SAS forandrer Eurobonus

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jameson, 27. nov 2014.

  1. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er ikke SAS IT løsninger det sterkeste kortet til selskapet, men hvordan hadde muligheten vært for å skille grunnpoeng- og ekstrapoengopptjeningen? Jeg antar SAS har sett at folks bonuskontoer har vokst seg bra store i det siste!
     
    Star Flyer liker dette
  2. CCS87

    CCS87 Medlem

    Innlegg:
    79
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    18
    Må si at dette har gått inn på meg, og provoserer meg noe grenseløst. Har ligget oppe store deler av natta og fundert på dette, og på hvor jetstrømmen går videre for min del. Star Alliance er sannsynlig, men høyst sannsynlig ikke med SAS.

    Innledningvis må jeg si meg enig i at enkelte av rutene/klassene har gitt vel god opptjening, for all del. BCN er nevnt, og 200% i Plus, øst- og vest-over har vært for godt til å være sant. For-all-del.

    Allikevel er den nylig lanserte endringen et hån og en skivebom ute av proporsjoner! Håper virkelig SAS leser disse forumene, og ser hvilke reaksjoner og krefter de har satt i gang, for dette er ikke holdbart. Her er det bare å gjøre som Carlsen, og "trekke i nødbremsen".

    La meg skissere hva dette vil ha å si i mitt vedkommende og drodle litt rundt mine tanker:

    Personlig reiser jeg 3-4 turer til Asia, 1-2 turer privat til statene og x-antall turer rundt om i Europa i året. Utelukkende velger jeg SAS (er lojal) så langt det er mulig, fordi jeg elsker å se poengene tikke inn på konto, og diagrammet nærme seg høyere status år etter år. Poeng får man også fra Lufthansa, Swiss, United, Turkish eller TAP, men ikke alltid like mye som man får hos moderselskapet man har lojalitetsmedlemskap hos. I praksis vil dette si at jeg flyr SAS til Frankfurt, Barcelona, Zurich, Amsterdam eller New York, og flyr videre derfra med et annet selskap i SA. Dette uavhengig av bedre connection eller avreisetid "elsewhere". Mine kollegaer som har sett seg lei på SAS, kommer ofte hoderystende, med et smil om munnen, inn i loungen på halvveien, et knippe minutter senere enn meg. "Jeg velger SAS, unnskylder jeg med med". Konkret eksempelvis skal jeg til Frankfurt senere denne måneden i et raskt møte, og velger å sitte 6 timer på flyplassen og vente på at SAS flyr meg hjem igjen, i stedet for å hoppe på første og beste Lufthansa-fly. Hvorfor? Lojalitet og noen få poeng mer inn på konto.

    Spørsmålet er: Hvorfor skal jeg gidde det nå? Hvorfor skal jeg gidde å komme hjem sent på kveld til samboer og barn, når jeg kan komme meg hjem til ettermiddagskosen til samme poengutbytte. Hvorfor skal jeg gidde å sitte på melkerute #1 via CPH og PEK når jeg skal til HKG. Med dagflight på hjemreisen atpåtil, når jeg kan, til samme pris, med snart tilnærmet lik opptjening, og med MYE høyere komfort og service, fly Turkish via Istabul på denne ruten? Med nattflighter BEGGE veier.

    Jeg kan liste opp utallige eksempler på hvorfor dette er flybransjens svar på Bjarte Flem, men jeg har også et arbeid som må utføres, og jeg begynner å renne ut av tid.

    For meg begynner SAS og Eurobonus å bli selskapet for de som kaster rundt seg med mest penger. De dyreste klassene belønnes fortsatt rikelig, man skryter i media av sin All-Business-rute fra Stavanger til Houston (som skal sies, har vært et strategisk skudd rett i krysset). Jeg forlanger ikke lik opptjening i Plus som i Business på langrutene, men jeg forventer heller ikke å bli pissa på i den grad det ligger an til fremover (stolt Plus-reisende). Min erfaring tilsier at Plus og Business er full uansett, så hvorfor skal man skille mellom Saver og "Regular"? Noen er dyktige/heldige og bestiller i god tid i forveien, for å få en god pris. Hvorfor skal dette straffes? Kan leve med 150% i hele Plus, men sånn som det er nå sitter jeg på Turkish ved neste korsvei. I en overlegen, og like rimelig/dyr Comfort-klasse.

