SAS med nye ruter til Miami og Los Angeles!

Tråd i 'Nyheter' startet av Henning, 19. aug 2015.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Vel. Av de byene i Norge og Danmark som har linje til CPH men ikke til ARN kan jeg lett nevne Kristiansand, Aalesund, Haugesund, Molde, Torp. Og la oss også ta med Aalborg og Århus. Man feier jo for egen dør, ikke sant @Ida :p
     
    Larata, Flemming Poulsen and jefi99 like this.
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Likes for MIAMI,
    LAX fra ARN... ja hva skal man si, reise øst for deretter vest ?
    Regner med at BA/LH kommer med konge-priser fra OSL i Business Class for å knuse dette ved forsøket.
    Men er det noen fornuftige connections til Karibien på dette tidspunktet i Star Alliance ?
     
    Flemming Poulsen liker dette
  3. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    De hadde jo et greit tilbud for en to uker siden, da, BA ;)
     
    tommy777 and Fnate like this.
  4. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Short-term.
    Jeg forventer gode C-klasse priser i OW ned mot P-class i gamle SK som satt deg i Business, ned mot TNOK 10,5 tur/retur selv i Club World...
     
  5. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Enig...mer malplassert plassering er ikke mulig å finne når man skal fly til LAX eller USA for den saks skyld.

    Nei, BGO hadde vært det naturlige valget her :p

    Ellers er jeg godt fornøyd med Miami, men skulle helst ha sett Seoul også.
     
    nickilolk liker dette
  6. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg leser at mange ønsker turer til både SGN,ICN - det er vel kanskje det stedet jeg løper på minst nordmenn.
    Jeg forstår at SGN ikke er noen business rute, men ICN.....

    Of topic;

    Jeg hadde en lengre samtale Sales Manager fra QR i Norge.
    Hun fortalte at de ikke ville prise QR ruter fra OSL-DOH-MIA på grunn av kostnadene det påførte dem.
    Jeg lurer på om det dukker opp som et alternativ nå?
     
  7. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,154
    Bonuspoeng:
    183
    BA er det for lenge siden jeg har prøvd til at jeg vil uttale meg om foreløpig (skal prøve OSL-SAN i september).
    Flyr heller SAS sin business enn med LH. SAS sitt sete og soft-produkt er etter min mening mye bedre.

    Angående LAX...
    Kanskje på tide å titte på en globus?

    Du flyr du også "feil vei" med LH og BA...

    ARN-LAX = 5521 mi
    OSL-ARN-LAX = 5760 mi
    OSL-FRA-LAX = 6516 mi
    OSL-LHR-LAX = 6206 mi
     
    Darkcho, peterfox and Jameson like this.
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det kommer veldig an på pris. Nå satser ikke SAS på Business Class så mye lengre. De har kuttet antall seter kraftig og har nå kun 32 seter mot 46 tidligere på A330, prisene blir da deretter. Jeg reiser over Atlantern i snitt 1 gang per måned og SAS er i snitt 5 til 7K dyrere enn alle andre. Det er de ingen verdt i min bok dersom det ikke involverer en S klasse og kaviar underveis ;)

    Men CPH vil alltid være bedre enn ARN som er i utkanten av Europa. Du åpner da for å selge hele Tyskland, Benelux mv med kun en enkel, kort flight og superenkel connection uten sikkerhetskontroll. Jeg tror ruter fra CPH har mye større sjanse for å lykkes.

    Du kan connecte inn til Stockholm fra: Oslo, eneste by i Norge, ingen andre. Fra Tyskland, kan du kun connecte inn til Stockholm fra Munchen. Ingen andre steder i Europa har fly som rekker LAX avgangen.

    Hadde man valgt CPH, kunne man solgt seg inn i markeder som BRU, AMS, HAM, DUS, MUC i tillegg til BGO, KRS, SVG, TRD og en haug andre, ergo det er ett potensiale til å selge til millioner av mennesker vs. elendig nå.


    Men man må jo rekke avgangen som går 0950 og det er kun en by i Norge man kan rekke den avgangen fra og det er OSL. Dersom maskinen hadde gått fra CPH, hadde man kunnet matet inn fra OSL, KRS, SVG, BGO og TRD som alle har flighter som passer som hånd i hanske
     
    Larata, geddi, Jørgen and 4 others like this.
  9. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Mentalt, skal du til øst, ikke kjør vest først
     
  10. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel dette som er et stort hemsko for SAS - at selskapet må fordele rutene mellom landene? Ikke nødvendigvis til det beste for selskapet.
     
