Var ikke klar over at var regelverk rundt dette. Det hjelper jo på, selv om man helst vil sitte samlet da det er en del organisering å fly med en med stor vilje, men lite vett
Det har jeg heldigvis ikke opplevd ennå. Det skyldes kanskje at jeg ikke har mer enn 1-2 interkontinentale reiser i Business per år. Egentlig er det jo så enkelt at man bare sier nei når man blir spurt om å bytte plass bort fra 1A, men så er det av og til også folk om bord som ikke tar et nei for et nei. Eller ennå bedre de som bare tar seg til rette. Det har jeg hatt i Go innenriks en gang at det satt tre stykker i nødutgangsraden og mente at jeg kanskje kunne sette meg et annet sted.
Syns dette egentlig er helt kurrant. Når de kundene som betaler desidert høyest pris, kun et par dager før avreise, må ta til takke med flyets verste seter, fordi bonusjegere og statusløse har okkupert alle setene i månedsvis før avreise. Så må pandion sitte å lukte på bajs på bakerste rad. Så ser jeg forretningssiden i dette. var egentlig bare et spørsmål om tid.. C
Jeg ser det samme om jeg gjør en dummy-booking med poden, selv om jeg legger inn gullkortet hans. Virker som om de har lagt en buffer på et par rader rundt nødutgangene? Bra tips for de som ønsker å sitte i barnefri sone!
Kanskje det er gjort for å ikke ha barn på eventuelle nødutgang-rader hvis det byttes flytype? (Bare et ukvalifisert gjett. Vet ikke om de er på ulike rader på de ulike flyene.)
Man tar vare på eksisterende kunder. Men det er ikke helt optimalt for å få nye kunder. Når jeg begynte på 0 hos BA var det ganske irriterende å ha booket en F-billett og ikke kunne velge sete på C-tilslutningsflygning (booket for penger, riktignok på et salg).
Policy er at <12 år ikke kan/skal plasseres nærmeste rad(er) rundt nødutgang. Alle 320'ene er likt konfigurert mhp EMG radene.
Jeg hadde ikke fått med meg endringene med å ta betalt for setereservasjon før jeg i dag skulle plukke ut seter for meg og kona som skal fly til Valencia i november. Vi er begge EBG. På flygningene med Swiss Air /Air Baltic /Lufthansa koster det hele 415 for å sitte med nødutgang, dette er da blodig mye!
Dette er vel sånn ca standard for de fleste flyselskap nå? Beløp for setereservasjonen varierer og noen flyselskap gir også gratis setevalg til andre gullmedlemmer i alliansen, men Lufthansa er ikke en av disse. Dette er heller ikke noe nytt.. det har vel vært sånn så lenge Lufthansa har tatt betalt for setereservasjon i Økonomi.
Dette er billetter booket hos SAS og det er SK referanse på de fleste av strekningene. Kan ikke huske å ha betalt for dette før selv om vi har flydd med andre selskaper i star alliance med SAS billett..
På bonusbilletter i C har jeg aldri måttet betale for setereservasjon hos noen selskaper jeg har flydd med - SK, OS, BR, LH, SQ, LX
Tronesete hos LX koster å reservere. Riktig nok er det mulig å velge tronesete gratis 48 timer før avgang, men det er ingen garanti for at det er ledige tronseter når den tiden kommer.