    I meg mister SAS ca 50-70 enkeltturer, og en omsetning på ca 100 000-120 000 i året. Muligens en dråpe i havet, og ingen kommer til å savne meg i loungen. Tolker jeg forumene rundt om og de som skriver der, vil det dog snart bli tomt på SAS-maskinene og i kassa til SAS fortere enn man tror.
     
    mhsalv, Henning, Islending and 14 others like this.
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Håper du sender denne til SAS direkte, både via Facebook og epost direkte til CR @CCS87
     
    milehigh liker dette
  4. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Ingen julekalender og devaluering av hele Eurobonusprogrammet. Det er så irriterende. SAS skyter seg virkelig selv i foten.
     
  5. Poul

    Poul Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Da skriver Aftenposten om saken.... (jeg er så fersk at jeg ikke kan linke...)
     
    LN-FHU liker dette
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
  7. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    "SAS ' informasjonssjef, Knut Morten Johansen i SAS avviser at endringene blir så dramatiske som Bonusfeber-oppslaget kan tyde på, men innrømmer at det blir færre poeng enn nå på på billigste billettene:
    - Den justering i bonusopptjening som nå har skjedd berører bare enkelte prisklasser. De fleste reisende med SAS vil ikke berøres av justeringen, mener Johansen."

    Dette er jo ren skjær løgn! De fleste reisende vil ikke berøres? Hvordan i alle dager kan han hevde det?!
     
    Islending, Baldrick, Fnate and 5 others like this.
  8. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Denne uttalsen irriterer meg faktisk mer enn selve endringen.
     
    mhsalv, Baldrick, view and 7 others like this.
  9. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Ok da får jeg gå for å opprettholde BA sølv i året som kommer da. Trenger en langtur til BKK på Qatar i biz pluss fire flyginger med BA for å opprettholde det. Burde være lett å slå til på et salg eller to for å fikse denne biffen.
     
    TOS_EBG, Jørgen and KristianSk like this.
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Det må være fordi de fleste reisende driter i hele programmet og ikke er medlem?
     
    Fnate, Tazoslo and KristianSk like this.
  11. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Såklart inte. Alla köper dyra full flex och berörs därför inte. That's why the numbers are so black!
     
    mhsalv, TOS, Trety and 3 others like this.
  12. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Sansynligvis, men EB har tydeligvis vært viktig nok for SAS til å bruke store ressurser på å fortelle om det (forøvrig ikke ulikt gratis frokost og setereservasjon). Forstå det den som kan.
     
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    BF har vokst fra en initiall liten gruppe med reisende til en vesentlig større. Fortsatt ikke mer enn et par hundre SAS ikke må bry seg om, men det de glemmer totalt, er at mange av medlemmene er er de viktgste leaders/markedsførere i sine miljøer. Jeg vet at jeg påvirker mange både privat og jobbreisende, samt via forum. så et tap på mine personlige reiser vil bli et virkelig mangfoldig tap. Sånn er det med veldig mange her. Et sånt Aftenposten oppslag påvirker veldig mange også ubevisst.

    Det beste som har skjedd i norsk luftfart var at DY kom inn. Jeg håper bare DY gjør som AB og går inn i OW, eller tom ST. Det ville vært enda bedre.
     
    wilhelm, Thomas and KristianSk like this.
  14. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg likte denne formuleringen i artikkelen i Aftenposten: "Poengopptjening må ses i sammenheng med prisen. Det du får i bonus for en slik tur er som en rabatt å regne, og har nå en størrelse mer i harmoni med hva billetten reelt koster."

