SAS forandrer Eurobonus

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jameson, 27. nov 2014.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, det må du aldeles ikke. De er mye verre. I så fall må du tenke United.

    Dette var ikke gode nyheter, nei. Jeg hadde egentlig booket en PLUS til Las Palmas i Februar (for å redde gullkortet), men er glad jeg endret til BA, som også flyr direkte til TFS, som jeg egentlig skal til. Hadde jeg hatt SAS og endt opp med 3000 EB poeng hadde jeg blitt gretten. VELDIG, veldig gretten :)
     
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Men... Nå har jo poengene for PLUS i Europa vært for gode til å være sanne. Gullkort for under 10k på få fly frem og tilbake til BCN er jo ikke nødvendigvis god business for dem. Så jeg har litt forståelse for at de gjør det, og at det kommer en Revenue Component inn i det.

    Men jeg er så klart sur og virrer rundt på gulvet og veiver med armene. Det er nedtur. Forståelig, men kjip
     
    SASlovah4evah and mathiasfe like this.
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe.. United har en bedre operasjon? M&M dårlig på det altså? Har hørt mye skryt, men mulig jeg har feil her.. Lite egen erfaring?!
     
  4. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Som privatreisende til sydlige strøk er det nå helt bortkastet å betale noen hundrelapper ekstra for muffin og cola.

    Kostnaden SAS har hatt ved å bøtte ut poeng har tydeligvis vært ganske høy, men det spørs om ikke kostnaden ved denne devalueringen blir høyere.
     
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    M&M krever 100.000 miles for gullkort, og har i tillegg usannsynlige skatter på uttak. Selv innen Europa.

    Jeg kan ikke UA så godt, men som regel kan det virke som om Europeere slipper unna Revenue biten hos dem, og gull får du vel på 50.000 poeng. De er (etter hva jeg forstår) greie på skatter og gir grei opptjening.
     
    Odd Ivar Jørgensen and Jørgen like this.
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Skulle likt å vite bakgrunnen for denne endringen, er det for å redusere belastningen på loungene (kostnader ved *A lounger) eller kostnaden ved å gi "så mange" poeng.

    Om det er det første synes jeg de heller burde innført statuspoeng slik som f.eks BA.
     
    Last edited: 27. nov 2014
  7. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Det er godt det finnes andre flyselskaper og ;)
     
    Darkcho liker dette
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Litt artig, sånn apropos UA: OSL-EWR med SK får man nå 6000 poeng i Z (business saver) + formodentlig 25% EBG/D bonus blir det 7500. UA direkte gir 7800 EB poeng på billigste business billett.

    Forøvrig enig i at Miles & More ikke er et reelt alternativ. Det programmet funker bare om man reiser på de dyreste billettene, og helst longhaul. For alle andre er det smuler å hente.
     
  9. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Hva med eksisterende bookinger etter 1.januar? Vil anta det gjelder dem også mht poengopptjening....
    Fankern også....ryker gullkortet på et klodehodes "gode idè"....:mad:
     
  10. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Shittpåmfritt, dette var crappy news.
     
    milehigh, Joachim, vegardg and 2 others like this.
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Dette var dårlige nyheter ja. Og jada, jeg forstår at SAS (også) må tjene penger, men jeg trodde de allerede var på riktig vei? Om om problemet bunner i for generøse ordninger f.eks. i Plus til Sør-Europa så kunne de kanskje skjerpet inn inntjeningen på de spesifikke rutene/sonene. Men dette er nok uansett bare en liten del av forklaringen vil jeg tro. Nå skulle vi hatt en kalkulator e.l. der man kunne "konvertere" sine reiser fra siste inntjeningsperiode til de nye reglene. Jaja, man kan jo alltids prøve det manuelt, men er redd for at gullkortet ryker nå uten større reiseaktivitet i alle fall...
     
    Flemming Poulsen liker dette
  12. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er til dels enig i at noen billetter har gitt for god avkastning, kanskje spesielt PLUS til Sør-Europa. Jeg har også inntrykk av at det har vært for mange som klarer EBD.. Men jeg føler likevel at denne devalueringen er såpass stor at det virkelig svir for mange og SAS "kompliserer" det de klarte å gjøre enkelt med faste opptjeningsrater for GO og PLUS.. Nå deles alt inn i nye kategorier..

