Jeg hører de sier det, og snakker om loss av revenue fordi de ikke kan selge setet på flyvning nummer 2 til noen andre.. men de har jo allerede solgt det setet! De har sagt de vil tilby 2 fly for prix X. Om kunden av en eller annen grunn kun ønsker å benytte seg av det første flyet så forandrer det ingenting, annet enn at flyselskapet finner på arkeiske regler selv. Lufthansa endte opp med å trekke søksmålet mot en kunde: https://thepointsguy.com/news/a-sma...-drops-lawsuit-against-skiplagging-passenger/ Jeg har reist med lufthansa og en i reisefølget ønsket å hoppe av i FRA. Hadde kun håndbagasje. Vi informerte de i loungen om at passasjer X ikke kom til å møte opp og det var greit.Tenker det er greit å si fra hvis man først skal gjøre det, slik at ulempene for flyselskapet blir mindre. Selvfølgelig er det noe jeg ville unngå å gjøre, kjedelig å miste eurobonus-kontoen i verste fall.
Det er en grunn til at jeg understreker at du ikke bør registere egen EB konto på en slik reise, og heller ikke kvitter samme mail som din EB-Konto er konto er på heller, bruk en annen Email i dette tilfelle. SAS er villig til å bryte loven på åpen scene her, bruke ulovelige trusler på åpen sene i forhold til dette og deretter er de også er de villige til å bryte loven på åpen sene i forhold til å ikke betale en sak du har vunnet i retten før de absolutt må betale for det de har gjort i forhold til en kunde som har skipplagget. Løsingen for kompis av meg er å bruke en egen mail til dette, så anbefaler og følge hans råd i forhold til det, da kapper de bare den emailen i stedet for å ødelegge mer for deg. Videre anbefaler jeg å sikre deg kvoten på OSL, det er jo en anledning for å shoppe billig, da får du billigere billett + billigere alkohol og røyk, så det er en ganske god deal vil jeg si ... Du har jo kjøpt en vare fra flyselskapet, og de har ikke lenger rett på å bestemme hvordan du bruker den varen, du har jo betalt for flyvningen --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Tilbake til Tema for tråd; .... Jeg tror prisen på Business Class i Europa vil ligge på ca 40.000 poeng, da det ikke er rimelig at de setter prisen så høyt at det vil lønne seg for kundene deres å booke AF/KLM i stedet for. I forhold til MC premium så er jeg litt bekymret for at de gir SAS Business i Europa for 100K poeng, også innfører de nivå 5 SAS Business for Go i verden og øker grensa. Håper ikke det men frykter det
Dette er veldig enkelt: På ankomst på OSL går du til gate eller i loungen og sier at du har fått mageproblemer og mistenker diaré. Du kan derfor ikke reise videre og du ber dem om å kansellere siste leg. Du vet ikke når du blir frisk så derfor sier du at du må bestille ny billett når du kjenner at det er mulig å reise igjen. Not «fit-to-fly»
Tja, de som er litt fine på ting har startet denne tråden, de vil ha denne tråden sletta, men OK, uansett så tror jeg at de bare vil blokke midtsete på SAS Plus, også forhåentligvis vil de servere litt bedre mat på flyet inn i Europa. Det hadde jo vært fint med flate seter, men tror det blir å strekke den litt langt, det er tross alt SAS vi snakker om. Jeg tenker at det vil bli noen forbedringer på MC Premium som følge av dette også lurer jeg hvordan Amex stiller seg til dette med sitt blå gratiskort da? CT innenfor Europa vil jo øke i pris når en booker Biz, også tror jeg enten at Premium Nivå 3 blir Business innenfor Europa og SAS Plus verden, eller så blir det ett nytt nivå, og at Nivå 5 blir Business for prisen av go til en høyere sum som 300.000 Poeng, men jeg håper ikke at det blir en sånn forbedring, for da dumper jeg masterkortet til SAS på flekken for min del, hvis det skjer.
Flate seter blir det nok aldri i Europa. Om SAS hadde ønsket et kvalitetsløfte hadde det gjort seg fint med noen rader av SAS Plus setene som er kjent fra A321LR, men det blir garantert - som SAS allerede har annonsert - et blokkert nabosete. Kanskje ikke en gang dette på CRJ900 og Embraer. Er man veldig heldig, kanskje oppgradert catering. Men heller ikke her er jeg sikker. Man må bare se på KLM C i Europa, der du ikke en gang får blokkert nabosete ved 2+2 konfigurasjon (og en pappeske med mat). Det skal altså ikke mye til for å harmonisere SkyTeam produktet.
Mulig de vil gå for noe tilsvarende SAS Plus seter på long haul, så ha 12 slike seter fordelt 2-2 mønster i sum av tre rader er en mulighet. Det blir noe tilsvarende Turkish Airlines, og vil gi en god komfort i Business. De kan også forhåndsbetille middag flyet, det hadde jo vært typisk kjøttkaker med ærtestuing eller noe sånt, en fiskerett som alternativ og muligens en vegansk rett for dem som liker det. Det er en realistisk mulighet jeg ser er mulig for SAS faktisk, men så gjenstår det å se om de går for dette da?
