Sas begynner ta betalt for setevalg i SAS Business

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Lars J, 17. okt 2023.

  1. connoisseur

    connoisseur Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Ser ikke at det har blitt nevnt her, men ser ut som at SAS endra enda litt mer på vilkårene slik at det fra desember i fjor også koster for setereservasjon når man reiser SAS Plus innenlands.

    Fra lenke i første posten:
     
  2. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    766
    Likes mottatt:
    1,433
    Bonuspoeng:
    93
    Må si jeg ikke hadde tenkt mye på dette som trofast statuskunde, men ble litt overrasket når jeg skulle booke noen sas plus billetter til mine foreldre og fikk opp denne oversikten. Du skal være bra ivrig på første rad for å betale 179,- for en svipptur fra AES til OSL....
    upload_2024-3-26_19-18-40.png
     
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,193
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    Tja, betaler rett som det er hundrelapper for rad 1 på ulike selskap på både korte og lange strekk, men så er jeg 2 meter med sko.

    Det som gjør dette til en dårlig deal er at man allerede har overbetalt for Plus… å betale 250kr for rad 1 på Wizzair eller Ryanair når billetten koster 170kr føles ikke like ille…
     
    Last edited: 27. mars 2024
  4. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    979
    Bonuspoeng:
    93
    Enig. Men hvis de uansett må betale 99 for et sete (som det ser ut fra ditt screenshot) er det vel 80,- ekstra?

    Liker ikke at dette påfunnet fra LH-group spredde seg (mulig noen hadde det i "premium" billetter før de). Skulle da bare vært inkludert når man ikke bestiller billigste eco.
     
    RescueMe liker dette
  5. Staralliance

    Staralliance Medlem

    Innlegg:
    238
    Likes mottatt:
    475
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg opplevde det samme. Forsøk å ta med deg selv når du booker billetter for andre. Får da mulighet til å velge seter for alle gratis. Deretter avbestiller du egen billett.
    Oppdaget dette tilfeldig da jeg ble nødt til å endre egne planer.
     
    eventyrer and indahla like this.
  6. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    766
    Likes mottatt:
    1,433
    Bonuspoeng:
    93
    Fant en enda enklere løsning! Billettene var bestilt på min profil (men jeg var ikke med på turen), så når jeg hentet de opp i appen fikk jeg mulighet til å velge seter gratis... SAS IT leverer varene noen ganger :p
     
  7. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,193
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    Var dette betalte eller bonusbilletter? For bonusbilletter er det en feature at hvis bestiller har status kan man få setevalg gratis (men det fungerer kun i app/tlf)
     
    globetraakkers and milehigh like this.
  8. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,140
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    Føles fryktelig gjerrig av SAS, ja. Men de må jo hente penger der de kan.

    Har ikke notert det selv med EBG. Og man kan jo faktisk si at dette gir mer fordeler for dem som har status, siden det da er gratis... Har ikke blitt verre for statusmedlemmene, bare dårligere for dem som reiser sjelden.

    Lufthansa og British Airways (og sikkert mange flere) har gjort det samme ganske lenge nå.
     
  9. bunit

    bunit Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    787
    Bonuspoeng:
    93
    Har en bonusreise booket med, hvor første legg er SAS Biz (Bonus Plus). I appen skal SAS ha betalt for setevalg? Jeg er EBG og reiser med kone og to barn. Kan det stemme at vi må betale for setevalg som EBG i Plus (Bonus)?
     
  10. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,198
    Likes mottatt:
    3,129
    Bonuspoeng:
    113
    Nei. EBG har gratis.
    Sørg for at ditt eb nummer er lagt inn på reisen.
    Kontakt SAS eller prøv via nett om det ikke funker.
     
  11. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    93
    Er nok kun ved bonusreise. Gjorde akkurat det samme med noen bestillinger for andre. En betalt bestilling, som jeg også gjorde for andre samtidig som jeg var logget inn kom ikke opp i appen min en gang
     
  12. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    93
    For øvrig ser jeg at når man først har vært inne i appen og valgt seter så ser det åpent ut for å endre seter gratis på hjemmesiden.

    Har for øvrig noen funnet en måte å få valgt seter hos Widerøe på en sas plus bonus billett? Hverken app eller hjemmeside til sas tillater det, og Widerøe chatten sier at det vil åpnes for det hos dem først ca 72 timer før avreise.
     
    btm liker dette
  13. Fersk1

    Fersk1 Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    13
    Er man garantert å få sitte sammen dersom man reiser to på samme bestilling, eller risikerer man å sitte fra hverandre dersom man ikke reserverer?

    Synes det er drøyt å betale 4000 for å få sitte sammen på en tur/retur-reise i business. Per nå er kun ett sete i kabinen reservert.
     
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,905
    Likes mottatt:
    22,554
    Bonuspoeng:
    293
    Man er ikke garantert noe som helst. Du kan velge seter ved innsjekk, og innsjekk starter vel 36 timer før avgang på nett hvis jeg ikke husker feil.
     
    globetraakkers and Fersk1 like this.
  15. Fersk1

    Fersk1 Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    13
    Nettopp. Det ante meg. Da får jeg bare følge litt med og ev. reservere dersom det begynner å bli knapt med ledige seter ved siden av hverandre.

    Jeg skjønner at throneseat og de fremste setene koster ekstra, men ellers synes jeg det er en uting at det koster så mye å sikre seg plass ved siden av hverandre.
     
  16. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    381
    Likes mottatt:
    316
    Bonuspoeng:
    63
    Enig med taler over, begynner å bli drøyt når SAS krever kr 1 299 pr sete pr vei som reserveres i Business til USA/Asia. Er man flere som reiser sammen så blir jo det en betydelig utgift på allerede dyre businessbilletter:(;)
     
  17. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,266
    Likes mottatt:
    5,513
    Bonuspoeng:
    183
    Avgiften er såpass betydelig at mitt inntrykk er at ikke så mange benytter seg av muligheten. De siste gangene jeg har reist har det vært full kabin når jeg kommer ombord, men kun et fåtall reserverte seter før innsjekk. Så hvis du er tidlig ute med innsjekk vil jeg anse sannsynligheten som meget stor for å finne en toseter sammen.

    K
     
    NoLimit and oggaman like this.
  18. globetraakkers

    globetraakkers Reiseavhengig

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Er du i point sharing med noen som har EBD, og de booker for deg, blir setevalg gratis slik jeg forstår det?
     
  19. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Er det fortsatt sånn at man kan sjekke inn manuelt 12 timer før man får mail/appnotification om man kan sjekke inn? Isåfall er det jo enda bedre sjans for å få velge før andre
     
    NoLimit liker dette
  20. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,266
    Likes mottatt:
    5,513
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat hvor mange timer det er vet jeg ikke sikkert, men det er hvert fall før man får beskjed.

    K
     

Del denne siden