SAS egen-rerouting som alternativ til å akseptere flybytte?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av tobeornot999, 06. mars 2026 kl 16:17.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    13,036
    Bonuspoeng:
    293
    Hei kloke hoder. Jeg flyr masse I Europa, men har ikke kommet borti akkurat dette før.

Derfor takknemlig for gode tips :)

Har SK812 fra LHR-OSL på søndag om 2 dager. SAS selger fortsatt billetter til flighten, men har rebooket meg pga "flight disruption". Mailen sier litt mer: "delayed or cancelled flight".

Men de selger altså fortsatt billetter i både eco og biz til nye potensielle kjøpere, uten å si noe om forsinkelse eller at flighten er kansellert.

Den nye ruten de foreslår, via CPH, kommer halvannen time senere til OSL - og såpass sent at selv den minste forsinkelse kan føre til at jeg mister siste flytog for natten. Som igjen betyr dyr taxi og lengre reisetid og 2 timer mindre søvn enn planlagt før jeg skal på jobb dagen etter.

Hvordan stiller det seg med å booke en flight med annet flyselskap, (BA) på samme direkte rute og omtrent samme tid - og kreve at SAS dekker kostnaden i ettertid?

Reiseforsikringen dekker ikke dette, så ingen alternativ der.

Har selvsagt verken akseptert ombookingen eller kansellering med tilbakebetaling.

Hva sier forumet?

Ps: Er EBG, men ikke veldig optimist for å kontakte gull-telefonen, basert på andres rapporter.

2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    13,036
    Bonuspoeng:
    293
    Update: alternativene krympet fort, da BA også ble utsolgt.

Da var beste løsning å akseptere, mens det ennå var OK seter å plukke på de nye flightene via CPH.

På samme tid (sikkert etter noen manuelt tråkket igang hamsterhjulet på SK-IT) ble nemlig SK812 fjernet fra salg, og mitt reserve-fly til CPH ble solgt med kun 1 sete ledig i business til obskøn pris 8700 kr kun LHR-CPH.

For all del: jeg må understreke at jeg er happy for at SAS raskt flyttet meg til et alternativ. Selv om jeg potensielt står på Gardermoen midt på natten uten andre muligheter enn taxi til Oslo.

Hvis BA hadde seter, samme tid-ish, ville løsningen jeg foreslo flydd, dog? Pun very much intended :p

3. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    11,456
    Bonuspoeng:
    183
    SK812 på søndag har ankomst etter rute kl 23:00. SK1474 har 00:20(+1).

Jeg vil tro det er en såpass liten forskyvning at man ikke vil kunne kreve ombooking, da et akseptabelt alternativ har blitt tilbudt?

EU261 gir deg vel som minimum rett til rerouting «at a later date», så å gjøre dette på egenhånd vil kanskje ikke falle under dette? Og det kan kanskje ikke kreves erstatning heller etter andre deler av lovverket, siden det er så likt på tid.

4. mrtrond

mrtrond Medlem

Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    43
    Går vel også en siste treig vy buss 01:15 til Oslo s/Lysaker hvis du mister 00:50 flytoget. Men ja etter det er det ville vesten med transport fra Gardermoen. :rolleyes:

5. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    750
    Bonuspoeng:
    93
    Reruting skal iht EU261 gjøres som et samarbeid mellom flyselskap og passasjer, dvs at om man gjør det selv etter eget forgodtbefinnende, så kan selskapet sette seg på bakbeina med loven i ryggen.

Del denne siden