SAS forandrer Eurobonus

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jameson, 27. nov 2014.

1. wreilert

wreilert Galactic Cowboy

Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    En kompis har meg ligger på 46k nå (mao sølv) og får ikke til noe mer reiseaktivitet før perioden går ut 31. januar. Kan han regne med å bli bumpa til Gull 1. januar mon tro?

2. Bjørn Helge

Bjørn Helge Senior Medlem

Likes mottatt:
    571
    Bonuspoeng:
    93
    Nei. Han må enten kjøpe grunnpoeng eller fly for å få EBG.

3. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Gode venn, 45K er vel det nye kravet for EBG?

Så jeg vil anta (synsing, etc.) at vedkomne vil bli EBG etter 1.jan så fremt dette er 46K Grunnpoeng opptjent i inneværende periode.

4. asc

asc Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Skulle til å spørre om det samme. Om redusert krav til EBG gjelder med en gang fra 1. jan eller først fra ny opptjeningsperiode. Håper på det første - ellers kan man få ny lav opptjening med gamle høye krav ganske lenge.

5. Bjørn Helge

Likes mottatt:
    571
    Bonuspoeng:
    93
    Du er optimist. ;) Hadde han hatt opptjeningsperiode til 31. januar, regner jeg med at det hadde gått uten problemer. Men hans saldo resettes samtidig som opptjeningskravet endres. Det kan jo være verdt et forsøk å ringe eller sende mail til EuroBonus for å be om litt velvilje, men begrunnelsen for å sette ned kravet er lavere opptjening - og han har hatt den gamle, høyere opptjeningen i hele perioden.

6. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg tolket posten så har han faktisk opptjeningsperiode til 31. Januar, så da skulle EBG være i boks.

7. Bjørn Helge

Likes mottatt:
    571
    Bonuspoeng:
    93
    Dæven, var 100% sikker på at det stod 31. desember. Da gir jeg meg. ;)

8. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men med SAS IT er det ikke sikkert at det er automatikk i det. Ved overgangen til EBD tok det vel en del tid, med mindre man hadde en reiseaktivitet på kontoen, da ble man bumpet opp til EBD automatisk..

9. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    113
    Ja absolutt, det ville overraske om systemet tok dette automatisk slik vi kjenner IT løsningene til SAS, men med en henvendelse skal det la seg ordne.

10. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Den første som sier filipine når SAS gjeninnfører 100% bonusopptjening får 10 grønne Wasa knekkebrød (vinner betaler frakt, mva, toll, et SAS Plus gebyr så varene kan anskaffes, samt en evt. Midtsetekompensasjon til undertegnede).

God jul!

Last edited: 27. des 2014
    vegardg liker dette
  11. wreilert

wreilert Galactic Cowboy

Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Opptjeningsperioden er til 31. januar... Men jaja heldigvis ikke så lenge å vente før man får svar på det.

12. Bjørn Helge

Likes mottatt:
    571
    Bonuspoeng:
    93
    Tror ikke det er grunn til bekymring, det var bare jeg som leste feil. Han kan sende mail til [email protected] hvis han ikke blir automagisk oppgradert i løpet av den første uken i januar.

13. Brunello

Brunello A heart's a heavy burden

Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Vet ikke helt hvordan dette skal gå. Ettersom det blir mye bonuspoeng i SAS pga kortbruk etc., og ettersom jeg er veldig glad i komfort og følelsen av å være ihvertfall bittelitte grann spesiell, få spise knekkebrød med de store en halvtimes tid før avgang fra Gardermoen, kunne betrakte bagasjen med den flotte, røde "priority"-lappen komme aller, aller sist av alle koffertene på Tegel etc., så tenkte jeg at jeg skulle prøve å legge mest mulig av reisevirksomheten til SAS. Det fremstår jo som et sympatisk selskap, dessuten var jo opptjeningsmulighetene såpass gode på europeiske ruter at en reise eller to i måneden etterhvert ville skaffe meg litt privilegier. Jeg registrerte jo at det kostet litt mer enn f.eks. med DY, men skitt au, man lever bare en gang. Jeg rakk akkurat å bestille et par turer, flottet med med "Plus", selvom det var helt på kanten av hva jeg synes det var verd, slik at poengene kunne strømme littegrann raskere, og gullkortet komme i havn i løpet av sesongen. Så kom "de gode nyhetene".

Selvsagt forsøkte jeg å holde på min nystemte godfølelse for SAS, men helt lett var det ikke. I går skulle jeg bestille nok en billett til Berlin, men det fortonte seg som vel dyrt med en "GO"-billett til nesten to tusen. bestemte meg for å vente til i dag, og se om det mye omtalte januarsalger skulle bidra noe, men nei. Tror faktisk det var dyrere, uten at jeg får sjekket det nå - SAS-siden ser ut til å være nede, eller ekstremt treg...

