Booket en ren Skyteam bonusreise på nett i begynnelsen av april t/r AMS-TYO for to pax. Reisen finner først sted i midten av mars 2026. AMS-TYO er i økonomi (er jo umulig å business østover), mens hjemreisen derimot er i business. Hjemreisen var booket som HND-GCK-AMS. Begge flyvningene med Garuda. Har fått PDF-bekreftelse på reisen. Da jeg i slutten av april ringte SAS for å legge til feeder flights OSL-AMS t/r med KLM så forløp det uten problemer. Agenten fant de samme fightene som jeg hadde sett meg ut og jeg trodde alt var fryd og gammen. Men! Da feeder fights ble billettert så var strekket GCK-AMS endret fra business til økonomi. Har ringt SAS i dag og forklart situasjonen. Første agenten forklarte at billettering av feeder flights tok for lang tid slik at de opprinnelige businessbillettene på strekket GCK-AMS forsvant og ble erstattet med økonomi. Ok, det høres da merkelig ut sier jeg og spør om hun kan endre tilbake til business. Det kan hun ikke da det ikke lenger er bonusbilletter i business tilgjengelig. Ringer så en time senere og snakket med en ny agent. Denne agenten så at jeg har ringt om det samme tidligere og gidder derfor ikke å gjøre ytterligere undersøkelser. Ser ikke for meg at det nytter å prøve agentrulett på dette caset her. Istedenfor er klage sendt skriftlig per e-post til SAS, selv om jeg har små forhåpninger til at det hjelper. Planen etter det er Transportklagenemda for å få en rådgivende uttalelse. Hvis det ikke skjer noe før den rådgivende uttalelsen foreligger eller SAS ikke gidder å etterkomme den rådgivende uttalelsen, er planen å legge ut for businessbilletter for så å ta ut forliksklage mot SAS. Oppdaterer denne tråden etter hvert som saken utvikler seg.