SAS forandrer Eurobonus

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jameson, 27. nov 2014.

  1. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Herr och Fru Svensson är dock inte dumma och reser även på business resor. Man inser när man får en status vad den faktiskt kan vara värd och släpper den ogärna. Det är MÅNGA som flyger SK just på grund av god EB intjäning och möjligheten att nå guld och många som tack vare EB i tjänsten flyger med bolag som ger EB privat just för att det ger någonting. Jag känner nu lika gärna att jag kan ge f-n i vad jag väljer, it is all the same shit. ID
     
    Trety, vegardg and KristianSk like this.
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, Eivind Roald solgte laserskrivere da siste EB devalueringene fant sted og han solgte fortsatt de samme skrivere da SAS innrømmet tapet og gikk tilbake til å tilby ett bedre lojalitetsprogram. Det kundene da spurte seg selv var: dersom jeg ikke får service og ikke får poeng, i tillegg må jeg betale mer for billetten. Hvorfor skal jeg da velge å være lojal mot SAS? Og det vi da så var at 90%, de som reiser billigst mulig ikke gadd den kompliserte opptjeningsstrukturen forvirrende produkt og den vanvittige arrogansen SAS viste på den tiden.

    Og dette var hovedgrunnen til Norwegians vanvittige suksess: at de hadde verdens mest talentløse konkurrent som satt på sin høye hest og flirte av de 4 737-300 som hoppa rundt. Vi vet alle hvordan det gikk.

    De har lært å bli flinkere til å fylle fly ved å redusere kapasitet, men de har jo ikke vekst. Ikke akkurat at 78% er noe å skryte av, men for SAS som er vant til å ligge rundt 60 er det jo kjempebra.

    Og nå velger de å ikke bruke lojalitetsprogrammet som den viktigste differensiator lengre. Og Eurobonus har potensialet til å tjene mye mer penger enn driften til SAS.

    Og dette jobber jeg med hver eneste dag, så Roald og hans analyser kan ta seg en bolle. Det å evaluere funker bra når man tjener vilt med bob. Det gjør ikke SAS.

    Men nå er det thanksgiving, skal vise til og med deg hvorfor dette er en vanvittig dårlig ide når ferien er over
     
  3. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    *IRONI* Nej då inte alls *SLUT PÅ IRONI* Tror du att alla affärsresenärer reser "full flex SAS soggy pizza class (aka Plus) fare"? Nej nämligen INTE så affärsresenären kommer i allra högsta grad att märka en skillnad och vips sitter personen på ett flygplan med röd näsa eller en Grip på halen (Malmö Aviation för de ovetande). Lojalitet är lätt att skapa men lika lätt att tappa om man missköter den. Det är lektion 1 i loyality 101
     
    Trety and vegardg like this.
  4. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg forstår godt at SAS ønsker mindre endringer av EuroBonus, da det er enkelte uttak og opptjeninger som ikke helt er i balanse med andre. Men det å deevaluere hele programmet såpass mye er rett og slett grusomt å lese.

    Jeg har tenkt litt over hvorvidt jeg skal fortsette med "fritidsreiser" og beholde diamantstatus hos SAS fremover. De avgjorde det spørsmålet for min del.
    Artikkelen gjelder jo knapt lengre. "Slik kan dere nå EuroBonus Diamant med fritidsreiser, MEN dere har bare frem til 1. januar".
     
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig. Programmet var litt for bra, men det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg huet ;)

    Men når det gjelder SAS er de fortsatt i en svak posisjon, det å ha ett sterkt lojalitetsprogram er en veldig effektiv måte å vinne kunder på
     
    mhsalv, Fnate, Islending and 10 others like this.
  6. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det kommer helt sikkert til å gå bra. SAS har jo en super track record hva gjelder å tjene penger, så de fatter selvsagt ikke beslutninger som gjør at de ikke tjener på det - de er jo rasjonelle. Det har de jo vist gjennom de siste 10-årene. Det er jo heller ikke sikkert at tabellen som er publisert egentlig er publisert av SAS med viten og vilje, eller kanskje det bare er en prøveballong...? ;)

    Nei, dette er å kutte av seg hodet, som Tommy skriver. Selvsagt er dette en gavepakke til konkurrenten Norwegian.
     
    Zzzindre, milehigh, wilhelm and 2 others like this.
  7. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Det som også er litt ironisk er at en del av innholdet i artikkelen er akkurat det SAS vil sette til livs her med alle disse endringene. Full pot og Diamond på noen turer til sør-Europa for noen tusinger per stykk er en saga blott. Nå er ikke jeg nødvendigvis uenig i alt det, for opptjeningen har vært helt sjukt god på en del av disse, i sær ispedd promotions. Likefullt; smårart at SAS publiserer den på egen side for så å slå beina under dette et par dager senere. Akkurat det får man kanskje tilskrive at social media teamet ikke har koll på sakorna.
     
    milehigh and SASlovah4evah like this.
  8. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde faktisk forstått endringer som:

    - 150% opptjening i PLUS på alle ruter. Business beholder 200%
    - To-delt Europa med feks 4000 t/r i PLUS PP kortere destinasjoner og 6000 t/r på lengre
     
  9. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Ja.
     