    Last edited: 20. aug 2015
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    De må begynne å drive butikk for aksjonærene nå, ikke dille med politikk og la de ansatte styre butikken

    De har ikke tid eller penger til å tenke på slikt
     
    Larata, geddi, vegardg and 5 others like this.
  12. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Vel, Norwegian har jo gjort nettopp det å spre avgangene ut til alle 3 hovedsteder. Så nå kommer SAS kanskje etter? Kanskje vi ser flere ruter senere som kommer til å kombinere mellom hovedstedene? Chicago? Washington? Tokyo? San Fransisco? Time will show.

    For meg som bor på Sørlandet kommer jeg meg like enkelt til CPH som til OSL. ARN er kronglete for da må jeg ha 2 fly, og kan ikke rekke 0950 fra ARN. Egentlig foretrekker jeg CPH, spesielt på hjemreisen. Så for meg hadde det ikke spilt noen trille om alle langdistanser går fra CPH. Feede må man jo uansett.

    Bare se på KLM! De er jo eksperter i å sende feed inn til AMS. Og når man ser hvor mange daglige avganger de har fra Norge, så skulle man ikke tro at det å ta en connecting flight gjorde noe. Men personlig synes jeg 2 hadde vært greit å unngå. Det å ha avganger fra OSL og ARN er jo bare en fordel for de som bor i området. Og hvor mange % utgjør det av hele markedsgrunnlaget?
     
  13. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Finnair dro masse trafikk fra Oslo den gangen de befløy LAX. Man har i dag heller ingen problemer med å reise halvannen time sørover til f.eks. Frankfurt for så å bactracke nordover langs norskekysten.
     
    peterfox liker dette
  14. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    blir spennende å se om hvis og ev når de slipper bonusseter på disse da...
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    ER så lei av denne forherligelsen av CPH. De danske ansatte har i mange år forsøkt å ta livet av SAS. Mens det har ordnet seg i minnelighet på OSL og ARN, så har det støtt vært en streik, eller 3 på CPH. Helt utrolig at ikke SAS har lagt ned hele flyplassen.

    Det er en gammel flyplass som funker, men det er det. Både ARN og OSL er mye mer moderne.

    Hva "markedet" angår... Hvorfor i all verden skal en reisende ifra BRU/DUS/MUC/HAM fly til København for å fly til USA (eller andre steder)?
    • Ikke er det billigere.
    • Ikke er det raskere.
    • Ikke er det bedre service.
    • Ikke snakker de språket.
    • Ikke er det destinasjoner som ikke allerede dekkes der de kommer fra.

    Så, hvorfor?

    AMS har ingenting i denne settingen å gjøre. Liker du ikke KLM, så har BA priser fra AMS til hele verden som SAS bare kan drømme om. Hvis du insisterer på *A, ja så velger du heller en pit stop i Frankfurt, München, Brüssel, Zürich eller Wien, framfor CPH.

    Med mindre du er Skandinavofil, eller Dannofil. Hvilket jeg vil tro et fåtall er.

    Så hva CPH sin nærhet til markedet gjelder. Det er Danmark og sørvestre deler av Sverige. Men det skal de ha, det er befolkningsrikt, Øresund området. Og likevel, tenk det, likevel så greier de såvidt å slå OSL. Det bør jo være en tankevekker?

    Når det gjelder feedertrafikken... Er det rart KLM startet rutene sine på Trondheim? I mange år hadde SAS denne ville ideen om at Trondheim var ikke så viktig. De kunne fly via Oslo, skulle de til hub i CPH. Selvfølgelig så hopper trønderne når KLM tar dem med på en tur til AMS og derfra et rutenett lagt ut i den vide verden. Bare så det er sagt, KLM går som ei kule fra Trondheim. Den ene CJR avgangen er blitt til 3 hvorav en med en 737 såvidt jeg vet?

