Det vil jeg tro, det meste av politikken, i hvert fall på slike operative detaljer, virker å være ute SAS må.
Tja, i likhet med @Chrisljo vil jeg tro at registrering i Norge fortsatt er fordelaktig selv om staten har solgt seg ut. Det har vel imidlertid vært nevnt at SAS ønsker å registrere fly i Irland, uten at jeg vet hvordan registreringsreglene er der! https://www.dn.no/nyheter/2017/01/17/1135/Luftfart/berlingske-sas-vurderer-a-registrere-fly-i-irland
Mener jeg har lest at om ikke lov, så er det skikk og bruk og enten registrere flyet i landet (for SAS et av de Skandinaviske) AOC til operating carrier er registrer i eller i landet selskapet som eier flyet er registrert.
Like før det dramatiske døgnet hvor SAS reelt holdt på å gå konkurs omregistrerte SAS flere langdistansefly til Norge for å få juridisk beskyttelse. Tror alle SAS eide langdistansefly er registrert i Norge.
Det begynner snart å nærme seg levering for SAS sin ekstra A330-300E maskin som skal erstatte LN-RKP. Navnet blir Birk Viking https://twitter.com/A350Blog/status/1107417545194258432 Maskinen er observert ferdig montert i Toulouse. Alt er i rute for levering til SAS i slutten av mai. Settes i trafikk fra 8. juni.
Det ble høylydt proklamert at nå er det bare 2 måneder igjen med denne gamle XXX. Og at vi gleder oss til ny kabin. Fra personalet. Når sete 1H på et visst fly satte seg fast og måtte få matkasse under fotstøtten i går kveld........
Iføgle bookingsiden til SAS er det 9 A330 i trafikk første gang 6. juni. (901,903,907,909,925,927,939,943,945)
I følge info på flyprat.no så blir registrering på denne maskinen SE-REH Maskinen får samme konfigurasjon som de andre A330-300E maskinene, altså 32 seter i Business, 56 i Plus og 174 i Go.
Som man sikkert har fått med seg andre steder så blir SE-REH litt forsinket grunnet forsinket levering av kabin til Airbus. Levering til SAS er planlagt i slutten av juni. Bildet under er fra første flyturen til maskinen den 26. april, hvor den ble flydd til Châteauroux for maling. https://aibfamily.flights/A330/1928
Fin maskin! endelig slipper man å bekymre seg for RKP og gammel business. Har fortsatt ikke flydd SAS business class selv etter 5 år diamant. Er nok på tide!
Ja enig der! Det har vært mye KLM C og Finnair C langdistanse for å få Platinum der når jeg først reiser ut av Europa
Da er maskinen tilbake i Toulouse etter å ha blitt malt ferdig i SAS-farger. Så vidt jeg vet venter den bare på forsinket levering av kabin nå. https://www.flickr.com/photos/146519169@N03/47848718052/in/photostream/
Da er har SE-REH levert til SAS og på vei hjem til København... https://www.flightradar24.com/SAS9150/21292d50
SE-REH (Birk Viking) ble satt i trafikk med SAS fredag 19. juli. Første revenue-flight var SK927 til Boston. Nå i helgen har maskinen flydd til Washington, men vi kan nok regne med å se SE-REH i hele SAS sitt A330-nettverk. https://www.flightradar24.com/data/aircraft/se-reh Den nye maskinen har samme config som SAS sine andre A330-maskiner, men den mangler foreløpig Wi-Fi, det er lov å håpe at grunnen til dette er at SAS planlegger et moderne Wi-Fi system i forbindelse med A350-leveringene som begynner mot slutten av året. Det vil også si at LN-RKP nå har hatt sin siste "revenue-flight" med SAS, og det er kun siste reis igjen, til huggern...