SAS innfører nytt gebyr på award bestillinger.

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av jtmath, 15. mars 2019.

  1. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    440
    Likes mottatt:
    902
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er korrekt. 450,- er erstatningen til det som tidligere gikk under navnet fuel surcharges el.l. ifølge han jeg snakket med hos Tallinn. Mange blander dette og 375,- gebyret.
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,935
    Likes mottatt:
    57,897
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk refundert de 450kr x2 nå. Jeg hadde jo sendt inn mailen innen 24 timer :)
    Men, det skjer ikke igjen, må ringe neste gang.

    Her er litt info om de 450kr:
     
    Propflyer and Xflipper like this.
  3. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    461
    Likes mottatt:
    839
    Bonuspoeng:
    93
    Lurer på en ting her. Jeg vurderer å booke en innenriksflyvning i USA med United for poeng. Det koster meg 501 kr i avgifter per person. Hvorav 450,- er service fee. Vi er 4 personer. Det jeg lurer på da, er hvor mye jeg kan endre på denne billetten uten at jeg får beskjed om å heller avbestille den? Hvis jeg endrer på den slipper jeg unna med 150 kr. i endringsgebyr, hvis jeg har forstått rett. Kan jeg både endre dato og enten avreiseflyplass eller destinasjon? Jeg vet at jeg skal fly fra østkysten (IAD, EWR el.lign) til Florida, og er ganske sikker på dato, men litt usikker på hvor i Florida jeg ønsker å lande.
     
  4. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    461
    Likes mottatt:
    839
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen som vet??
     
  5. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,447
    Likes mottatt:
    3,301
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan endre til hva du vil. Skatter og avgifter må beregnes på nytt, og er avhengig av endringene. Telefongebyret på 375 slipper du hvis du er EBD, men du må betale 150 i gebyr for endringen.

    For et par uker siden endret jeg datoer, flyselskap og kontinent for en reise i januar. I praksis en helt ny reise der altså. Da ble det noe ekstra i skatter og avgifter, men ikke i noe ut over de 150 i endringsgebyr. Endret så ett enkelt leg igjen akkurat nå, men uten å bytte flyplass. Da ble det kun 150 i gebyr, men ingen endring i skatt/avgift. Er EBD.
     
    Last edited: 25. nov 2019
    trygveat liker dette
  6. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,254
    Likes mottatt:
    801
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har kansellert CT nylig? Hvor lang tid tar det før evt oppgjør kommer? Fikk oppgjør på infant 2 dager etter kansellering, men resten av personene har jeg ikke mottatt noen oppgjør på... Kansellerte 25.12.2019
     
  7. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,662
    Likes mottatt:
    25,387
    Bonuspoeng:
    183
    Kanselerte en CT tur i begynnelsen av desember, oppgjøre i poeng kom umiddelbart, oppgjøret i refusjon av avgifter, tja det er vel på tide å sjekke om det faktisk har kommet...
     
    Shyneno liker dette
  8. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,254
    Likes mottatt:
    801
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg fikk EB og CT tilbake med en gang...
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,713
    Likes mottatt:
    32,633
    Bonuspoeng:
    293
    CT og EB kommer som regel med en gang. Avgiftene derimot tar gjerne et par måneder, om de overhodet kommer.
     
  10. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,254
    Likes mottatt:
    801
    Bonuspoeng:
    113
    seriøst? Hvordan jeg dokumentasjon på gebyret med tanke på forsikring da?!
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,713
    Likes mottatt:
    32,633
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, dessverre er jeg seriøs. Mange av oss har også opplevd at vi må purre på for å få pengene. Om det er rot eller bevisst strategi fra SAS er ikke godt å si.
    Når du bestilte billetten så fikk du to mail fra SAS. Den ene reiseruten og den andre kvitteringen med spesifisering av prisen. Den kan du bruke.
     
  12. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,254
    Likes mottatt:
    801
    Bonuspoeng:
    113
    Så du mener at jeg da kan få tilbake alt, og så kan det hende det tikker inn flere kronasjer en gang i 2020? Det virker ikke helt rett i mitt hode, men hvis sannsynligheten for at pengene ikke kommer i det hele tatt er stor, er jo kanskje dette er eneste utvei...
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,713
    Likes mottatt:
    32,633
    Bonuspoeng:
    293
    La meg presisere:

    Avgifter skal du ha tilbake på en avbestilt reise. Det har du krav på fra SAS, det er bare at TTT (Ting Tar Tid) med bolaget. De har ekstremt dårlige rutiner for tilbakeføring av penger til kunder, eventuelt er det en bevisst strategi for å bruke kundene som kassekreditt.

