SAS forandrer Eurobonus

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jameson, 27. nov 2014.

1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Ja det var en nedtur.
    Men jeg har ofte lurt på hvordan SAS kan ha råd til de tildels gode poengdealene til Sør-Europa.
    T/R til BCN og vips så har du T/R Svalbard/Finmark på kjøpet, noe som koster langt mer enn turen til BCN.
    Det jeg synes er surt er selvfølgelig innenriksopptjeningen, jeg har reist nok til å kjøpe meg en bonusbillett i de tilfeller hvor mine planer har endret seg og jeg har stått uten billett, det blir litt mer fristende å ta landgående transport nå fremover i disse tilfeller da bonusreisene blir "dyrere".

Hvordan vil dette påvirke Amex og CT mon tro..

Tror dette er noe som er planlagt en stund, er ganske sikker på at alle mine tidligere billige reiser var i klasse M, ser at de nye nå er i klasse O.

Forøvrig synes jeg EBD på 90 flights er veldig greit, det "åpner" for de som kun reiser en gang pr uke og da slipper jeg i alle fall milage run til våren...
    Håper de øker poengopptjening på reiser for statusmedlemmer, eks. 50% EBG og 100% EBD, om det så er bonuspoeng er det bedre enn ingenting.

2. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,168
    Bonuspoeng:
    163
    Ja, men det er jo historisk sett SAS i et nøtteskall. Den ene hånda aner ikke hva den andre gjør.

milehigh liker dette
  3. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Sukk.
    Jeg har skevet på Facebook-siden demmes.

Vi får prøve å få litt mediedekning på dette, kanskje vi kan få de til å snu, slik de gjorde for et par år siden når de prøvde å innføre det idiotiske kredittkortgebyret.

milehigh, vegardg and Fly med oss like this.
  4. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Triste greier dette, rett og slett jævlig nedslående. Og jeg som da har promotert EB til de grader på jobben ;( Har selv vært veldig lojal mot SK de siste årene nettopp pga. god bonusordning. Nå blir det å fly med de som gir meg beste pris fremover, EBG statusen er over i mai neste år, kanskje like greit.

milehigh and vegardg like this.
  5. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg foreslår at vi møter opp utenfor hovedkontoret imorgen kl. 12 og brenner Eurobonuskortene våre.

Baldrick, Islending, milehigh and 5 others like this.
  6. Trety

Trety Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg forstår rett og slett ikke hva SAS egentlig tenker på, jeg håpet og trodde vi var ferdige med den perioden med sånne innfall fra en eller annen som har nistirret for lenge på kuleramma si. Det var mange forbedringer på flere plan en stund, men nå er de i grunn tilbake til start - dyrere enn Norwegian, og med stadig mer marginale fordeler. Bah.

Men jeg må innrømme at dette for min del kommer mest til å handle om at jeg beholder EB-kortet (evt tømmer kontoen, og prøver å statusmatche hos United) og heller flyr med andre *A-selskaper når jeg skal utenlands. Og Widerøe innenlands mest mulig, da de vel ikke er omfattet av dette?

7. Star Flyer

Star Flyer BFG BF*G

Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Widerøe får også de nye satsene, altså 250 poeng på billigste billett.

8. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Widerøe er vel en del av Eurobonus..

Jeg tror egnetlig ikke dette kommer til å ha så mye effekt som det tilsier med kommentarer osv akkurat nå.
    Eksempelvis vil man fortsatt ha fasttrack og lounge i Oslo og de andre byene som det bygges så lenge man har gullkort.
    Det er bedre med noe bonus enn ingen (Cash points anser jeg ikke som bonus i denne sammenheng).

Klart det finnes de som dropper SAS for dette men jeg tror ikke andelen er så altfor stor.

Se hvordan det gikk med Telenor når de begynte å ta betalt for å bruke BankID. Da var det "siste spiker i kista" osv, men de har nå kunder ennå...

9. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Poenget er at jeg tror mange som tidligere har reist SAS på vane nå kommer til å bli mer kritiske til hva de velger. Mange vil nok også slutte å jage etter statusen, noe som igjen gjør at de ikke blir like "lojale"/bundet neste gang de skal ut å reise.

mhsalv, milehigh and Flemming Poulsen like this.
  10. Norfindir

Norfindir Senior Medlem

Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg som betaler alle flyreiser selv får nok ikke råd til å beholde EBG lengre. Var heldig å får 45 000 nå før nyttår og beholder dermed kortet ut oktober 2016, men etter det er det tvilsomt at jeg kommer til å investere i nytt. Min opptjening var avhengig av ca 2 MR til Spania for å få EBG utenom andre "nødvendige" reiser. Da heller betale for lounge og overleve 5 min ekstra i sikkerhetskontrollen.

11. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Men antallet med gullkort vil bli kraftig redusert...
    Cash points er i høyeste grad bonus, og DY gir 20% på fleksible billetter. Noen kan regne ut hvordan man kommer først til London.

Ref. BankID på mobil, Telenor var smarte nok til å ikke innføre dette gebyret for sine beste kunder (bedriftskunder), SAS kompenserer ikke med 50/100% bonus til sine eliter.

milehigh liker dette
  12. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har også hatt et lite utbrudd på Facebook nå. Det er ikke så mye jeg gidder å engasjere meg i lenger, men akkurat dette blir for drøyt. Kredittkortgebyret er godt eksempel på at det nytter å klage!

13. Norfindir

Norfindir Senior Medlem

Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    De burde nå reinføre bonus for sølv og høyere bonus for gull og diamant

Baldrick and KristianSk like this.
  14. Star Flyer

Star Flyer BFG BF*G

Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    SAS-passasjerer er som regel meget trofaste - selv om flyene er aldrende, servicen kan både være på topp- og bunnnivå osv.
    Jeg (og sikkert mange andre) føler at jeg støtter SAS som sliter i hardt vær, ved å fly mye med dem - samt å promotere dem for venner og kollegaer. "SAS er så mye bedre fordi....". Det har liksom alltid vært litt synd på SAS de siste årene: De får 'aldri' til overskudd, flyene er ikke de nyeste, Norwegian har kommet som en superstjerne - og SAS-ryktet begynner endelig å tone ned.

Derfor: Alle vi som har reist mye, trofast og støttet SAS de siste årene fortjener jammen en ordentlig dialog med SAS om dette.
    SAS har tråkket oss på tærne, vært "utro", gir oss mellom 50% - 70% mindre belønning enn lovet etc. Er dette takken SAS gir til oss trofaste SAS-passasjerer ?

Når det gjelder Fast Track, lounge etc: Hvis du skal fly Oslo-Trondheim kan du fly med DY for 299kr. og kjøpe Fast Track til 75kr. Innenlandsloungen er ikke så mye å skryte av - prisdifferansen mellom SK og DY er såpass at du har minst råd til en bedre lunsj på Sinnataggen i en behagelig salong hver gang.

Derfor tror jeg at mange kan si takk og farvel til SAS med denne elendige endringen OG måten de har kommunisert dette på til sine beste og trofaste kunder.

Last edited: 27. nov 2014
    mhsalv, Joachim, view and 9 others like this.
  15. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg innleverer mitt Amex kort innen Jan 15,og jakten på CT er jo bare og dritte i heretter. Blir ikke noe moro lenger og jakte poeng og CT :(
    For det er vel også slutt på 60k poeng til NY og da eller? eller 90 k poeng for 2 i Biz med CT?
    Det er jo godt det finnes andre flyselskaper.

milehigh liker dette
  16. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Eco er fremdeles 60k, Biz er 100. Men det blir jo en hel del vanskeligere å opptjene poengene.

jtmath liker dette
  17. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,922
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har et BA gold å gi bort, og madammen et SAS gold. Lurer på hva som blir mest populært fremover med denne tidlige april spøken? Mulig SK gold har økt i verdi, men det bør det ikke for alle frequent flyers bør jo boykotte SAS etter dette tullet.
    Bør nok gi BA til madammen så hun ikke kaster bort mer penger på SAS.

18. no-backpacker

no-backpacker www.lavfodmap.no

Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Og jeg som hadde tenkt å gå over til SAS... Haha, noen vil sikkert le, men jeg er fornøyd med KLM jeg! (Og jeg trenger bare 30 legs for å få gullkort, mot SAS sine 45.)

Xxx.

milehigh and KristianSk like this.
  19. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Vræææl. Kjenner dette irriterer meg helt forferdelig. Jeg som hadde tenkt til å benytte meg av SAS på langdistanse så fort de fikk ny businessklasse. Må finne på noe annet nå...

milehigh and PettR like this.
  20. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Dypt skuffende! Jeg fikk sjokk når jeg leste det. Finnes det noe mer provoserende enn PR-folk som prøver å fremstille en pakke med dritt som en forbedring?

Det er veldig synd at SAS ikke har en allianse-konkurrent innenriks i Norge. Nå må jeg virkelig gå i tenkeboksen. Det er klart det er fristende med EBG når man reiser bare innenriks i jobb og mye utenlands privat, men ikke for enhver pris. Nå skal jeg definitivt sette meg inn i hva OneWorld kan by på og se hvor jeg kan få mest valuta for mine kroner. Jeg håper virkelig Bonusfeber-redaksjonen, når støvet har fått lagt seg, skriver en artikkel om hva man som EBD/EBG nå bør gjøre og hva man med ulikt reisemønster kan hente hos SAS sine konkurrenter.

milehigh, Travellingalf, earw and 2 others like this.

Del denne siden