skal dem fjerne noe fra EBG kan dem fjerne tilgangen til City Lounge. Sikkert ingen EBD/EBP som hadde sagt noe på at det ble fjernet for dem heller utenom svenskene... kunne også begrenset den 20 000 grunnpoeng bonusen i samme slengen. I Sverige så trenger man jo kun 5000 grunnpoeng over Sølv for å få Gull (hadde vært morsomt å se en statistik på hvordan statusene er fordelt i skandinavia).

Men skal bli spennende å se hva framtiden hos SAS bringer.

Ja til Fast Track og Lounge tilbake.
    Nei til City Lounge (som ikke engang har noe med fly/flyplass og gjøre).

Synd jeg ikke er på facebook ellers hadde jeg vel endt opp med å lage grupper eller hva f det heter der.

19. Larata

Larata Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Hva med å fjerne EBD og gå tilbake til EBG med datidens status? EBD er i mine øyne bare fjas og hører ikke hjemme i et selskap som lar EBS leve som EBG flere ganger i året! SAS gjør det fryktelig vanskelig for seg selv med 5 nivåer når de oppfører seg som et lavprisselskap....hva skal en differnsiere på?

20. Edin

Edin Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    748
    Bonuspoeng:
    93

Hør, hør. Dette er jeg veldig enig i. Jeg er selv EBG og opptjener på segment, da innenlands gir lite poeng - selv om jeg til stadighet betaler ALT for mye for Go.

Det er for mange nivå i EB-programmet. Løs det ved å kutte ut EBD, og muligens øk kravet til EBG, men samtidig la oss tjene opp grunnpoeng etter penger brukt.

Jeg var EBG på 90-tallet. Da var det faktisk en status du fikk litt igjen for. Tror ikke jeg fløy en eneste intraeuropeisk flight uten å bli oppgradert.

Alt var faktisk bedre før - bortsett fra muligheten på bonusreiser med CT og tilgang til F. Det er helt kokkelimonke bra for oss bonusjegere.

Larata liker dette

Del denne siden