    Eventuelt, hva vet jeg, er det slik at avgiftene allerede er betalt staten/avionor/whatnot og de ikke fører tilbake pengene før de selv har fått dem.

    Det er jo i og for seg rasjonelt nok. Men altså, flere av oss har opplevd at vi må etterlyse dem.

    Hvis det er slik at SAS ikke tilbakefører før de selv har fått igjen avgifter, så kan jeg jo se for meg en hel masse halloi med manuelle rutiner, ansatte uten eierskap til prosesser mm.

    Iallefall, de har skriftlig garanti på at pengene tilbakeføres betalingskortet innen 6 uker, har det ikke dukket opp innen den tid er det bare å krangle. Du skal dessuten være klar over en ting, de tilbakeføres på dato... Dvs, kjøpte du billetten 12/3 for en reise 10/09, kansellerer denne 8/09, så må du bla i kredittkorthistorikken din tilbake til 12/3 for å se om linje 2 her er kommet med:

    12/03 SAS Kjøp billett -2.330
    12/03 SAS Kjøp billett 2.330

    Merk at dette over er et eksempel, det står ikke nødvendigvis slik, men tilbakeført beløp blir tilbakedatert, det er poenget jeg prøver å få fram.

    Det til side, gebyr får du ikke igjen. De er lost for ever.

    Sist, men ikke minst. Det som er et interessant fenomen, er at summen av avgifter ved kjøp merkelig nok har en tendens til å ikke matche summen av avgifter ved kansellering av billett (mindre).
     
    kfly and chrt like this.
  14. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Tallin informerte i dag om at de for ruter som ikke dukker opp i SAS søk, men hvor de finner en hel rute ende til ende ikke tar telefongebyr.

    Men om man ønsker leg-by-leg søk, så tar de 375,- i service fee.
    "This is a premium offer that we offer to our customers that airlines do not want us to offer..." var beskjeden.

    Så får vi se i hvilken grad dette overholdes fra agent til agent.
     
    RoadKing liker dette
  15. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,723
    Likes mottatt:
    6,742
    Bonuspoeng:
    183
    Sikkert fordi enkelte gebyr er i fremmed valuta og man bruker dagens kurs når man refunderer.

    Man kan vel bestille deler av reisen online og så ringe Tallinn for å endre etterpå så man slipper å krangle på dette.

    For eksempel... Hvis man vil OSL-SEZ, men ADD-SEZ kun finnes i økonomi får man ikke bestille billetter hele veien på sas.no fordi man ikke kan kombinere klasser. Man kan da bestille OSL-ADD t/r og så ringe Tallinn etterpå og spørre pent om man kan legge til flighten til og fra SEZ. Jeg har ikke prøvd dette selv enda, men kommer nok til å gjøre det hvis jeg kommer i en sånn situasjon. Da får man sikret seg den lengste og viktigste flyvningen med en gang og slipper kanskje å krangle med Tallinn.
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,774
    Likes mottatt:
    21,984
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, det handler om at en del "skatter og avgifter" ikke er refunderbare "allikevel". Flyselskapene (spesielt SAS) putter på en drivstoffkostnad som en avgift istedenfor under fare, så den får man ikke tilbake selv om man ikke blir med flyet.
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,713
    Likes mottatt:
    32,633
    Bonuspoeng:
    293
    Å neida, dette skjer på norske ruter.
     
  18. Propflyer

    Propflyer Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg bestilte en First tur i dag, og den måtte søkes leg by leg, og da var det ikke mulig å komme unna 375kr i gebyr (i tillegg til 450 så klart), fikk konsulenten til å sjekke to ganger med forskjellige supervisors, samme svar fra begge... SAS kundeservice, ikke Tallinn...
     
  19. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg gjorde det samme sist uke, og måtte ikke betale. Ba hun søke opp F destinasjonen først, men det burde ikke ha noe å si.
     
  20. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,447
    Likes mottatt:
    3,301
    Bonuspoeng:
    113
    Samme her i går. Leg for leg uten gebyr fra Tallin som alltid. Tror faktisk aldri jeg har opplevd at en agent har nevnt noe om gjennomgående søk for meg.
     
    Propflyer and furlong like this.

Del denne siden