SAS kan booke oss videre på Snakket med engelsktalende på telefon i går kveld. De finner ledige billetter med Air China, China Eastern og Cathay Pacific. Men fikk ikke lov av systemet å booke legg i går. Som nevnt over tipper jeg de nå flytter folk over til Beijing og Shanghai og avventer at folk kansellerer for å slippe utgiften med flyvninger ned til Hong Kong.
Det er synd at SAS er en av de værste flyselskapene akkurat nå iforhold til både ombookinger (som de tydligvis prøver å lure seg unna ved å sende folk 3 timer unna) og at de ikke gidder forlenge status (som alle andre flyselskaper har gjort allerede)
Om jeg har forstått dette korrekt så har IATA også det de kaller for "City-Codes", hvor enkelte byer har to (eller fler?) flyplasser. For Shanghai (SHA) er det to flyplass(-koder); PVG (Pudong) og SHA (Shanghai Hongqiao). I praksis betyr det at man skal kunne søke etter flygninger eks. PEK-SHA og samtidig få opp alternativer for; PEK-SHA og PEK-PVG. Ser nå også at dette er litt omtalt her: https://en.wikipedia.org/wiki/IATA_airport_code Da Shanghai har to internasjonale flyplasser, så ville det være enklere flere ganger å søke etter reiser eks. CPH-SHA om man vil ha mellomlandinger. Da kan man fly eks. CPH-PEK-SHA og lande på en flyplass som er litt nærmere sentrum enn PVG. Så for de som er på jakt etter eks. bonusreiser med flere legs til/via Shanghai, så bruk SHA når det søkes. Går mange fly fra SHA (Hongqiao) til f.eks. HKG og Japan etc. Et annet eksempel som mange kanskje har opplevd er bykoden for Bangkok, hvor man søker flyreiser til/fra BKK og får opp to flyplasser; Suvarnabhumi (BKK) og Don Mueang (DMK).
Hadde vært "enklere" som bykoden var en annen enn koden til en av flyplassene, slik det er i Tokyo =) Men takk for god info!
Enig med deg. Kom plutselig på at man kan søke på STO for Stockholm, og LON for London. Dermed er jo heller ikke SHA for Shanghai så dumt?
Bedriftsøkonomisk ja, men det er selvfølgelig ikke lov å sende noen et annet sted enn de har kjøpt billett.. det vil være breach of contract.. du kan ikke sende noen til feks PEK som er sist jeg sjekka rundt 4 timer med fly unna.. det blir som å sende noen som skulle til egypt til Norge isteden... Et annet problem er jo at du sender folk fra et visumfritt sted til et sted som krever visum av nordmenn... Men så lenge sånne som deg ikke ser problemet med at de leker med folk så kommer de jo selvfølgelig unna med det.. Jeg mener det er bedre å gjøre ting ordentlig fra dag 1, og i lengden vil du få flere og mer lojale kunder når du oppfører deg ordentlig mot kundene dine. Feks det med at de endelig har forlenget status.. dette skulle de jo ha gjort for mange uker siden... bare for å roe folk ned... isteden har de dratt det ut så lenge de kunne..
Eller OSL for alle tre i "Oslo" Oslo, Norway, IATA: OSL Oslo Airport Gardermoen IATA: OSL Sandefjord Airport Torp IATA: TRF Moss Airport Rygge IATA: RYG Hentet herfra (Så jeg kan ikke gå god for graden av fake news her): https://wikitravel.org/en/Metropolitan_Area_Airport_Codes
Snakket med SAS nå (kom gjennom på 4 sekunder) og fikk beskjed om at jeg kunne få omgjort til følgende reise: OSL-CPH-PEK med SAS, videre med Catay til HKG, men da i økonomi fra PEK. Hjem igjen HKG-PVG, her fikk jeg ikke med meg selskapet, og så PVG-CPH-OSL. Jeg sa jeg måtte tenke på det litt. Hva synes folket, er dette en akseptabel løsning? Eller skal jeg forhandle om en eventuell ombooking til f eks SQ, TK eller TG? Ser også at jeg kan booke hele veien i C på Finn, OSL-CPH-PVG-HKG med siste leg i Catay C. Hva er nedsiden med PVG vs. PEK? Jeg måtte bestemme meg iløpet av 10 dager etter ombooking, så jeg har jo litt tid på meg. Ulempen for meg er vel at det er booket med poeng, så da er de kanskje ikke så villige til å booke om til andre selskaper?
Vi har også blitt ufrivilling ombooket til PEK heller en den planlagte junireisen til HKG som SAS har kansellert. Jeg ser at SAS prøver seg på en spansk en når det gjelder å få refundert beløpet: Man kan enten få en voucher, eller "søke om kansellering" og refusjon hvorpå man "kun får refundert skatter og avgifter" hvis det i utgangspunktet var en ikke-refunderbar billett. Det siste er jo direkte feil i forhold til EU reglene (EC261/2004). Når det er flyselskapet som kansellerer så har man krav på full refusjon. Det er snakk om jobbreise så det er uansett ikke interessant å få en voucher (selv om jeg nok kunne brukt den privat). Må jeg bry Vibeke med slikt, eller hva annet gjør man for å få igjen pengene?
Jeg hadde tatt en runde til på det at du ikke får retur hele veien fra HKG og hjem. Mulig en annen agent er mer villig til å ordne noe her. Nedsiden med PVG vs PEK er vel at det er mer hassle med transit der. Oppsiden er at det blir 1t45m lenger flytid i SAS C og 1t kortere flytid HKG-PVG enn HKG-PEK.
Min mor måtte ringe inn for å få refund på en billett. SAS hadde kansellert utreisen, på en Plus Smart-billett. Men hun fikk refund uten mas. Tror de gjør det lett for folk å trykke på voucher, selv om de skal ha full refund. Sparer noen kroner på slikt. Det er nok mulig å finne en knapp på internett for å få full refund også. Men den er nok godt skjult.
Hva er din strategi opp mot SAS? Jeg lurer egentlig på å sitte stille i båten til over sommeren, og så se hvordan ting utvikler seg. De kan vel ikke "kreve" at man kontakter de innen ti dager for at man skal få billett til dit man faktisk har bestilt?
Jeg har planlagt å ringe idag eller imorgen og høre om ombooking slik at jeg faktisk kommer meg til HKG. Ingen kan spå fremtiden, og jeg er meget skeptisk til hvor lang tid det tar før vi kan fly igjen, men tenker at i februar er det muligens en mulighet for å dra dit. Og siden jeg aldri har vært der, SAS har lagt ned ruten og dermed blir det dyrere å komme seg dit i fremtiden, forsøker jeg å få til denne turen.
Ja, den er egentig ganske drøy. Har hørt om forretningsforbindelser som har kommet inn til TRF og forvente at det er 20-30 minutter til kontoret i Taxi. Det var det jammen ikke gitt... PAR BER og TPE er vel også andre eksempler her. Dog er det jo to varianter, eks NYC og TYO er kun en samlekode, mens OSL er både en flyplass og samling av andre i samme sleng. Den første kan vi jo sette pris på, mens utvidende treff er ikke hva vi ønsker, også inkludert SHA.
3-4 år siden sas var billigst til hong kong de har ikke vært konkuransedyktige på pris på lang tid.. verken til tokyo eller hong kong