  10. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Kjempesmell!
    Korte trekk basert på mitt reisemønster:
    - Jeg vil tjene flere poeng på å fly med LH enn SK innen Europa
    - UA til New York gir omtrent like mange poeng som SK inkl,. EBG-bonus, og vesentlig mer i billigere Business Class.
    - 250 poeng for innenriks når SAS sin startpris er 200 kr dyrere enn DY... Jaja, lykke til!

    Jeg skjønner at 8000 poeng for 2000 kr til BCN ikke var bærekraftig, men det handler mer om elendig prisstruktur enn at opptjeningstabellen er feil. Den nye tabellen til Sør-Europa er komisk,.

    Hva kan SAS gjøre?
    Gi EBG/EBD en kjempeboost mht. statusbonus (50 og 100%). Da er man tilbake til start for statuskundene, som tross alt er viktige for SAS. Også et supert incentiv for non-status pax til å jobbe seg over grensen. 25% bonus med den nye tabellen kan oppsummeres med fire bokstaver: Haha!

    At ikke EBD allerede har differensiert statusbonus fra EBG, er uforståelig.

    Nei, dette virket lite gjennomtenkt, SAS. Jeg er spent på Tommys analyse. Tar gjerne et intervju med EB der de redegjør for endringene også.

    Happy Thanksgiving fra upstate NY.
     
    Last edited: 27. nov 2014
  11. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    At de devaluerer sånn som dette gjør at jeg akkurat har booket en flight med Lufthansa i stedet for SAS, og kommer til å booke United, Swiss eller Lufthansa når jeg skal til SFO utpå vinteren/våren. Kan jo gjerne få poengene inn på EB-kontoen, men SAS vil definitivt få mye færre av flygningene mine utenlands fremover, når de leverer et stadig dårligere produkt de tar seg bortimot premium betalt for. Statusen er jo heller ikke allverdens verdt etter min erfaring.
     
  12. wilhelm

    wilhelm Medlem

    Innlegg:
    90
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Blir provosert av SAS som forsøker å selge dette inn som en forbedring. Kan ikke skjønne at de raserer sitt eget program på denne måten.

    Jeg hadde gått over til å primært fly SAS etter en lang tid med Norwegian og Lufthansa. Kun bonusprogrammmet som har holdt meg gående, da konkurrentene har nyere og freshere fly samt bedre service. Nå kommer jeg til å gå tilbake til Norwegian på innenriks og europa. På long haul er jeg noe usikker, ser flere anbefaler BA, så skal se nærmere på det programmet.

    w
     
    milehigh, Trety, TOS and 3 others like this.
  13. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Ser de har forandret teksten nå. Ordet forbedrer er borte...'

    http://www.sas.no/eurobonus/tilbud-og-nyheter/nyheter-fra-jan-2015/
     
  14. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Har det siste året flyttet reisinga mer eller mindre over fra klm og norwegian, til sas på grunn av gunstig bonusprogram.
    Blir EBS om drøyt to uker, og har allerede en del bookinger inne for vinteren.
    Når ikke EBG da perioden min går ut i februar, og gidder nok heller ikke prøve neste periode.
    Stor sjans for at jeg er tilbake på DY metall i løpet av vinteren.
    Setter jeg de sparte billettkronene på konto, vil jeg ha nok til en langreise like fort som jeg vil tjene opp til en bonusreise innenriks hos sas.
    Dette er nesten like stor skivebom som Braathens gjorde da de innførte Best og Back.
     
  15. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    For knappe to måneder siden kom det e-post "fra" Gustafson hvor han skriver at Eurobonus er en av SAS' viktigste ressurser, og at det skulle gi meg enda bedre fordeler i tiden fremover. Var det dagens forbedring han siktet til mon tro?
    blablabla.PNG
     
    milehigh, wilhelm and Fly med oss like this.
  16. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    "Det som skiller deg og oss, er at du kan velge hvem du vil fly med" - famous last words
     
    Baldrick, Zzzindre, Islending and 8 others like this.
  17. NorthStar

    NorthStar Guest

    Jaja. Får se etter noe å fordele reisene ut på da.
    Estimerer å havne på fra 150 til kanskje over 200 reiser denne perioden. Er tett på gull etter snart to måneder inn i ny periode.
    Kanskje lufthansa bør prøves ut.
     
  18. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis det er noen smarte konkurrenter der ute, så kommer det nok et tilbud om status match om ikke lenge...
     
    milehigh and KristianSk like this.
  19. Fanto

    Fanto Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg skjønner ikke dette.... Eurobonus 2.0 har vist seg å være en suksess. Gull og Diamant kunder har sørget for nye medlemmer, som sannsynligvis ønsker å opprettholde sin status fremover, dvs være lojale til SAS.
    Kan noen forklare for meg hvordan SAS skal øke sin inntjening etter dette ? På hvilke måte taper SAS penger på nåværende opptjening fremfor fremtidig ?
     
  20. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Det er helt sinnsykt. Gustavson kan jo ikke ha snakket med de som har bestemt dette? Er jo faen meg helt på forskjellige planeter det som skrives her kontra det som skjedde i dag?!?
     
    milehigh and vegardg like this.

Del denne siden