Kan vi oppleve noe tilsvarende dette tro? 20. juni: Thai massakrerer sitt bonusprogram Medlemmene protesterer 18. august: Thai omgjør beslutningen
Hvis protesterne er store nok kan de vel se sig nødsaget til at ændre det igen. Men det kræver at så mange kunder som muligt skriver til SAS via kundeservice, Facebook, MySASidea etc. En ting er sikkert. Hvis man ikke giver udtryk for sin holdning, så bliver man ikke hørt
Husk at disse begrunnelsene er noe SAS kommer med etter at de har sett reaksjonene på "forbedringene" sine. Dette må jo ha vært planlagt lenge. Hvis ikke skjønner jeg ikke hva de ansvarlige tenker på. Slik som de har hypet EB de siste årene. Tror dette har ligget i planene lenge. Kan ikke si jeg synes flyprisene har blitt redusert nevneverdig siden EB 2.0. De kan da umulig mene at poengopptjeningen var korrekt for to år siden, men nå har prisene falt så mye som 50-75 % at de må redusere tilsvarende på bonus opptjeningen...? De kan rett og slett ikke ha regnet så feil. Jeg må si jeg ble ganske sjokkert over omfanget av denne "forbedringen" i første omgang. Det er altfor voldsomt. Hvorfor i alle dager begynte de ikke med litt redusering av pluss f.eks. Har alltid stusset over at pluss og business gir det samme, samt at gull og diamond gir det samme. Er nesten for dumt til at noen med kjennskap til bonusprogram bransjen kan komme opp med noe sånt. Men, etter å ha fordøyd dette litt. De siste årene har jeg flydd på ubekvemme tider, reist til OSL midt på natta. Irritert meg over at SK aldri har mer enn en flight per dag på de fleste ruter. Dårlig servering ombord. Midtsete, er nok det som gnager mest. Det skvipet de mener skal fungere som musserende vin/champagne. Inkonsekvent tolkning av hva man kan få i pluss. Toalett køer ved siden av setet ditt. Priority boarding. O.s.v. "and the list goes on & on" For ikke å snakke om sesong rutene.... Er ikke få ganger jeg ikke har funnet SK alternativer dit jeg skal. Er heller ikke få ganger jeg har betalt ekstra for å fly SAS kontra andre selskaper. Jeg synes rett og slett ikke SAS er noe bra. Pluss kontra business med andre er noe tull. Så dette er egentlig ett lenge etterlengtet spark bak til meg. De gjør det lettere for meg å bytte selskap. Har EBD i ca 1,5 år til, så kan bruke statusen mens jeg flyr meg opp til f.eks. SEN. Ikke det at M & M er så mye bedre, men jeg liker bedre å fly med LH, SN, LX, OS o.s.v. Eventuellt BA....
Veldig skuffet over endringene. Her i familien har vi alle reist mye de siste årene og både voksne og barn har oppnådd gullstatus delvis pga fordelaktige bonusordninger til Sør-Europa. Jeg kan forstå at de ble for lettvinte å oppnå, men hvorfor endre absolutt alle andre opptjeninger også i en negativ retning? Ettersom vi hadde gullstatus og likte perksene, ble det stadig mer reising på oss også andre steder og vi ble i tillegg flinke til å prioritere SAS når vi reiste med jobben. Nå føler vi oss lite verdsatt og de reisene som var mulige å endre på nå, har vi allerede endret. Samt booket nye turer med BA istedet for de som slettes ikke liker sine lojale kunder.
Synes det er merkverdig å endre programmet så drastisk etter kun ett år av relanseringen, de visste jo at opptjeningen til Sør Europa var god. Endringene er for store (negative) og det er for kort tid til endringen trår i kraft, slik at kundene ikke får tid til å områ seg. Hadde jeg drevet business på denne måten, så hadde mine kunder forsvunnet raskt. w
Synes det er rart SAS ikke har tatt høyde for differensiert opptjening ifht. når billetten kjøpes og hva man tjener på den. Det stod jo også lenge på websidene at reiser neste år hadde opptjening ihht gammel tabell. Det virker som det (også denne gangen) ikke er 100% koordinert og gjennomtenkt. Blir litt som om man skulle kjøpt en vaskemaskin med 35% rabatt hos Komplett, og så står det med liten skrift "vi står fritt til å endre rabatten inntil varen leveres"...
Som USA reisende, er det noen som har en mening om hvilket flyselskap og program jeg nå bør velge? BA? AA? UA?
ca 6-8 turer i året. For det meste økonomi, men vurderer at det kan bli noen færre turer over og da vil jeg gå opp en klasse. Færre turer vil medføre lengre opphold og noe mer reising innenlands i USA.
Det er andre som kan mer om AA og UA enn meg her, så det overlater jeg til andre. Men jeg kan litt om BA... Hos BA er sølv nivået som er verdt å jobbe for, dette krever 600 såkalte tier points. 600 TP tilsvarer et av følgende OSL-LHR-USA.... 7 t/r Low Eco eller 3 t/r Premium Eco eller 2 t/r Club (Biz) Så du bør ha meget gode muligheter for å komme deg opp på et sølvkort. Du kan finne alt du trenger å vite her - http://forum.bonusfeber.no/threads/british-airways-guide.336/
Skal man til LAX eller SFO så greier man sølvkort i C på en tur om man er smart. OSL-LHR-JFK-LAX t/r (JFK-LAX med AA i Transcont Biz) koster ofte det samme som om man flyr BA direkte OSL-LHR-LAX
Jeg mener man kan gjøre det langt lettere. Bedre å kjøre på med OSL-DOH-BKK t/r i C også fire legs med BA i discounted economy som alle gir minimum10 tierpoints hver. Men man må leke litt smart med AA bookinger, dvs man burde booke på AA sine sider for å få first tierpoints for domestic first (om JFK transcont biz er first i systemet til AA da)
Ikke om man allikevel skal til LAX/SFO, er ikke alle som reiser verden rundt bare for å få status når man allikevel må reise my i jobb Nei, transcont A321 er tre-klasse-fly så C er C-kabin, man må booke F for å få F-kabin/points.
Snakket nettopp med SAS angående opptjening på billetter som ble bestilt før poengendringene. Ble da fortalt at det hadde vært mange som hadde lurt på det samme, og at de imorgen skulle kunne gå ut med sikker informasjon om dette. Da innbiller jeg meg at disse billettene ihvertfall vil gi god gammel fordelaktig uttelling. Fingers crossed X
Har sendt de mail ang. opptjening etter gammel tabell. Ba om skriftlig bekreftelse ellers ryker hele sommerferien med BA fremfor SAS-billettene.