Er det rent tilfeldig hvem som kan ta bagasjen inn i flyet og hvem som må bruke DAA? Av og til har jeg ting i håndbagasjen som bør behandles forsiktig. Da prøver jeg å unngå CRJ-900 og lignende. Er det en fordel med EBG+?
Av erfaring fra et par turer i høst innenriks så fikk alle med priboarding ta med bagasjen inn (her er det dog viktig å sjekke at bagasjen faktisk passer, sett noen som må sende den ut igjen). Så gikk de rundt og plukket ut de med kofferter o.l. fra køen som dannet seg inn i flyet senere når de statusløse fikk slippe til. Men vet ikke om dette er standard rutine overalt.
Skal fly med CRJ900 6 ganger i Januar, hvis regjeringer i Norge, Danmark og Polen og om SAS vil. Disse 6 turer var i opprinnelse satt opp med a320neo som ble bytta over til CRJ900. Om turene er identiske eller ulike, blir interessant å se.
Jeg ser det advares mot den første av nødutgang-radene tidligere i tråden, men hvordan er den andre (dvs. rad 17)? Er den å foretrekke, eller er det bedre å komme så langt fram som mulig for å komme bort fra motorene?
Rad 17 er helt utmerket med mye plass fremover. Rad 16 derimot er - som tidligere nevnt - litt fremoverlent og noe ubehagelig. Med 1,85m syntes jeg likevel at rad 16 er bedre en resten (unntatt rad 1 og 17). Men jeg foretrekker f.eks. å ha rad 17 med en annen passasjer ved siden enn rad 16 allene.
Tror kanskje det kan være crj. Er nok ikke en exit der på rad 2 for a/c, men er vel oppbevaring/wc der foran 2d/f - er det ikke sånn? Sikkert bare litt klønete måte å beskrive at man ikke kan regne med å legge ting under setet foran (selv om det går for 2a/c). Noen måneder siden jeg har flydd en sånn, men tror det stemmer bra.
Jeg har aldri sett noe som helst fly med 4 exits fremme, så jeg lurer veldig på hva dette er… Ser man bort fra de to «bakerste» exits, så kan det jo ligne en «vanlig» CRJ
Det ble CRJ, ja. Forbedring med et slags pizzarundstykke! Fikk det både ned til CPH og opp igjen, så da får man heldigvis noe annet enn sukkerbonanzamuffins på disse relativt korte flightene.
Man lærer alltid noe nytt. Jeg flyr idag SAS operated by Nordica på ruten WAW-CPH. Dem bruker CRJ900. Som alltid reserverer jeg rad 17 - nødutgang. Overraskelsen ble stor om bord når jeg oppdager at Nordica har nødutgangene i rad 15 og 16. Samtidig legger jeg merke til at det er grei benplass likevel. En titt på Experflyer bekrefter at Nordica har ihvertfall noe CRJ900 med en seterad mindre. Greit å vite tror jeg. "Vanlig" SAS CRJ900 med 24 rader: "Nordica" CRJ900 med kun 23 rader: