SAS & Codeshare | Poengopptjening & Bookingklasse hos partner

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Rapolo, 08. mars 2023.

1. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,868
    Bonuspoeng:
    93
    Men i noen tilfeller kan du da shoppe rundt og velge prime eller en annen codeshare/marketing carrier.

Kaffen and tobeornot999 like this.
  2. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Det som kan bli interessant er hvis codeshare/marketing carrier gir 200% inntjening på en bestemt booking klasse på en flyvning som SAS flyr på SAS Plus. Så er spent på om det vil skje noen rare utslag i forhold til denne når byttet skjer da. Kanskje det blir noen "Error Fares" i vente når det gjelder inntjeing, slik som tre korte legs med 1200 poeng legget på SAS med en annen carrier eller noe sånt, eller hva med AF BIZ som oppereres i form av SAS flyvninger. Kanskje en da kan dra inn 14.256 Statuspoeng på flyvning til Gran Canaria i fremtiden booket på AF sine sider :rolleyes:

http://www.gcmap.com/mapui?P=KRS+-+OSL+-+CPH+-+LPA

Last edited: 22. juli 2024
  3. Duxton

Duxton EBD - SIXT Diamond

Likes mottatt:
    305
    Bonuspoeng:
    63
    Har snakket med SAS nå og de sier at det ikke er mulig å booke business billett på short haul på SAS.no

Så det betyr at alle SAS Plus billetter som er code share vil bli gjort om til økonomi billett hos operating carrier.

4. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer nok ikke helt..

Jeg har f.eks. booket Plus med codeshare til Austrian og havnet i business.
    Expertflyer kan hjelpe.med hvilke klaser som mappes hvordan, men husker ikke helt hvordan i farta.

5. Duxton

Duxton EBD - SIXT Diamond

Likes mottatt:
    305
    Bonuspoeng:
    63
    Det er jo relevant å vite eksakt hvilke klasser som faktisk gir business

6. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp, har laget en tråd på forumet her for ugg lenge siden ang dette.

Men så vidt jeg husker var det vel omtrent bare Austrian som hadde business mapping innenfor rimelig plus..

7. pma

pma Medlem

Likes mottatt:
    274
    Bonuspoeng:
    53
  8. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,827
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis en av partene ikke er i ST, får man da 0 poeng?

Eksempel; Jeg har en reise i høst booket hos ITA (la oss anta at man får poeng med ITA til tross for mulig allianseskifte etter LH-oppkjøpet) med ITA-flight- og billettnummer, men flyningen er operert av Royal Air Maroc.

9. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,868
    Bonuspoeng:
    93
    Uvisst. Men skal jeg gjette er svaret nei, man får ikke poeng.

Last edited: 23. juli 2024
    Rapolo liker dette
  10. cire913

cire913 Medlem

Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har en United business class I award-billett, men den ble kansellert og deretter ombooket av United med Business class J som gir 150 % poeng med SAS.
    Jeg prøvde å gjøre det online på sas-nettstedet, men fikk "Du kan ikke kreve poeng for denne typen billett. Vennligst sjekk hvilke klasser som kan tjene poeng på dette flyselskapet."
    Er det noen som har erfaring med at denne billetten kan kreve miles igjen? Takk

11. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,068
    Bonuspoeng:
    293
    Man får bare poeng for disse billettene hvis eurobonusnummeret lå inne ved innsjekk/gate. Når du prøver å etterregistrere skjønner den at det var en poengbillett.

12. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,916
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du har kortet registrert når du reiser blir det som regel kreditert riktig, men å forsøke å registrere i ettertid vil ikke fungere.

13. cire913

cire913 Medlem

Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
  14. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Kan du sjekke mailen nøye å se om du har fått ett nytt PNR-nummer på billetten? Hvis du har fått det, så kan du prøve å logge deg inn på united sine sider og sjekke booking med å skrive inn Pnr-nummeret og se på den. Hvis du kommer inn så kan du sjekke om det er mulig å skrive inn ett bonusnummer der. Hvis det vinduet tår åpent, så bør du sjekke om du kan skrive inn poengene på Lufthansa Miles & More programmet. Så ta statusmatch og prøv om de virker :cool:

15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg driver og kikker på en tur der det klm er et av alternativene. Turen er etter 1. september og jeg lurer derfor på hvor mye jeg eventuelt vil få i eurobonusopptjening. Tabellen hos SAS er jo grei, men for å finne ut hvilken bookingklasse det er før bestilling sier google at man skal bruke fare basis code under "Se reiseinformasjon" på sammendragssiden etter man har valgt flights.

Dette er for eksempel GYL92FFA for Economy flex og GYL92NLA for Economy light bare for å ta ytterpunktene. Det skal være første bokstav som angir bookingklasse, altså samme opptjening uavhengig av hvilken type økonomibillett man velger, har jeg rett?

Hos KLM er det stor forskjell i poengopptjening, men de driver jo med revenuebasert opptjening, så det er jo ikke så rart.

16. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Man kan se det samme for opptjening med partnere som Lufthansa. Slik det fungerer i dag differensierer SAS kun for ulike fare basis (Go Smart vs Go Light osv.) på egne billetter, så fremt ingenting annet fremgår av opptjeningstabellen vil jeg anta det også vil gjelde etter 1. september.

Jorge liker dette
  17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Med andre ord.. med ekstra bagasje gjennom Skyteam Elite Plus er det ingen grunn til å velge noe annet enn Economy Light dersom man ikke trenger den ekstra fleksibiliteten.

EDIT: Setevalg koster vel fortsatt penger med Economy Light og Skyteam Elite Plus

Last edited: 22. aug 2024
    trygveat liker dette
  18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    En annen observasjon er at å booke turen med code share på sas.no koster ca det samme som Economy Standard Plus og inkluderer de samme fordelene, men er i bookingklasse T og gir 10 % i følge codesharetabellen kontra direktebestilling som gir bookingklasse G og 20% opptjening i følge KLM-tabellen.

Preference and Spielhaug like this.
  19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Nå fikk jeg mail om at to av flyvningene har blitt endret til "operated by German Airways" så blir spennende å se om det har noe utslag på opptjening. Forhåpentligvis er det wet lease og null forskjell.

20. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,868
    Bonuspoeng:
    93

Del denne siden