Men i noen tilfeller kan du da shoppe rundt og velge prime eller en annen codeshare/marketing carrier.
Det som kan bli interessant er hvis codeshare/marketing carrier gir 200% inntjening på en bestemt booking klasse på en flyvning som SAS flyr på SAS Plus. Så er spent på om det vil skje noen rare utslag i forhold til denne når byttet skjer da. Kanskje det blir noen "Error Fares" i vente når det gjelder inntjeing, slik som tre korte legs med 1200 poeng legget på SAS med en annen carrier eller noe sånt, eller hva med AF BIZ som oppereres i form av SAS flyvninger. Kanskje en da kan dra inn 14.256 Statuspoeng på flyvning til Gran Canaria i fremtiden booket på AF sine sider http://www.gcmap.com/mapui?P=KRS+-+OSL+-+CPH+-+LPA
Har snakket med SAS nå og de sier at det ikke er mulig å booke business billett på short haul på SAS.no Så det betyr at alle SAS Plus billetter som er code share vil bli gjort om til økonomi billett hos operating carrier.
Det stemmer nok ikke helt.. Jeg har f.eks. booket Plus med codeshare til Austrian og havnet i business. Expertflyer kan hjelpe.med hvilke klaser som mappes hvordan, men husker ikke helt hvordan i farta.
Jepp, har laget en tråd på forumet her for ugg lenge siden ang dette. Men så vidt jeg husker var det vel omtrent bare Austrian som hadde business mapping innenfor rimelig plus..
Tror det er C, D og Z som mappes til Business for TK. https://www.sassalesinfo.com/allian...ments/sky-termination-of-codeshare-agreements Mens av en eller annen grunn mappes også J til Business hos LH/LX/OS og UA.
Hvis en av partene ikke er i ST, får man da 0 poeng? Eksempel; Jeg har en reise i høst booket hos ITA (la oss anta at man får poeng med ITA til tross for mulig allianseskifte etter LH-oppkjøpet) med ITA-flight- og billettnummer, men flyningen er operert av Royal Air Maroc.
Jeg har en United business class I award-billett, men den ble kansellert og deretter ombooket av United med Business class J som gir 150 % poeng med SAS. Jeg prøvde å gjøre det online på sas-nettstedet, men fikk "Du kan ikke kreve poeng for denne typen billett. Vennligst sjekk hvilke klasser som kan tjene poeng på dette flyselskapet." Er det noen som har erfaring med at denne billetten kan kreve miles igjen? Takk
Man får bare poeng for disse billettene hvis eurobonusnummeret lå inne ved innsjekk/gate. Når du prøver å etterregistrere skjønner den at det var en poengbillett.
Hvis du har kortet registrert når du reiser blir det som regel kreditert riktig, men å forsøke å registrere i ettertid vil ikke fungere.
Kan du sjekke mailen nøye å se om du har fått ett nytt PNR-nummer på billetten? Hvis du har fått det, så kan du prøve å logge deg inn på united sine sider og sjekke booking med å skrive inn Pnr-nummeret og se på den. Hvis du kommer inn så kan du sjekke om det er mulig å skrive inn ett bonusnummer der. Hvis det vinduet tår åpent, så bør du sjekke om du kan skrive inn poengene på Lufthansa Miles & More programmet. Så ta statusmatch og prøv om de virker
Jeg driver og kikker på en tur der det klm er et av alternativene. Turen er etter 1. september og jeg lurer derfor på hvor mye jeg eventuelt vil få i eurobonusopptjening. Tabellen hos SAS er jo grei, men for å finne ut hvilken bookingklasse det er før bestilling sier google at man skal bruke fare basis code under "Se reiseinformasjon" på sammendragssiden etter man har valgt flights. Dette er for eksempel GYL92FFA for Economy flex og GYL92NLA for Economy light bare for å ta ytterpunktene. Det skal være første bokstav som angir bookingklasse, altså samme opptjening uavhengig av hvilken type økonomibillett man velger, har jeg rett? Hos KLM er det stor forskjell i poengopptjening, men de driver jo med revenuebasert opptjening, så det er jo ikke så rart.
Man kan se det samme for opptjening med partnere som Lufthansa. Slik det fungerer i dag differensierer SAS kun for ulike fare basis (Go Smart vs Go Light osv.) på egne billetter, så fremt ingenting annet fremgår av opptjeningstabellen vil jeg anta det også vil gjelde etter 1. september.
Med andre ord.. med ekstra bagasje gjennom Skyteam Elite Plus er det ingen grunn til å velge noe annet enn Economy Light dersom man ikke trenger den ekstra fleksibiliteten. EDIT: Setevalg koster vel fortsatt penger med Economy Light og Skyteam Elite Plus
En annen observasjon er at å booke turen med code share på sas.no koster ca det samme som Economy Standard Plus og inkluderer de samme fordelene, men er i bookingklasse T og gir 10 % i følge codesharetabellen kontra direktebestilling som gir bookingklasse G og 20% opptjening i følge KLM-tabellen.
Nå fikk jeg mail om at to av flyvningene har blitt endret til "operated by German Airways" så blir spennende å se om det har noe utslag på opptjening. Forhåpentligvis er det wet lease og null forskjell.
Du kan enkelt se om det er codeshare eller wetlease på flightstats.com Eksempel for SK2868 og SK3645: Wetlease: Operated by CityJet on behalf of SAS https://www.flightstats.com/v2/flight-tracker/SK/2868?year=2024&month=8&date=29&flightId=1271318616 Codeshare: Operated by Lufthansa 865 https://www.flightstats.com/v2/flight-tracker/SK/3645?year=2024&month=08&date=31&flightId=1271685558