Joda, kan bare bekrefte at SAS longhaul det siste året har vært rimelig kaotisk. Men grunnen til dette er jo også publisert opp og ned på alle forum, så det vil (forhåpentligvis) bli bedre. Ingen tvil: My Flights er essentiell. Tror jeg har fått tre-fire endringer i snitt på hver av de siste ti transatlantic med SAS. Så vet man i det minste om man er plasser på noe gammelt ræl
Här har SAS en förbättringspotential. Man skall inte behöva få information från third-party t.ex MyFlights utan ändras sittplatsen borde man få ett SMS eller mail direkt från SAS (eller annat bolag som leker musical chairs). På lik linje med att man får info om ändrad avgångstid etc.
Tja, man får jo forsåvidt info fra SAS, men som oftest lenge etter at endringer registreres i MyFlight-appen (som til gjengjeld evig distré mennesker som meg selv i det hele tatt glemmer å sjekke, og først nå oppdager at har funksjonalitet for epostvarsling). SAS' SMS-tjeneste er jo spesielt glimrende: her dukker det gjerne opp info om forsinkelser, gateendringer og hva det måtte være gode 12-24 timer etter at flyvningen er over. Men fremfor alt skulle jeg ønske at SAS finner en løsning ved equipment change som A) IKKE splitter reisende på samme PNR og B) Leker musical chairs i henhold til status. Inntil de får på plass noe slik, så kommer jeg faktisk ikke til å bruke SAS når jeg reiser sammen med flere, for jeg gidder ikke flere turer med reisefølge i motsatt ende av flyet mens jeg råtner i det midtsete.
Jeg skiftet til pro-versjonen av Awardwallet, og opplever at de er kjappere enn før. Likevel, holder en knapp på My Flights. Fikk mld om når BA var inne og jobbet på en omfattende OW-booking, og de ryddet opp i noe First-class ting. Interessant å følge via app.
Jeg har også gått over til pro-versjonen av AwardWallet og er enig i at det virker som den da er enda raskere.
Tja, opplevde det samme på tur til Barcelona på sist Søndag. Vi var 3 som var booket samtidig, og vi valgte oss en rad for oss selv i SAS Plus, sjekket under insjekk at det fortsatt gjaldt, vi hadde de setene vi skulle ha, og resten av rad 4 var ledig. Under boarding så pep det, mannen som sto i skranken sa surt "nye plasser. Ny setekonfigurasjon". Og vi endte med å bli plassert i de 3 ledige midsetene som var på de 3 første radene. Mens rad 4-6 hadde 3 til 4 passasjerer vær. Så hvorfor vi ble splittet, og plassert i hvert vårt midtsete aner jeg ikke. Plass nok var det. Som en sidenote så var crewet ekstremt behjelpelige hele vegen, de smilte og var i godt humør. God hjelp var det også i de når jeg gikk ned for telling. Kanskje hovedsakelig med å klare å holde det såpass diskrè at en av de 3(!) pleierene som var ombord, fikk gjort sitt før de rusla bort til hun jeg ble skjært ut fra. Som jo er som mødre flest, og tar litt av når noe skjer.
Jeg observerte noe tilsvarende par uker siden. Jeg sjekker setekartet ofte før avreise for å sikre ledig midtsete. Oppdager at rad 3 plutselig er ledig. Den var plus 1 time før flighten,så jeg hiver meg på 3C. Ved boarding har vedkommende foran meg fått nytt sete i plus, nå er ikke alle midtseter lenger ledig i plus,men jeg har rad 3 alene i go. Det var nok plasser i go og jeg kan ikke fatte og begripe at de endrer noe slikt. Hører med til historien at vedkommende som boarded før meg fikk lov til å flytte seg tilbake til rad 3 etter boarding complete. Og CC hadde tilsynelatende ikke blitt informert om at plus ble flyttet så jeg fikk go skiltet bak meg..
Jeg skjønner at dette trolig er et sammensatt problem, men det irriterer meg fortsatt noe helt voldsomt.. I går booket jeg OSL - CPH - IAD.. Eneste mulighet som kom opp var flyet fra OSL - CPH som gir meg 1:10 i connection. Jeg skulle gjerne tatt et tidligere fly, men dette var ikke mulig å få booket via nettsidene. Jeg forsøkte gullinjen, men der var det tydeligvis en feil, for kom aldri gjennom.. I dag ringer jeg gulltelefonen og hører om muligheten for å booke meg om til en flight 1 time tidligere, men det er rett og slett HELT umulig, med mindre jeg ønsker å betale et ombookingsgebyr på 6800,- Jeg må si at all den tid det er DERES nettsider som setter begrensningen og gjør det umulig å få til en annen avgang, burde man kunne være litt fleksibel. I det minste innenfor 24 timer etter bestilling og også ovenfor en EBD.. Er jeg helt urimelig eller?