    Han snakker også om flere partnere som om det øker lojaliteten til selskapet. Det øker kanskje attraktiviteten med Eurobonus som sådan, men gjør det noe i forhold til reisemønsteret til kundene i favør av SAS? Eller kanskje det er slik at SAS tjener mer penger på at partnerne "kjøper" bonuspoeng hos SAS, enn de gjør på selv å fly kundene...?

    På meg virker det med all tydelighet at han ikke helt forstår hva et bonusprogram er for noe. Du bygger ikke noe særlig med lojalitet gjennom et program hvor det du sitter igjen med egentlig er en prosentmessig "rabatt". Synd (for SAS) å se at SAS sin informasjonssjef ikke forstår dette.
     
    Cecilie, Herlov, SASDC8 and 2 others like this.
  15. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Spot on!!!

    Etter å både ha sovet på det og diskutert det med 25 flynørder i går kveld tenker jeg følgende:

    Det dummeste for oss kunder er jo ALT. Det er ingenting positivt med mindre du kjøper full flex long haul biz.

    Det jeg ikke kan begripe fra SAS ståsted er det å redusere Skandinaviaopptjening til 250 Points. Det er sååååå innmari lite at de fleste ikke vil bry seg i det hele tatt. Om det er 500 eller 600 er det fremdeles lite, men nok til at man ser at det kanskje kan brukes til noe. Med 250 fjerner de kanskje alle mulighetene til lojalitet. Jeg forstår at marginen på billige billetter i GO er svært lav. Sannsynligvis (isolert sett) negativ på de rimeligste. Men her er kuttet på et rimelig bredt utvalg av billetter. Alle forretningsfolk som børner rundt i Skandinavia i jobb, og som tar med hele familien (kanskje i business) i feriene vil ikke ha noe insentiv til å velge SAS.

    Så selv om jeg drar hodet opp av sanden og ikke bare titter på min egen situasjon. Min jobb er å tenke på meg, SAS skal tenke på seg. Så tror jeg de gjør det vrient for seg selv. De burde, i mine øyne, ha kuttet mye på Sør-Europa opptjeningen. Litt på sentraleuropa opptjening og nesten ingenting i Norden.

    Men det er bare mine 5 cent, jeg har jo hoppet til et annet skip for lenge siden. Nå ser det ut til at jeg får mye selskap der borte.

    Bare spør om dere lurer på noe, folkens: http://forum.bonusfeber.no/threads/british-airways-guide.336/
     
    Islending, tommy777, PettR and 5 others like this.
  16. wreilert

    wreilert Galactic Cowboy

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Men det er så innmari trist for oss som reiser 90% Widerøe :(
     
    tommy777 liker dette
  17. Php7980

    Php7980 Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Dette var irriterende. Jeg har gått "all in" med Eurobonus, på alle flyreiser og Amex som betaling, har til og med vært påpasselig både med leiebiler og hoteller også. Hotelpoengene kommer ikke alltid inn. Noen som har et tips på hva man burde gjøre. Norwegian? Jeg reiser en del i både Norge og utenriks
     
    tommy777 liker dette
  18. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det er litt avhengig av hvor du reiser, men Norwegian har et veldig raust program på flex billetter og grei (eller?) opptjening på lowfare. Lett forståelig er det også.

    Problemet er jo at cash points bare kan brukes på flyreiser med Norwegian.
     
    PlusGo and Php7980 like this.
  19. Star Flyer

    Star Flyer BFG BF*G

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Nå har de fjernet "Så mange poeng tjener du" i bookingprosessen på nettsidene.

    Tydelig at SAS ikke vil se hvor mye vi kan tjene neste år. Kanskje de taper kunder når kundene vet at de bare tjener 250 poeng eller 750 poeng...
    Nå skal poengene være hemmelige!!
     
    KristianSk liker dette
  20. Star Flyer

    Star Flyer BFG BF*G

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    100% enig. Kontoene våre fylles opp raskt, men da kunne de heller gjort noe slikt. Evt. gitt gull- og diamant 100% ekstra opptjening feks.
     

Del denne siden