Dette er korrekt. 450,- er erstatningen til det som tidligere gikk under navnet fuel surcharges el.l. ifølge han jeg snakket med hos Tallinn. Mange blander dette og 375,- gebyret.
Fikk refundert de 450kr x2 nå. Jeg hadde jo sendt inn mailen innen 24 timer Men, det skjer ikke igjen, må ringe neste gang. Her er litt info om de 450kr:
Lurer på en ting her. Jeg vurderer å booke en innenriksflyvning i USA med United for poeng. Det koster meg 501 kr i avgifter per person. Hvorav 450,- er service fee. Vi er 4 personer. Det jeg lurer på da, er hvor mye jeg kan endre på denne billetten uten at jeg får beskjed om å heller avbestille den? Hvis jeg endrer på den slipper jeg unna med 150 kr. i endringsgebyr, hvis jeg har forstått rett. Kan jeg både endre dato og enten avreiseflyplass eller destinasjon? Jeg vet at jeg skal fly fra østkysten (IAD, EWR el.lign) til Florida, og er ganske sikker på dato, men litt usikker på hvor i Florida jeg ønsker å lande.
Du kan endre til hva du vil. Skatter og avgifter må beregnes på nytt, og er avhengig av endringene. Telefongebyret på 375 slipper du hvis du er EBD, men du må betale 150 i gebyr for endringen. For et par uker siden endret jeg datoer, flyselskap og kontinent for en reise i januar. I praksis en helt ny reise der altså. Da ble det noe ekstra i skatter og avgifter, men ikke i noe ut over de 150 i endringsgebyr. Endret så ett enkelt leg igjen akkurat nå, men uten å bytte flyplass. Da ble det kun 150 i gebyr, men ingen endring i skatt/avgift. Er EBD.
Noen som har kansellert CT nylig? Hvor lang tid tar det før evt oppgjør kommer? Fikk oppgjør på infant 2 dager etter kansellering, men resten av personene har jeg ikke mottatt noen oppgjør på... Kansellerte 25.12.2019
Kanselerte en CT tur i begynnelsen av desember, oppgjøre i poeng kom umiddelbart, oppgjøret i refusjon av avgifter, tja det er vel på tide å sjekke om det faktisk har kommet...
CT og EB kommer som regel med en gang. Avgiftene derimot tar gjerne et par måneder, om de overhodet kommer.
Ja, dessverre er jeg seriøs. Mange av oss har også opplevd at vi må purre på for å få pengene. Om det er rot eller bevisst strategi fra SAS er ikke godt å si. Når du bestilte billetten så fikk du to mail fra SAS. Den ene reiseruten og den andre kvitteringen med spesifisering av prisen. Den kan du bruke.
Så du mener at jeg da kan få tilbake alt, og så kan det hende det tikker inn flere kronasjer en gang i 2020? Det virker ikke helt rett i mitt hode, men hvis sannsynligheten for at pengene ikke kommer i det hele tatt er stor, er jo kanskje dette er eneste utvei...
La meg presisere: Avgifter skal du ha tilbake på en avbestilt reise. Det har du krav på fra SAS, det er bare at TTT (Ting Tar Tid) med bolaget. De har ekstremt dårlige rutiner for tilbakeføring av penger til kunder, eventuelt er det en bevisst strategi for å bruke kundene som kassekreditt. Eventuelt, hva vet jeg, er det slik at avgiftene allerede er betalt staten/avionor/whatnot og de ikke fører tilbake pengene før de selv har fått dem. Det er jo i og for seg rasjonelt nok. Men altså, flere av oss har opplevd at vi må etterlyse dem. Hvis det er slik at SAS ikke tilbakefører før de selv har fått igjen avgifter, så kan jeg jo se for meg en hel masse halloi med manuelle rutiner, ansatte uten eierskap til prosesser mm. Iallefall, de har skriftlig garanti på at pengene tilbakeføres betalingskortet innen 6 uker, har det ikke dukket opp innen den tid er det bare å krangle. Du skal dessuten være klar over en ting, de tilbakeføres på dato... Dvs, kjøpte du billetten 12/3 for en reise 10/09, kansellerer denne 8/09, så må du bla i kredittkorthistorikken din tilbake til 12/3 for å se om linje 2 her er kommet med: 12/03 SAS Kjøp billett -2.330 12/03 SAS Kjøp billett 2.330 Merk at dette over er et eksempel, det står ikke nødvendigvis slik, men tilbakeført beløp blir tilbakedatert, det er poenget jeg prøver å få fram. Det til side, gebyr får du ikke igjen. De er lost for ever. Sist, men ikke minst. Det som er et interessant fenomen, er at summen av avgifter ved kjøp merkelig nok har en tendens til å ikke matche summen av avgifter ved kansellering av billett (mindre).
Tallin informerte i dag om at de for ruter som ikke dukker opp i SAS søk, men hvor de finner en hel rute ende til ende ikke tar telefongebyr. Men om man ønsker leg-by-leg søk, så tar de 375,- i service fee. "This is a premium offer that we offer to our customers that airlines do not want us to offer..." var beskjeden. Så får vi se i hvilken grad dette overholdes fra agent til agent.
Sikkert fordi enkelte gebyr er i fremmed valuta og man bruker dagens kurs når man refunderer. Man kan vel bestille deler av reisen online og så ringe Tallinn for å endre etterpå så man slipper å krangle på dette. For eksempel... Hvis man vil OSL-SEZ, men ADD-SEZ kun finnes i økonomi får man ikke bestille billetter hele veien på sas.no fordi man ikke kan kombinere klasser. Man kan da bestille OSL-ADD t/r og så ringe Tallinn etterpå og spørre pent om man kan legge til flighten til og fra SEZ. Jeg har ikke prøvd dette selv enda, men kommer nok til å gjøre det hvis jeg kommer i en sånn situasjon. Da får man sikret seg den lengste og viktigste flyvningen med en gang og slipper kanskje å krangle med Tallinn.
Nei, det handler om at en del "skatter og avgifter" ikke er refunderbare "allikevel". Flyselskapene (spesielt SAS) putter på en drivstoffkostnad som en avgift istedenfor under fare, så den får man ikke tilbake selv om man ikke blir med flyet.
Jeg bestilte en First tur i dag, og den måtte søkes leg by leg, og da var det ikke mulig å komme unna 375kr i gebyr (i tillegg til 450 så klart), fikk konsulenten til å sjekke to ganger med forskjellige supervisors, samme svar fra begge... SAS kundeservice, ikke Tallinn...
Jeg gjorde det samme sist uke, og måtte ikke betale. Ba hun søke opp F destinasjonen først, men det burde ikke ha noe å si.
Samme her i går. Leg for leg uten gebyr fra Tallin som alltid. Tror faktisk aldri jeg har opplevd at en agent har nevnt noe om gjennomgående søk for meg.