    Det som likevel irriterer meg mest akkurat nå er at de selger det inn som en forbedring. Det provoserer meg!
     
    mhsalv, milehigh, Joachim and 6 others like this.
  13. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Synes det er dårlig at det kommer med så kort varsel, kun 1 mnd før det trer i kraft, noe som gør at billetter som er bestilt for lenge siden ikke kommer til å gi den opptjeningen de var forespeilet.
    Synes at denne endringen skulle kommet 6-12 måneder frem i tid slik at man kunne forberede seg på den.
     
    milehigh, vegardg, SASDC8 and 3 others like this.
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig!!! Jeg får tarmslyng av moderne amerikanisert markedsføring.

    Toro hadde f.eks en fenomenal mexikansk gryterett. Perfekt for 1 stk travel fyr. Godt krydret. Skikkelig kjøtt, mais, bønner og tyggemotstand.
    Nå er den "NYHET!!!" - alle grønnsakene er borte (foruten masse løk). Kjøttet er byttet til kjøttkraft og krydderet er fjernet. Det er altså en rissuppe.

    Kan man ikke bare kalle det en endring? Evt en spade... "Hei jenter og gutter, her har dere en spade. Enjoy"
     
  15. LCH

    LCH Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Selvfølgelig er dette enhancements...for SAS, vel og merke! Nå blir nok alle mine planer om mileage runs for å kvilifisere til EBG igjen lagt på hylla.
     
  16. CCS87

    CCS87 Medlem

    Innlegg:
    79
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    18
    Skandale!

    Trodde poenget med bonusprogrammer var å holde kunder lojale, ikke bare de som betaler mest for billetten. Nå kan jeg like godt fly Turkish via Istanbul til Asia, og Lufthansa på mine utallige Europa-reiser og velge de mest fleksible tidene og rutene i stedet for å innfinne seg med når og til hvor SAS. Statusen klarer jeg å beholde uansett.
     
    Last edited: 27. nov 2014
    milehigh, Islending and SASDC8 like this.
  17. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er skikkelig dårlige nyheter. Det er tydelig at SAS ikke har likt at en god del av oss har dratt på MR til BCN og tilbake, men en 50 % devaluering er rett og slett for drøyt. Selv ikke MM hadde klart å kommet opp med noe så ubrukelig med en måneds frist!

    EBD blir umulig å beholde for min del, om jeg ikke når 90 flights da, men med den lattelig dårlige poengopptjeningen som skisseres er jeg ikke sikker på at det er verdt det.

    Nå er vi tilbake til der man tjener mer poeng på å kjøpe sokker på nettet enn ved å fly en flight med SAS, og jeg lurer på hva de faktisk tjener mest på?

    Å kalle dette en forbedring (enhancement) er rett og slett frekt.

    Og forresten så ser jeg ingen flighter der poengopptjeningen øker!
     
    Last edited: 27. nov 2014
    mhsalv, milehigh, Trety and 4 others like this.
  18. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, dette likner jo ikke helt på historien de fortalte om viktigheten av bonusprogrammet på norsk innenriks for å skape lojalitet. Det de gjør nå er ikke akkurat å bygge opp rundt viktigheten av lojale kunder, og jeg slutter ikke å undres over at de gjøre slike stadige "enhancements". Det er neppe noen som har problemer med å se at 8000 poeng for en rundreise til BCN for rundt 2000,- er litt i overkant generøst, men denne endringen kan vel neppe være riktig vei å gå om de ønsker å bruke programmet til å bygge en større base av lojale kunder.

    Jeg forstår heller ikke at det er et veldig stort problem for SAS at det blir mange EBG, for belastningen er vel primært på kundene i form av mindre plass i både lounger og travlere i fast track (som sikkert koster selskapet noen små kroner). Det er vel neppe noen tvil om at de som opparbeider seg status vil ønske å utnytte dette også på fremtidige reiser, slik at SAS får flere kunder enn i fraværet av et velfungerende bonusprogram.

    Vel, vel...
     
  19. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er det vel ikke utenkelig at marginen på et par sokker er vesentlig høyere enn de rimeligste GO billettene. Men jeg ser hva du mener.

    Sur jeg og
     
    SASDC8 liker dette
  20. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det er mulig at forbedringen er at bonusopptjeningen på sokkekjøp relativt til bonusopptjening på flygninger øker i forhold til dagens situasjon... ;)
     
    SASDC8 liker dette

Del denne siden