SAS Amex platinum

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av agrims, 29. sept 2014.

1. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk også denne ja. Men det står da vitterlig at bestillingsperioden er fra 1. juni til 31. DESEMBER?
    Men kanskje litt tidlig ute ja...

Edit:
    Nå ser jeg at det står 1. - 31. juni i selve teksten midt på siden, mens det på venstresiden står 01.06. - 31.12. Merkelig ja. Og hva skal man med den kupongen?

2. gregas85

gregas85 Senior Medlem

Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63
    Godt spørsmål.

Det som er morsomt er at man kan jo ikke bestille noe her før om 6 uker tidligst hehe.

3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,654
    Bonuspoeng:
    293
    Er dette bare for Amex kunder eller også SAS brandet? Jeg har ikke fått dette :(

4. Baldrick

Baldrick Cunning Planner

Likes mottatt:
    4,659
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan heller ikke se å ha mottatt denne.. :/

5. Baldrick

Baldrick Cunning Planner

Likes mottatt:
    4,659
    Bonuspoeng:
    113
    MEN, når det er sagt, så trenger man strengt tatt ikke å ha mottatt noe, så lenge man har et SAS Amex kort.. Dette ligger jo åpent ute på Amex sine tilbudssider. :)
    Vil nok tro at vi andre får informasjon etter hvert, siden det uansett ikke gjelder for bookinger FØR 1.6.2016..

6. Baldrick

Baldrick Cunning Planner

Likes mottatt:
    4,659
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du går inn på linken, så fremgår det tydelig at det er for alle SAS-brandede Amex kort :)
    EDIT: PS! Gjelder også for de med standard grønt og gull-kort.. ;)

RoadKing liker dette
  7. Baldrick

Baldrick Cunning Planner

Likes mottatt:
    4,659
    Bonuspoeng:
    113
    RoadKing and Fredrik81 like this.
  8. Hayq

Hayq Nytt Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg er ganske ny med kort og poeng samling og har kun hatt SAS Amex Plantium kort i litt over et år. Flyr mest med det selskapet som er billigst så er ikke alltid jeg fly med SAS med andre ord. Jeg har tjent meg opp til Companion Ticket, men synes at det blir alt for mange betingelser og regler å følge og klarer ikke helt se fordelene ved å ha Amex kortet.

Vil til høsten fly fra Oslo til Buenos Aires, men tilbake fra Rio. Ifg av CT er open jaw booking ikke tillatt. Så en alternativ er å fly tur/retur Rio og så ta fly fra Rio til BA.
    Det koster 40.000 eurobonus poeng med Lufthansa å få economy billetter samt ca 4.700kr i fly avgift osv. Enveis billett fra Rio til BA koster ca 2.500kr.
    Så i alt blir det unødvendig lang flyreise på denne måten pluss at det koster meg 7.200kr+40.000 eurobonus poeng. Jeg kan også booker vanlige eurobonus billetter (ikke CT) og da blir det igjen 7.200kr+90.000 poeng.

Alternativ kan jeg booker billetter på Lufthansa: Oslo til BA (da blir det kun en mellomlanding og ikke 2 som over) og retur fra Rio til Oslo for en samlet pris på 8.050kr.

Så hva spare jeg egentlig?! Sparer ikke engang en 1000 lapp og ta man også med prisen for Amex kortet 1.700kr/året ville det vært billigere for meg å droppe kortet helt å bare betale for reisen selv direkte til Lufthansa.

Så jeg klarer ikke helt å se hva man egentlig for ut av disse fordelskort. Man kan få lounge access på flyplasser, men ikke gratis, skal igjen betale 20-30euro for det hver gang. Kan få concierge service men jeg stoler ikke alltid på at de gidder å finne billigste løsninger for meg, jeg har endt opp med å selv sjekke opp f.eks hoteller på hotels.com eller booking.com. Jeg bruker jo de pengene jeg bruker uansett så da kan man like godt få flypoeng samtidig. Men når kortene koster en del å ha pluss at det er så mange restriksjoner knyttet til billettvalg hva er det jeg overser?

9. gregas85

gregas85 Senior Medlem

Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63
    Du får mest ut av å bruke CT fra SAS Amex til business eller first class reiser.

10. Flighter

Flighter World Traveler

Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    33
    Det er vel egentlig kun business eller first class billetter som det er noe poeng å bruke bonuspoeng for å kjøpe. Til nød økonomibilletter med SAS metall (ikke fuelsurcharge på SAS på bonusbilletter fra eget bonusprogram). CT - to for en i first class derimot er jo en bargain - men er det jo definitivt ikke i økonomi. Hvis du leser litt rundt her inne så vil du finne mye info om hvordan du kan utnytte amex platinum kortet.

Chrisbgg liker dette
  11. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har et SAS Amex Platinum på vei, og har et spørsmål i den forbindelse som kanskje er ganske sært...

En Amex-fordel jeg har genuin interesse av er presales hos Ticketmaster i USA, og så vidt jeg kan forstå er man kvalifisert til den goden med "alle" Amex Kort.

Irriterende nok får jeg ikke lov til å poste linker enda, men om man Googler "Ticketmaster American Express Presale" kommer man til en side med en "Presale" meny til venstre, og ved å følge "Learn More" linken ser man siden jeg vil referere til. Priority seating er også nevnt på denne siden, men det anser jeg som en bonus: presale er det jeg virkelig vil ha.

Jeg har spurt tre forskjellige Amex-folk på OSL-stands om dette, og ingen har vært sikre. Spørsmålet mitt er altså, vet noen om SAS Amex Platinum kvalifiserer til denne goden? For ordens skyld står det på siden: "All Card Members can enjoy American Express® Card Member Presales including Card Members from other countries outside of the US.", spørsmålet blir dermed om jeg som et SAS Amex medlem teller som et "American Express® Card Member".