Enden på visa ble billett med Norwegian. 1.007,- t/r, inkludert setevalg, bagasje og Fast track.... I tillegg kommer det noen "Reward"-kroner inn på både min egen konto og firmaets, poeng som etter hva jeg skjønner må gå langt utenpå den verdien som SAS ville gitt, i form av bonuspoeng.

Så jeg gir rett og slett opp; det bli altfor dyrt for meg, med mine 12-15 kortere og lengre reiser i året, å bruke SAS. Både på grunn av høyere pris og en bonusordning som jeg nå ikke har muligheten til å bruke. Mulig disse 12-15 turene, pluss eventuelle hotellovernattinger etc. som nå kanaliseres til andre, ikke betyr så mye for selskapet, men jeg tror muligens at jeg ikke er den eneste som nå har begynt å sammenligne priser, fly og fordeler på nytt, etter å ha vært litt opphengt i jakten på Gullkortet.

Tror nok SAS vil kjenne på konsekvensene av denne omleggingen.

Myrvold, Php7980, Trety and 15 others like this.
  14. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    113
    Kansellerte en Spania tur i Plus til sommeren 2015 i dag. Ikke det at det merkes av SAS isolert sett med 10 000 kr, men jeg sendte like godt en kopi av kanselleringen til dem med en forklaring på hvorfor jeg heller sparte 2500kr på å kjøpe nye billetter med Norwegian.

LN-BEF, Trety, Snacky and 4 others like this.
  15. Bjørn Helge

Likes mottatt:
    571
    Bonuspoeng:
    93
    @Brunello: Tror du har rett. Jeg er ikke en veldig god SAS-kunde. Ikke en god en engang, men jeg har nå EB*S, så noen turer i året blir det. Til nå har jeg foretrukket SAS, og flere ganger betalt flere hundre kroner mer enn DY hadde kostet (inkludert gebyrene) - ikke bare på grunn av poengene, men fordi jeg ville støtte et selskap i motgang, støtte de som behandler sine ansatte bra m.m. Jeg vil like SAS, de gjør det bare så utrolig vanskelig, gang på gang. Business/EE røk på kortdistanse, frokosten røk i Go, gratis vannglass(!) forsvant i Go, det har vært snakk om å innføre kredittkortgebyr og fjerne avisene - og nå kuttes bonusopptjeningen opp til 60-70% på enkelte ruter. På toppen av det hele gjøres det med en vanvittig arrogant tilnærming, og de påstår at "de fleste ikke vil merke det". De eneste som ikke vil merke det, er de som utelukkende reiser fullflex... hvor mange prosent er det? Blir så oppgitt over hvor mange dårlige valg de tar, og provosert over hvordan de kommuniserer det ut.

Så jeg stemmer med lommeboken. Har ingenting innenriks planlagt enda, men det vil kun bli booket etter lavest pris. Ellers er følgende booket for 2015:

upload_2014-12-29_15-40-6.png

Alt kjøpte billetter hos oneworld, utenom AUH/DEL som er en bonustur. Turen til HKG/HKT er for øvrig for 7 pax. Vi valgte oneworld i stedet for SAS/LH/*A, blant annet pga elendig opptjening, så det alene er flere titalls tusen som gikk til "feil" allianse.

Merker SAS at jeg forsvinner? Selvfølgelig ikke. Men jeg tror vi er mange.

16. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig for den tilnærmingen. Vil nok gjøre det samme på nyåret.

Antall reiser booket med SAS i 2015 (etter annonsering av de "gode nyhetene"): 0
    Antall reiser booket med alle andre (etter SAS' "gode nyheter"): 8

Islending and Snacky like this.
  17. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nok mange av oss som tenker på den måten ... I 2014 bestilte jeg alle mine reiser hos SAS/Star Alliance, inkludert Chicago, Sydney, Tokyo, Los Angeles og New York. Etter annonseringen av EB-nyhetene har jeg booket 3 reiser i desember, alle hos Oneworld. Hver enkelt kunde utgjør jo en ekstremt liten del av omsetningen, men når flere gjør som oss, må de jo merke det.

Snacky liker dette
  18. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Vi er mange i samme båt! Jeg tror (og "håper"?) at SAS vil merke det, uansett hva de selv innrømmer.

@Bjørn Helge sa det så fint: Jeg vil så gjerne like SAS, men de gjør det så jæ*** vanskelig hele tida!

anders82, Islending, Joachim and 3 others like this.
  19. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,424
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kunne fått gull med litt innsats, men nå har sas gjort det svært enkelt for meg å beholde mitt greske gull.
    Jeg tar faktisk også en mellomlanding hvis det innebærer at man får et godt biz-produkt jfr swiss.
    Mange bekker små også videre

20. Bjørn Helge

Likes mottatt:
    571
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk du svar?

Del denne siden