Har sjekket litt, og saken er nok litt mer nyansert. Ser ut som de ikke flyr siste avgang til Harstad/Narvik fremover på noen dager, men gjør det andre dager. Tok en random sjekk av de to første ukene i mars 2024, og der ligger det nå ute 4-5 avganger mellom Oslo-Harstad/Narvik. Mandager har 5 daglige avganger, og de andre hverdagene har 4, så virker som de satser.
Joda, i den varme årstiden ser det ihvertfall sånn ut foreløpig, men utover høsten og vinteren er det kun 2-3.., så jeg kjøper ikke helt den med satsing fra SAS's side. I samme tidsrom har NAS 4 daglige avganger, inkludert den viktige kveldsavgangen som mange arbeidsreisende bruker. DET er å satse, samt at de garantert kaprer stamkunder fra SAS i samme slengen. De gnir seg nok godt i hendene over den kortsiktige og veldig uforutsigbare planen til SAS. Det SAS gjør er å mige i buksa og håpe på at det holder seg varmt
Mitt innlegg var ment som et forsøk på en nyansering av din kommentar: "Nå ser det ut som om SAS slutter å fly kveldsfly OSL-EVE helt og holdent."....som viste seg ikke å være korrekt.
SAS har i mange år kuttet antall avganger i januar og februar mellom Oslo og Harstad/Narvik, vanligvis slik at de flyr 2xdgl. Mener også det er andre destinasjoner som også har fått reduksjon i samme tidsrom. Jeg kan derimot ikke huske at SAS har hatt 4-5 daglige avganger, slik man finner i mars. Med tanke på at SAS mistet kontrakten med Forsvaret, ville jeg tro de muligens ville redusere, siden Forsvaret sikkert bestiller en del seter på denne strekningen.
Så lenge jeg kan huske har SAS flydd 3 ganger til EVE. At de fra mars går til 4+ tyder jo på at det som skjer nå er vintertilpasning og/eller midlertidig kapasitetsproblem. Jeg gleder meg i hvert fall til å finne mange Eurobonus-billetter fremover hvis dette blir standard fremover. Har måtte fly mye DY på denne ruten.
Jeg har også begynt å fly en del til EVE. Det jeg sliter med på kveldsflyet hjem fra EVE er at det akkurat ikke korresponderer med flyet opp til TRD.......... Enkelte dager har de kuttet 21.30 flyet opp til TRD og med ekstra tid for vintertid så rekker man ikke det siste flyet som går 20.30... fantastisk
SK4095 er seriøst ALLTID forsinket ): ): ): EVE-TRD er jo helt krise uten 18:05 flyet, da er siste sjanse med SAS 13:25. Norwegian er ikke noe bedre med siste avgang 15:40. Blir det buss til Fauske og nattoget da. Blir omtrent det samme, får sove lengre enn hvis jeg kommer hjem seint med siste OSL-TRD.
Merker jeg begynner å bli litt irritert på SAS nå.... må "plutselig" en tur til Oslo (fra BGO) neste uke, og da har de pokker meg ikke noen avgang før kl 7... ikke veldig forretningsvennlig, virker som jeg ender opp med å reise DY for første gang på mange år Og hjem er det ingen avgang mellom 17:00 og 18:45 på en helt ordinær ukedag
De har 06:10 alle dager utenom torsdag neste uke Men ser ikke noe mønster i den avgangen, noen uker er det flere dager uten. Ser SK har prioritert å ha 2 avganger mer enn DY på formiddagen, det passer nok bedre for videre reiser, men går på bekostning av avgangene morgen og ettermiddag.
Hmm, kanskje er det lite trafikk kun mellom disse to småbyene Men ja, det virker jo å være lite forutsigbart når enkelte avganger er borte på tilfeldige dager. Forutsigbare avganger har jo gjort at man kan avtale et møte eller lignende uten å sjekke avgangstider i detalj, men muligens må jeg begynne å sjekke tidene først nå. Endte uansett opp med DY t/r, bedre tider på avgangene og fikk flex-billett til lavere pris enn superlight hos bolaget.
Kutter alle plasser. Nå forsvant direktforbindelsen DUB - OSL og jeg har flyttet med til KLM. Litt sikkerhet vil jeg ha. Få i hvert fall håndbagasje og en snack for samme pris som med SAS Go light der...
Jeg hadde MOL-OSL-PRG, og så la SAS ned all aktivitet på MOL. Drøyde en stund før jeg ringte inn og ombooket til MOL-BGO-CPH-PRG, og 12 timer senere fjernet SAS CPH-PRG 1200 avgangen fra ruteplanen og ombooket til 2000 avgangen. Frister veldig å kjøpe DY billetter og kreve refusjon i etterkant, men det blir litt på kanten siden ankomst fortsatt er samme dag.
Det er det jeg gjør nå. MOL - OSL med DY, men siden min viktigste destinasjon fra MOL er DUS er AES - AMS en veldig fin alternative. Tog til grensen eller helt til DUS... At MOL mistet SAS er grusomt for noen som vil reise til utlandet...