Da håper jeg godeste Steffen står i slusa med YNWA-tskjorta si og huker deg inn på vei ut og Jeg sliter litt med ditt nye korstog mot en mulig devaluering samtidig som du med andre foten skal snu og vri på hver eneste mulighet for å lure samme selskap for mest mulig penger og påføre andre reisende mulige forsinkelser. For ikke å snakke om i det samme innlegget du beskylder SK for å bryte loven i samtidig oppfordrer andre til å begå lovbrudd. - For å gå tilbake til topic, så skjønner jeg jo at blokkert sete innenlands kan by på utfordringer på melkerutene med mindre de bestemmer seg for å sende A359 på SVG, BGO og TRD-rutene i rushet
@Kaffen har lov til det. Han er tross alt et av selskapets beste kunder...med et gullkort i hånda, betalt med EU261-sjakkbooking-vouchere .
Tjo, en kan jo si det, jeg er ikke den typen som gjør alt på den politisk korrekte måten da. Å lure selskaper er det jo mange som gjør med å hoppe på #Error Fares både med poeng og penger, så det går jo i den valsen. Jeg ser jo at folk lever i en slags virkelighet av dobbeltstandard, en regel gjelder de andre, også er det egne regler for meg. Jeg er en satiriker av natur, så jeg gjør narr av slike ting, men det blir litt drama av sånt også da, men hvem vil ha ett grått og kjedelig liv å se tilbake på, ribbet for historier? Noen vil si ja, det vil jeg, men jeg er ikke den typen. Å bryte loven er noe SAS gjør, det er noe halvparten av forumet her inne gjør, og noen ganger er det hva jeg gjør, sånn er det i verden genrelt sett. Jeg vet at noen sier at "Ærlighet varer lengst", men den påstanden er jeg ikke enig i, etter det jeg har observert så er det slik; "Ærlighet varer ett stykke, men politisk korrekthet varer lengre enn lengst", så kan du vurdere hvor sant det er, jeg har levd lenge nok til å ha kommet til den konklusjonen da. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Tilbake til Tema; Jeg tror også de må ha SAS Business innelands, fordi de kan ikke kode Awards Seter frem i systemene dere da med mindre de tillater Mixed Class. Derfor vil nok BIZ-Kode flyvninger gå innenfor Skandinavia også, men service messige vil de være tilsvarende SAS Plus, så ingen forskjell der.
Jeg tror aldri SAS kommer til å sette inn nye seter i sine fly, for å tilby SAS business i Europa. Setene blir nok som de er i dag, med blokkert midtsete. Dette gjør det mye er fleksibelt da antall kunder i de ulike klassene varierer stort. Håper de innfører gardinskille mellom klassene slik de aller fleste businessklasser er i Europa på andre flyselskaper. Brussels airlines har f.eks ingen fysiske skiller mellom klassene. Servering i SAS business Europa bør absolutt være noe som bør oppgraderes, og her er det mange muligheter.
Helt enig: flyene blir garantert de samme. Og det er helt OK. Men de kunne hektet på noe lignende som det BA bruker på Euro business: små bordplater de kan slå opp på det midterste setet i business. Og en flyttbar gardin. Alt annet med setene er likt øko. Bordene er i høyde med armlenet, gir ekstra plass med bla nedsenket område for glass både for vindus og midtgang-plassen, og gir merkelig nok en følelse av ekstra romslighet på flyet fordi det er så veldig tydelig at ingen sitter kliss inntil hverandre.
I dag defineres bookingklassene C D Z J Y S B P A som Plus på shorthaul. I GDS er C D Z J er definert som "Business" og Y S B P A som "Premium economy", i tillegg til awardklassene som er hhv I og F. 3RD LVL BUSINESS CLASS UNRESTRICT FARES C BUSINESS EXCURSION FARES D BUSINESS EXCURSION FARES Z BUSINESS RESTRICTED FARES J PREMIUM ECONOMY EXCURSION FARES Y PREMIUM ECONOMY EXCURSION FARES S PREMIUM ECONOMY EXCURSION FARES B PREMIUM ECONOMY EXCURSION FARES P PREMIUM ECONOMY EXCURSION FARES A Så blir spennende å se hva de gjør med Plus bookinger etter Business gjeninnføres i Mai 2025, hvor man er booket inn i de lavere klassene. Blir man nedgradert til økonomi, eller oppgradert til Business?
I hvertfall på rutene med lav belegg og nok plass vil det kanskje være mest hensiktsmessig med oppgradering for å unngå EU 261 med 30% refusjon av billettprisen (ennå mer fornuftig på turer over 1 500km som gir 50%). Utover det gjør man seg jo ikke spesielt populært i en kundegruppe som har litt større betalingsvilje. Er det også helt sikker at Plus avvikles i sin helhet i Europa? Det var jo likevel et populært produkt, gjerne 15 rader med Plus på noen avganger. Det er sikkert behov for et slikt produkt også fremover, der man får lounge og prioritets tjenester samt fleksibilitet, uten økt komfort om bord, men med moderat pris.
Har en PlusPro-booking i B til Brussel neste sommer, så det skal bli interessant å se ja.. Har jeg ikke tenkt på, bare tok det for god fisk at det ble business. Skal ikke gå stille i dørene om de dunker meg ned til økonomi og pelmer meg bak i flyet
Tviler på at det blir tre klasser – men selv hadde jeg helt klart foretrukket om de beholdt Plus også (eller Premium Economy, som de visstnok endrer navn til snart).