SAS forandrer Eurobonus

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jameson, 27. nov 2014.

  1. earw

    earw Nytt Medlem

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Blir det noen endringer på hvor mange poeng en reise koster også eller skal disse forbli det samme?
    Tenker da på at hele europa nå blir en sone på inntjening, mens på bruk av poeng er europa fortsatt inndelt i flere soner.
     
  2. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Kollega Linus från .se är på föredrag med Gustafsson just nu. Är det någon annan än vi två som ser komiken i det han står och säger idag, av alla dagar.

    "Our customers want, but we are not giving it to them"
     

    Attached Files:

    Islending, Baldrick, tommy777 and 4 others like this.
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Nei nei. Bare ta.. Ikke gi!
     
    earw liker dette
  4. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Snakker de ulike avdelingene i SAS sammen i det hele tatt...?
     
  5. panopaul

    panopaul EBD, TBG, CCG, BWP

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
  6. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Disse endringene måtte komme. Slik det var nå så var det mange som la igjen nærmere 6-sifrede beløp om året og fikk knapt sølv-kort, mens andre tok et par reiser og brukte knapt 20000 kr og fikk gull. Dessuten den siste tiden har det vært et snes gull/diamantkunder på dusinet...
    Ved alle endringer som er negative, så må man regne med at det er et par stykker som skriker dommedag - spesielt på forum som dette.

    Når det er sagt, så har SAS aldri vært spesielt flinke til å lansere eller å revaluere produktene sine. Bolaget er fylt opp av økonomer som mener de er eksperter på alt mulig, og man gjennomfører slike ting som dette stadig vekk. De ser ikke ting i sammenheng, eller legger opp til at forutsetningene for gjennmførelse er på plass før de sier "go".

    SAS var for raus når de innførte 100% opptjening i alle klasser, og det er alltid mye vanskeligere å ta vekk enn å gi...
     
  7. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det hadde faktisk vært bedre om de lanserte et program basert på spend, de som bruker 6-sifrede beløp får ikke noe mer enn "sølvkort" enklere enn før med disse endringene. At Sandstø drar inn sikkerhet er jo bare helt sprøtt.
     
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Men grunnen til at SAS har flere gullkort der ute er jo deres egen feil. Når de lanserer ett 2.0 burde de jo nesten revampe hele programmet med en felles plan. De bestemte seg for at a) man skulle få sølvkort etter kun 10 flighter eller 5 t/r enkelt å forstå. Så gir man tilgang til lounge og fast track til disse kundene 30% av året. Man introduserer nytt tier der alle får gi vekk gullkort og ikke som andre at du må ha samme adresse, men man kan nominere hvem man vil . Gullkunden får gi vekk sølv. Helt hinsides som selvsagt går ut over totaltallene. Nå er det engang sånn at majoriteten som mottar gratis status sjelden bruker den og bruker man ikke statusen, koster det ikke bob, bruker man den tjener selskapet penger, så jeg ser hvor de vil med denne strategien. Samtidig kommer man ut med drittproduktet "Plus" der man sminker den grisen med å gi business poeng. Helt hinsides. Man forringer produktet for Extra/Businessreisende, flommer loungene, ødelegger priskonseptet og gir vekk fleksibilitet for lommerusk.

    Klart at alt dette surret koster penger og blir for dyrt. Da kuttet man på inntjeningen

    Høres ut som ett klassisk McKenzie opplegg, stinker av det Fru Hassel fikk presset igjennom for 10 år siden med 25% regelen

    Nils og Eivind er smarte karer. Trekk alt tilbake gutter, gå i tenkeboksen og lanser ett komplett 3.0

    Det er det beste råd jeg kan gi
     
    Last edited: 28. nov 2014
    Trety, wilhelm, Islending and 11 others like this.
  9. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Fra ABCNyheter: Thomas Sandstø: "– EuroBonus er ikke bare et flybonusprogram, det er et hverdagsprogram. Vi har mange gode samarbeidspartnere som gjør hverdagen din mer gunstig dersom du har SAS EuroBonus, sier han til ABC Nyheter."

    Hovedpoenget med et lojalitetsprogram for et flyselskap er vel i utgangspunktet å tiltrekke seg lojale kunder som flyr med selskapet (selv om SAS selvsagt også tjener penger på eksterne parteres kjøp av poeng)? Hvis dette ikke er viktig så trenger man selvsagt ikke god nok opptjening på flyreiser, for man kan heller kjøpe seg bokhyller og få poeng på den måten. Poenget er vel da at Eurobonus ikke akkurat gir SAS en ekstra drivkraft i konkurranse mot andre flyselskaper.

    ...og så videre fra samme artikkel: "Sandstø mener også at kunder velger SAS av flere årsaker der en er bonus-programmet. Punktlighet, service, effektivitet og sikkerhet er noen av de andre tingene han trekker frem som viktige for SAS-kunder."

    Sikkert helt riktig. Det er summen av en rekke faktorer som styrer folks valg, men å redusere bonusverdien av å fly med SAS trekker ikke i riktig retning. De andre tingene han nevner fungerer like godt helt i fraværet av bonus, men poenget med bonus er vel å gi kundene et ekstra incentiv til å velge SAS. Det de gjør er å få andre aspekter til å bli viktigere i valget - bla pris (SAS er nok ikke enda er i en posisjon til å bli prisleder).
     
    wilhelm and tommy777 like this.
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Tenk om de allerede har fått så mye pepper at de har tatt det vekk for å revurdere?
     
  11. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Når man lar diamantkunder gi bort inntil to gullkort, sier det seg selv at det går inflasjon i statusen. Kanskje SAS heller burde gitt et par tre oppgraderingsvouchere for EBD enn å kaste status etter folk?

