SAS kansellering og endring til Widerøe

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av TravelManBiz, 01. april 2021.

  1. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, da er det bare å lette hvis det kommer endringer. @oleredv leste hele mailen og viste til at hvis man ikke gjør noe innen 5 dager så anser SAS det som akseptert. Da regner jeg med at det ikke finnes en knapp ;)
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Er slik i appen iallefall kansellerte framstår som strøket.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Aldri sett knapp hos SAS. Lufthansa har det faktisk opptil flere.
     
    kaiarne liker dette
  4. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Fått en god del sånne mails fra Lufthansa (sånt skjer når du har familie i Tyskland og bestiller billetter langt frem i tid), så var vant til disse knappene og tenkte at SAS kanskje hadde det samme.
     
  5. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    301
    Likes mottatt:
    331
    Bonuspoeng:
    63
    SAS har kansellert og booket meg om på en tidligere avgang BOO-OSL som jeg ikke vil rekke pga. annen flight inn til BOO.

    WF har en gjennomgående flight BOO-OSL med stopp i MQN og TRD som jeg vil prøve å booke om til. Er det noen som vet om den gir Eurobonus-poeng/tellende segment?

    Jeg vet at anbudsrutene ikke gir poeng inkl. BOO-MQN og MQN-TRD, men segmentet mitt blir isåfall BOO-OSL som jeg vil tro bør gå fint.
     
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Litt synsing frå mi side eksemplifisert frå Finnmark: WF976 har vanlegvis gått TOS–VDS–VAW–KKN. Delstrekninga TOS–VDS gir bonuspoeng (usikker på om å fly TOS–KKN med desse mellomstoppa gir bonuspoeng).

    Her i vinter vart WF976 endra til å fly TOS–ALF–VDS–VAW–KKN. Like fullt fekk eg ein solid dose bonuspoeng på strekninga TOS–VDS (trass i mellomlanding i ALF og at ALF–VDS er ein statsstøtta strekning).

    Utan å vita sikkert så trur eg at reise mellom to kommersielle flyplassar kan gi bonuspoeng sjølv om flyet er nedom flyplassar som gjer delar av ruta statsstøtta. Rett nok kan dette kanskje bli komplisert av at visse rutenummer gir poeng og andre ikkje.

    Andre kan kanskje ha eit definitivt svar?
     
    Eriksan liker dette
  7. wf789

    wf789 Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Egen erfaring:
    OSL-TRD-BNN har gitt poeng hver gang.
    BNN-TRD-OSL gir ikke poeng, både ebretro og Widerøe har bekreftet dette.
    Overnevnte flygning ga derimot poeng en gang man ikke landet i TRD pga piloter som ville gå ut på tid. (Samme flightnummer som tilfellet som ikke ga poeng. ordinær direkterute gir alltid poeng)
     
  8. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    når det er snakket om kansellering. fikk en sånn melding:
    "
    Dear Passenger,
    Your flight has been canceled REF-----
    Due to the complexity of travel restrictions worldwide caused by COVID-19, you will not be automatically rebooked.
    If you want to rebook your flight please go to www..."

    jeg bestilte når det var tilbud på bonusreiser. hvordan fungerer dette når de kansellerer? er den eneste muligheten å prøve å finne nye flyer på fullpris? :s
     
  9. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Du har rett til ombooking hvis du ønsker. Du må bare ta kontakt selv for å uttrykke at du ønsker det. Denne prosessen går ikke automatisk som følge av pandemien.
    Hvordan du har betalt for billetten har ikke betydning.
    Det kan være at de blir kranglete hvis du ønsker reise i en annen periode enn din opprinnelige reise. Dette da omruting til et annet tidspunkt som du ønsker vil være avhengig av tilgjengelighet jf. EC. 261.
     
  10. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    ja, jeg skal prøve. problemet er også at dette var den eneste som var mulig å gjennomføre på samme dag, alle de andre kommer til stockholm kl 23 og så neste fly til norge er dagen etter 07. da må vi bestille overnatting. er det noen som vet om de tar hensyn til dette? det er jo ekstra kostnad pga deres kansellering på en måte
     
  11. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    301
    Likes mottatt:
    331
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svar og ytterligere datapunkter, dette blir litt bingo dessverre! At OSL-TRD-BNN gir poeng, men ikke motsatt vei, kan tyde på at første leg på multilegsturen er styrende for om det er poenggivende.

    Hvis WF BOO-OSL med stopp i MQN og TRD ikke gir poeng/segment og jeg må kreve opptjening etter opprinnelig bestilling med SAS, er jeg avhengig av at jeg får 4x kampanjen for å sikre EBG med denne reisen.
     
  12. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Ifm. 4 X opptjening av poeng og segmenter har vi en tur - retur BGO-TRD vis OSL. Vi ble booket om til en mye tidligere hjemreise som ikke funket for oss og fikk nå ordnet direkte TRD-BGO med Widerøe på et tidspunkt som passet oss.

    Hvordan blir det med legs og poeng her?

    Opprinnelig var det 8 legs på returen og 7500 poeng i Plus. Får vi det som er opprinnelig booket, eller blir det tull nå?
     
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,523
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde samme problemstilling, og fikk beskjed om at 4x poeng får du etter hva du faktisk flyr. Ikke etter opprinnelig booking.
     
    watchaddicted liker dette
  14. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Det var jo en solid strek i regningen..
     
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,523
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp.
    Vi fikk en endring som gjorde at vi måtte ha en overnatting på vei hjem, og det fungerte dårlig. Men det var ikke noe poeng å få likevel. Hadde jeg reist alene, hadde jeg tatt en natt på hotell ;)
     
    watchaddicted liker dette
  16. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, vi gjør det nå. Har to netter på Britannia og så tar vi en natt på Nidelven som ikke var med i beregningen, men det går bra. Vil ha de poengene og segmentene:p

    Kanskje det blir et lite reisebrev ut av det:)
     
    RoadKing and holmen like this.
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,523
    Bonuspoeng:
    293
    Kjør på!
     
    watchaddicted liker dette
  18. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    SAS var meget behjelpelig og vi kunne velge hva vi ville gjøre. Ned igjen på søndagen eller helt andre datoer. God service det:)
     
    RoadKing and holmen like this.
  19. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    men betalte de overnatting? jeg ble booket om på et fly om en måned som trenger overnatting også...
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,523
    Bonuspoeng:
    293
    Spurte ikke. Det var en reise 16. mai, og endte med overnatting til 17. og avreise kl 16. Det gadd vi ikke uansett, så jeg endret bare hjemreisen til en direkte-flight.
     

Del denne siden