SAS Amex elite - Leiebilforsikring !OBS!

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av magnusha, 16. mai 2019.

  1. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Liten advarsel til de som ikke er klar over det, jeg var hvert fall ikke klar over detteo_O

    Var uheldig å punkterte på reise i Frankrike. Dette skulle jo selvsagt Hertz ha betalt for. Jeg tenkte at dette ordnet seg siden jeg hadde betalt med mitt SAS Amex Elite. Ringte inn og fortale som det var, hadde punktert og fikk en liten egenandel på det. Kundebehandleren hos Amex spurte så om jeg hadde betalt bilen med Amex, noe jeg svarte ja på. Deretter spurte han om REISEN var betalt med Amex kortet mitt. Jeg booket ikke denne turen, så svarte nei. Da fikk jeg beskjed om at forsikringen ikke gjaldt!? Hva slags produkt er det som har erstattet det gamle Amex-kortet fra DNB!? Så utrolig dårlig at både reisen OG bilen må være betalt med 75% av kortet. Dette kortet er jo kun verdt noe hvis man skal ha CT.:mad:
     
  2. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Derfor betaler jeg alt med Amex, flybillett, hotel med inkludert frokost og leiebil, da har ikke Amex noe å komme med, og reiser jeg sammen med noen så legger jeg ut også betaler de meg, for da får jeg hjelp til CT nr 2 på kjøpet.

    Men ellers ja, Amex er ett farlig kort å ha, så det er ikke alle som bør ha dette kortet dessverre, særlig ikke som en full erstatning for reiseforsikring :confused:
     
    eventyrer and SilverBird like this.
  3. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har alltid en vanlig reiseforsikring. Hadde aldri turt å stole på de reiseforsikringene gjennom kredittkortene. Spesielt de som krever minst 50% av hele reisen betalt via kortet.
     
    TommyL liker dette
  4. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,307
    Likes mottatt:
    1,473
    Bonuspoeng:
    113
    Er det ikke x % av reisens kostnader som må være betalt med kortet? Om du ikke har betalt reisen selv, så er jo dine transportkostnader leiebil + evt flytog/flybuss/taxi i Norge + Frankrike? Om dette overstiger 75%, så er du dekket. Om de fortsatt er vrien, så gnir du det virkelig inn og overfører via paypal for utleggene til din kompis (som varekjøp med gebyr, så de ikke tar deg på det og sperrer kortet ditt) og vipps - så er hele reisen betalt med amex.
     
    henrikvd liker dette
  5. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Som nevnt over, eneste grunnen til å ha Elite er vel 20k statuspoeng, 20 poeng per 100 kr og 2 CT selvsagt.
     
  6. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Men stemmer dette med vilkårene for leiebilforsikringen? Virker jo helt tullete at reisen som sådan må være betalt med Amex. De to tingene(leiebil&reise) henger jo ikke sammen.
     
    Jan Fredrik liker dette
  7. Smurfboy

    Smurfboy Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Så hvis jeg går til den lokale Avis og leier en bil med Amex har jeg ingen leiebilforsikring i kortet?
     
    Jan Fredrik liker dette
  8. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du leier i Norge i nærheten av der du bor burde det vel være ok:D
     
  9. SilverBird

    SilverBird Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg ville ikke vært så sikker på det. Selv pleier jeg å ha for vane å printe ut betingelsene for reiseforsikring. Sitter med en god kopp kaffe og markerer alt av viktig informasjon. Så tar jeg med meg utskriften i håndbagasjen på reiser (det har en fast plass).

    Uansett så ser jeg at man i forsikringsbetingelsene for SAS Amex Elite, under 1 10 1 spesifiserer at leiebilforsikringen gjelder under en Reise (merk at det er skrevet med stor "R" i Reise). Videre må minst 75% av leiebilkostnadene betales med kortet. Derfor tviler jeg på at forsikringen gjelder dersom du skal leie bil lokalt og ikke i det minste tar en bilferie med overnatting(er).
     
  10. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    SilverBird and Kaffen like this.
  11. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Er ikke dette vanlig for stort sett alle forsikringer som følger med kredittkort?
     
  12. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    413
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har leiebilforsikring på mitt Mastercard Gold fra Sparebank1. Der står det i vilkårene at leiebilen eller reisen må være betalt med kortet.
     
    Jan Fredrik liker dette
  13. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    På mitt DNB Amex Gold var det kun et krav om utleiebilen var betalt med Amex, og de hadde en ok dekningsgrense.
     
  14. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Samme på Nordea Black.

    Utrolig merkelig!
     
  15. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Slik jeg leser vilkårene må reisen og bilen være betalt 75% med Amex kortet. Om du leier en bil i Norge så vet jeg neimen ikke om du er på reise eller ikke. I Amex sitt tilfellet - sikkert ikke. Utrolig dårlig forsikringsvilkår. Har jo bedre vilkår i et gratiskort som blir kastet etter deg jo. Eneste grunnen å ha Elite er 2xCT, 20k status og 20eb/100kr.

    Uansett så ordnet det seg for meg, ringte Europeiske, fortalte situasjonen og etter 3 minutter på telefonen var pengene overført bakkontoen. Aldri hatt noe trøbbel med Europeiske, de leverer alltid! Anbefales :D
    upload_2019-5-20_16-8-30.png

    upload_2019-5-20_16-8-49.png
     
    tobeornot999, jgroneng, Tjo and 3 others like this.
  16. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Og DER forsøkte jeg min første claim etter at en ambisiøs Avis ansatt i Malaga fant en bulk øverst i bakdøren på en Mercedes V-klasse der bakdøren ikke har vært i nærheten av et parkeringshus eller nedfallsfrukt forøvrig. My bad som ikke løftet blikket ved utsjekk....o_O
    Ringte kontaktnummeret mhp. forsikring og MAKEN til amatørmessig håndtering, både språkteknisk og mhp. spørsmålstilling har jeg aldrig vært i nærheten av. Ingen online innmeldingsmulighet, ingen standardiserte skjemaer i oppfølgende mail. Alt skal sendes på papir.... :mad:
     
  17. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for rapport. Har vært spent på hvordan dette ville fungere, men kjipt du måtte være den «første». Følg gjerne opp med prosessen videre.
     
    KVTL liker dette
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Når en ikke skulle tru at det var mulig å bli mer ubrukelig, så slår AMEX jaggu på stortrommen nok en gang...
     
    morradi, EndreD and KVTL like this.
  19. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg klarte å skrape opp felgen på min leiebil for 14 dager siden, noko som kjem på €200. Er usikker på om eg gidd å ta det på Amexen, eller om eg berre skal ta det på NAF eller Gjensidige, men så går det ein liten faen i meg då....
    (Flybilleter og leiebil betalt med amex)
     
  20. Klubba

    Klubba Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    33
    Har 2 ting gående med amex elit - AXA forsikring. Må säga att de känns mindre seriösa.
    2 uker sedan de fick alla pappir men fortfarande inget svar.

    AXA ber om PIR rapport när det gäller inställt flyg :-/
     

Del denne siden