    For meg er det et enkelt regnestykke når jeg flyr privat. Hvor mange poeng får jeg for tilleggskostnaden fra billigste alternativ (Norwegian, Ryanair etc.) til nettverksselskapene. Ser jeg ikke 3-tallet, sitter det langt inne å betale mer for å fly med SAS og partnere.

    Et eksempel:
    Skal en tur til Berlin og Barcelona. Norwegian og Easyjet kunne frakte meg hit og dit for rundt 2700 kroner med bagasje. Lufthansa skulle ha 3400 kroner i V-klasse, inkl. en SAS-codeshare på returen. For 700 kroner ekstra får jeg omtrent 3800 poeng, lounge og Fast Track. Måtte riktignok mellomlande vs. direktefly, men transfertiden var levelig og avgangstiden passet for så vidt bedre enn LCC-ene.

    Tenkt scenario i Norge på nyåret. Innenriks til en sv de større byene i Norge. SAS ligger som alltid ca 200 kr høyere i pris enn DY. Med SAS får jeg lounge og Fast Track på OSL. Sistnevnte kan jeg kjøpe hos DY for 75 kr - og teoretisk sett vente med å kjøpe til jeg ser den faktiske køen i sikkerhetskontrollen på OSL. Produktet ombord er kvalitetsmessig dønn likt. Fordel DY med WiFi. Fordel SAS med avis og te. Alt annet er likt. DY har i tillegg en roligere kabin på morgen og kveld, noe jeg verdsetter.

    Kommer jeg til å legge de ekstra kronene i potten for å fly med SAS fremfor Norwegian? Tja, sikkert av og til, men garantert ikke like ofte som før. Nå er ikke de 250 poengene som forsvinner verdens undergang, men det var liksom et absolutt minimum med 500 poeng som gjorde at en tur/retur ga noe tilbake.

    Poenget mitt er at SAS med denne endringen kommer til å få store problemer med å få meg til å betale en premium for å velge de fremfor konkurrenter. Lufthansa vil nå gi flere poeng enn SAS i Europa, og LHs produkt er overlegent bedre (softblock, øl...), United gir meg omtrent samme eller bedre opptjening til USA, mens Norwegian gir meg fungerende WiFi.

    Tipper Optiontown på shorthaul får roligere tider etter nyttår...
     
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    TOS har gått på Frequent Traveler University ;)
     
    Islending, PCR, Travellingalf and 2 others like this.
  13. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Men dette gjør jo alle amerikanske selskap på sitt eget metall, BA gjør jo også det på sitt eget metall (joa det funker jo litt annerledes med tierpoints for oppgradering av status der da) så det er jo ikke noe uvanlig. Men det er klart at programmet ikke blir attraktivt for fritidsreisende (noe ala Lufthansa Miles And Less) noe det faktisk er til en viss grad i dag. Hvorfor skal jeg nå betale mer for å fly med SAS når Norwegian leverer omtrent det samme produktet? Det paradoksale er jo nå at man kanskje tjener mer poeng på Eurobonus ved å fly (om man ser bort i fra gullbonus) United til NYC og ikke SAS hvor det såvidt meg bekjent gir 100% på Eurobonus fortsatt. Hele trekket de har gjort her fremstår som merkelig.
     
    Fnate and tommy777 like this.
  14. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det holdt tydeligvis med noen øl på fredagskvelden... ;)
     
    tommy777 liker dette
  15. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
  16. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Og så har de fleste miles-basert opptjening, ikke soner (minus BAs TP for status, da). Det er jo zone-opptneningen til SAS som lager mest krøll for de som betaler de dyre billettene. Uttakene burde vel også bli en sone i Europa nå da, siden SAS mener hele Europa er like billig. :rolleyes:
     
  17. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Dream on ;)
     
    AndersB liker dette
  18. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
  19. Star Flyer

    Star Flyer BFG BF*G

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    SAS ønsker at alle skal ha gull- og sølvkort.
    SAS ønsker ikke at man skal ha mye bonuspoeng på kontoen.

    Helt fra starten synes jeg det er tragisk at Diamantmedlemmer kan gi bort et gullkort. Dette er jo bare gevinst for SAS.
    "Woho - endelig har jeg flydd 100 reiser med SAS i økonomiklasse! Da kan jeg gi bort et gullkort til kona - som får alle de samme fordelene som meg?!"

    Diamantnivået i seg selv er det mest tragiske innen Eurobonus. Man har jo opptjent poeng/legs for to gullkort - så egentlig burde man få dobbelt så mye bonus, bagasje, gjester i lounge/fast track etc. Men neida: Man gir fra seg gull- og sølvkort i hytt og gevær som fører til dårligere komfort i lounger, lengre køer i Fast Track, man må vente lengre på bagasjen (det blir mye mer Prio-bagasje), Priority Boarding fungerer dårligere når "alle" er gullmedlem etc.
     
    Travellingalf liker dette
  20. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg forstår ikke begrunnelsen med at EuroBonus skal være et program som dekker alt mulig annet.. Det virker som det er det de forsøker å selge hele tiden?! Ønsker de IKKE at det skal være et lojalitetsprogram for flyselskapet? Slik de legger det frem nå virker det som om de ønsker at folk skal tjene masse poeng ved å inngå strømavtaler og forsikringer, for så å bruke de på bonusreiser? Ønsker de ikke at folk som skal reise faktisk skal betale for billetter hos de? Kun bruke bonusbilletter?
     
    TOS, Tazoslo, SASDC8 and 1 other person like this.

Del denne siden