SAS gjeninnfører Business på shorthaul

Tråd i 'Nyheter' startet av Kjetil L, 17. sept 2024.

1. Brukernavnet

Brukernavnet EBD

Likes mottatt:
    3,649
    Bonuspoeng:
    93
  2. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,262
    Bonuspoeng:
    113
    Til LHR i oktober begynner Plus på rad 5 på en booking…

3. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,120
    Bonuspoeng:
    93
    Da må plus pro være biz. Dette blir spennende... Screenshot_20250113_231705_SAS.jpg

4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,442
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, beklager, jeg uttrykte meg klønete. Eller veldig nylig i såfall.
    Jeg har booket en I klasse for reise i November '25. Jeg booket den for 12 dager siden.

5. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,338
    Bonuspoeng:
    93
    Blir det verdt det å bruke poeng/FlyPremium på Europa-ruter da? Eller i det minste litt bedre value

6. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,111
    Bonuspoeng:
    183
    Kan fort hende det skjer noen justeringer med poeng prisene over hele fjøla samtidig..

Frode789 and NoLimit like this.
  7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,125
    Bonuspoeng:
    183
    Spennende om de innfører dette i flere steg da.

Feks først sperrede midt-seter og senere gardin (med fordelen av at ikke øko pax står i midtgangen non-stop i venting for toalettet)

Og ikke minst hva de gjør med den utrolig kjedelige pappeske cateringen.

8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,442
    Bonuspoeng:
    293
    Ingenting. Iallefall KLM kjører samme type emballasje

Flyrlavt liker dette
  9. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,074
    Bonuspoeng:
    113
    Tja, sånn det er nå så er peongprisene i Europa veldig lite attraktive sammenlignet med eksempelvis Flying Blue, samtidig som IC priser, men ikke tilgjengelig, er attraktive.

Det er ikke utenkelig at SAS skjønner at å få folk til å brenne poeng innad i Europa er god butikk og også en måte å få «folk flest» til å sette pris på EuroBonus.

EndreD and Frode789 like this.
  10. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,315
    Bonuspoeng:
    113
    Må si jeg ble litt overrasket i business hos KLM, gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden

themichael and RoadKing like this.
  11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,084
    Bonuspoeng:
    293
    Business får nok en høyere poengpris, men FlyPremium kan jo kanskje hjelpe med dette.
    Potensielt blir vanskeligere å bruke FlyPremium for business enn for Plus, men hvis man allerede har FlyPremium for business long haul burde man jo få for eurobusiness også.

Brukernavnet and Preference like this.
  12. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,650
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mener å ha lest at porselenet kommer tilbake hos SAS!!!

larsmagnus and RoadKing like this.
  13. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,298
    Bonuspoeng:
    113
    SAJblue, Frode789 and tobeornot999 like this.
  14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,125
    Bonuspoeng:
    183
    KLM har alltid vært litt rølpete på short haul (men brukbare på long).

Så det er vel litt urettferdig å sammenligne med dem, og anta at SAS blir like dårlige.

Lufthansa, British Airways og Finnair klarer dette veldig mye bedre, og selv om de alle er i andre allianser enn SAS så er ikke dét I seg selv avgjørende for kvaliteten på cateringen.

ST er kjent som den generelt dårligste alliansen på alle andre måter, men fellesskap om dårlig catering har de ikke. Air France har brukbar mat, ekte glass og bestikk feks. Om enn i pappeske på korte flights.

NoLimit liker dette
  15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,442
    Bonuspoeng:
    293
    Nå var utgangspunktet for min replikk at SAS skal reintrodusere biz på shorthaul. Dette kan f.eks skje ved at Plus blir forbedret.

KLM er en major partner i ST, det er da rimelig å måle nivå med dem.

Mitt innspill var ment å antyde at det ikke la lista spesielt høyt ettersom KLM serverer i kartong, som SAS gjør i dag.

Med det utgangspunktet er det både rettferdig og rimelig å sammenligne SAS med KLM.

Hvorvidt ST har en offisiell standard eller ikke på shorthaul biz, vet jeg ikke. Men jeg mener å erindre at det i sin tid fra SAS ble sagt at de skulle reintrodusere biz klasse på shorthaul for at man skulle ha et produkt som matchet innad i ST. Ergop formoder jeg at det er en form for standard.

Om den matchingen består av ledig midtsete, flottere servering, paraplydrink ved gate eller noe annet vites ikke. Men det var iallefall utgangspunkt for mitt innspill, ikke å bringe opp igjen diskusjon om hvem som er best av de forskjellige allianser. Den er ferdigdebattert.

16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,125
    Bonuspoeng:
    183
    Absolutt ikke ment som en ny allianse-diskusjon. Jeg tok jo med Air France også, som er i ST, så både SAS sin nye allianse, *A og OW ble nevnt på lik linje slik sett.

Når SAS skal gjeninnføre business på short-haul, er det rimelig sikkert at de gjør det som en Plus erstatning. Flere enn 2 klasser blir det ikke på short-haul og eco består.

KLM er Air France sin skabbete fetter (med halvparten så stor flåte som AF), hvis jeg skal sette det enda litt mer på spissen enn jeg gjorde i forrige innlegg :p

Bla av den grunnen mener jeg en sammenligning med KLM er litt søkt, men det er jo klart: både du og jeg driver kun gjetting her, om hvordan SAS Euro C blir når den gjeninnføres.

17. Cumulus

Cumulus Medlem

Likes mottatt:
    318
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har booket en bonusreise til Agadir i SAS Plus. Men når jeg åpner reisen i SAS-appen så vises den som SAS Business. Er dette en del av dette nye business-i-europa-konseptet?

Ser ikke ut til å være noen blokkering av midtseter. Vi har booket på 1. og 2.rad.

18. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    24,549
    Bonuspoeng:
    183
    Siden KLM C boksen/servering blir nevnt noen ganger; 5 januar så serveringen slik ut. (Husker ikke om kaffe ble servert i porselen, jeg drakk ikke kaffe).

IMG_6939.jpeg IMG_6942.jpeg IMG_6941.jpeg IMG_6940.jpeg IMG_6943.jpeg

Earl, paron, EndreD and 8 others like this.
  19. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,665
    Bonuspoeng:
    93
  20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,442
    Bonuspoeng:
    293
    Det skal bli interessant å se om de gjør unntak for sydendestinasjonene.

Del denne siden