Om jeg ikke kvalifiserer er denne goden viktig nok for meg til at jeg godt kunne vurdert et "vanlig" Gold Card i tillegg til SAS-kortet mitt. Jeg får allerede halv avgift på SAS Amex Platinum grunnet at jeg allerede har et Amex Corporate kort. Vet noen om det vil bli en ytterligere rabatt på et Amex Gold når jeg allerede sitter med to Amex-kort?

Takk!

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,654
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan ikke tenke meg noen annen måte man kan håndtere en slik fordel på, enn ved at man innledningsvis bare tillater betaling med AmEx. Isåfall burde du være på trygg grunn, SAS AmEx er så mye AmEx som andre når det gjelder betaling.

13. Enhanced

Enhanced Nytt Medlem

Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Er det ikke så at SAS Amex Platinum rent praktisk i Amex-systemet er et Amex Gold?

14. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    63,968
    Bonuspoeng:
    293
    Vi benyttet SAS AMEX for pre-sale hos Ticketmaster da vi bodde i California i 2012, så om de ikke har endret noe, burde det gå helt fint.

Icarus liker dette
  15. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk alle sammen! Da skal det forhåpentligvis bli lettere å få tak i noen Hard To Get-billetter.

Kan rapportere tilbake om det oppfattes som et Gold-kort av ticket master. Da skulle jeg også kunne få tilgang til priority seating.

16. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis man ikke har nok poeng til first/biz verden rundt, er et godt alternativ å f eks. fly 2 personer tur/retur Oslo-New York i SAS Plus for 80 000 poeng, én CT og kun 580 kr :) Det er også god verdi etter min mening!

RoadKing and Travellingalf like this.
  17. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Da har jeg Amex kortet i hånden! Shiny!

Jeg lurer på i hvilken grad dette teller som et "Star Alliance Gold" kort? Ble gull nylig, og har enda ikke fått gull-kortet fra SAS. Men jeg har altså SAS Amex Platinum kortet som det står SA Gold på. Jeg skal ut å fly på Fredag, og lurer på i hvilken grad dette er universelt akseptert som SA Gold kort. SAS sine lounger går nok sannsynligvis greit, jeg regner også med at Luthansa i EWR er godt kjent med SAS sine passasjerer og vil godkjenne Amex korter og/eller Gullkort i SAS appen, men hva med Innenlands-loungen til United Airlines i Boston? Vil de gjenkjenne/akseptere Amex-kortet eller Appen som bevis på SA Gold?

(Etter å ha Googlet litt er jeg usikker på om jeg får tilgang til UA-loungen i det hele tatt, ettersom jeg ikke skal fly med en internasjonal flight. Men det prinsipielle spørsmålet mitt holder stand: Om man har SAS Amex med seg uansett, er det nødvendig å ha med seg det "vanlige" gullkortet? Virtuelle ekstra bonuspoeng deles ut om noen har erfaringer med om man faktisk kommer inn i United Club i BOS Terminal B med Eurobonus Gull og en UA-billett innenlands. )

Takk!

Edit: Og om det er av interesse for noen tok det 18 dager fra bestilling på stand i OSL til kortet lå i postkassen min. Pin-koden kom etter 14 dager. Var eksisterende DNB-kunde.

18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,654
    Bonuspoeng:
    293
    I prinsippet, skal SAS Amex være like god som et vanlig gullkort. Praksis viser imidlertid at spesielt UA sine disipler ikke er så overbevist.

Hvis du skal reise over nå, så sjekk at din status er oppdatert på billetten, og ta en utskrift å ta med deg.

Du får dessuten ikke et eget gullkort fra SAS når du har SAS AmEx, men må be om det, og det tar noen uker.

Jeg visste ikke at man ikke kommer inn i lounge på innenriks USA når man har *G, det var nytt for meg. Var ikke slik i gamle dager iallefall.

19. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93

Aner ikke hvordan jeg skal tolke dette. I verste mening synes jeg det kan tolkes som "Om man har United billett må den være utenlands. Andre SA billetter kan være innenlands også." Men så er jeg jo litt pessimistisk av meg da.

Tusen takk for infoen! Da skal jeg også be om å få gullkortet tilsendt, samt være sikker på at jeg har noe dokumentasjon denne gangen. Har oppgradert bookingen til gull-statusen, men boardingkortet mitt blir skrevet ut av United i Boston. Jeg får håpe det har statusen min på seg. Backup-planen min er å gå til service-desken pre-security å si noe sånt som "Jeg sjekket med SAS at jeg fikk lov til å komme inn i Loungen med Eurobonus Gull, kan jeg få bekreftet det?" Dette blir forøvrig førstkommende mandag.

Beklager nybegynner-spørsmålene, samt delvis avsporing av tråden. Disse gull-greiene er nytt for meg. Dog er det greit å ha et forum å spørre i.

20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,654
    Bonuspoeng:
    293
    Ingenting å beklage. Vi har alle vært førstereis en gang.

Et tips til:
    Hvis du f.eks har kjøpt OSL-EWR-BOS, og EWR-BOS er UA, så får du ikke reservert sete på UA strekningen på sas.no. Dvs, den gir deg inntrykk av at du kan, men i praksis får du ikke reservert sete. Hvis går på UA sin hjemmeside og tar opp bookingen der med bruk av ref # og etternavn, så får du reservere.
    Hvis UA sier at du ikke kan reservere sete, så ligger ikke din gullstatus i systemet deres. Da må du ringe SAS igjen.

Icarus and Edvard like this.

Del denne siden