    Da Widerøe hadde skjønt tegninga og etterhvert fikk kjørt inn ruta med en Dash. kom SAS med en gammal SK maskin på distansen mellom Tordenskiold's to byer. Men for sent, mange trøndere tapt til KLM for evig tid. Fordi en eller annen tusseladd i et eller annet kontor (antagelig i Danmark) hadde bestemt at CPH var IC hub, og den skulle mates fra de nasjonale hub'er, ikke andre byer. Unntak her var selvfølgelig. Bergenserne får jo alltid til noe, de er jo en egen nasjon. Stavanger hadde jo oljen, men den tar slutt nå, så de er snart en liten fiskerlandsby igjen, noe LH viste med all tydelighet. Kristiansand? De er vel nærmere CPH enn OSL kanskje? Eller så er det noe med byens navn og Danmarks historie. Nuvel, så er det kanskje Trondheim som er unntaket da. Åpenbart har SAS et dårlig forhold til Trondheim og trøndere.

    Det værste av alt, mens Danskerne gumler wienerbrød med en gammel dansk til morgenmad og svelger sitt rejesmørbrød med bajer til frokost og streiker pga umenneskelige vilkår fra ledelsen i SAS, så satt de nasjonale regjeringer og øste ut penger til konkursforetaket, mens nordmenn flest betalte blod for å reise mellom sine byer. Jeg kødder ikke, det kosta meg en gang nesten dobbelt så mye fra EVE (via OSL selvfølgelig) til CPH som jeg nettopp hadde betalt for en t/r OSL-ARN-ORD-SAN-EWR-CPH-OSL. Jeg skal ikke engang begynne å antyde hvor jeg fikk mest poeng...

    Så som dere sikkert har skjønt etter mitt noe emosjonelle innlegg... CPH kan ryke og reise.
     
    Kristian, kiev and MadsVaHa like this.
  16. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Ser litt på alternativene fra BGO (Antar at det er relativt likt for SVG), det er tross alt flere her inne som ikke bruker Nannestad International som utgangspunkt :)
    1 stopp:
    KLM: Avgårde 06.30 fra BGO og videre 09.50 fra AMS. På hjemturen er du i Bergen 12.00.
    BA: 11.30 fra BGO og videre 16.15 fra LHR. På hjemturen lander du i Bergen 19.45 (18.15 nå i vinter)
    Norwegian: Forskjellig, alt ettersom om man skal ha connection i Oslo eller London. Hjem kan man også ha connection på Arlanda og Kastrup. Så lenge det ikke er connection i Oslo er Norwegian det alternativet med lengst venting på utreisen.

    2 stopp
    Skal du med SK fra ARN så må du avgårde 06.10 (SK236?) og videre kvarti8 fra Gardermoen. Hjemturen får du imidlertid direkte og kun med 2 timers venting, lander da på BGO klokken 2.

    Oppsummert. BA og ettermiddagsavganger til vestkysten er for meg totalt uaktuelt. I tillegg er det en tålmodighetsprøve å bytte fly på LHR. Man kan bli pillemisbruker av mindre. KLM er jo aktuelt, men du må opp like tidlig som om du vil fly SK. Norwegian? Tja, mange her inne har aversjoner mot det selskapet. Hvis du er redd for å bli plassert i et kufjøs et eller annet sted som følge av forsinkelse forstår jeg at du er skeptisk. Hvis det derimot stille protest mot arbeidsforhold, anbefaler jeg at en tenker seg gjennom to ganger neste gang man sitter med champisen på et QR-fly.


    Konklusjon: Jeg ser ikke SK som noe dårligere alternativ til LAX enn det vi allerede har fra BGO.



    Er det noen som vet trafikktallene til DU på ARN-LAX? De går jo klokke 10, selv om det kun er 3x ukentlig. Hadde vært interessant å sammenligne.
     
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    He he... Nå finnes det dessverre ikke ett Xanadu versjon flyplass dessverre og det å si at Frankfurt, London Heathrow, Oslo, Stockholm eller Shitpool som jeg velger å kalle det er paradis, blir å dra'n litt langt. København er helt kurrant å kjøre transfer på og de aller fleste som skal til USA, snakker engelsk...

    Hvorfor tror du at KLM gjør det så bra? Ikke på grunn av bonusprogrammet, det er ett av de verste, ikke på grunn av flyplassen eller kjøpesenteret som du lett kan gå deg ihjel i. Ikke på grunn av pris heller.

    Det er pga at KLM kjører alle sine longhaul fra ett sted, man har ett sted å ha transfer på, ikke 3 som SAS. Dersom alle long haul hadde gått fra ett sted, hadde man kunne kjørt mye bedre frekvens og feed inn og blitt mye sterkere langt. Men neida, her er det landskamp som er det viktigste i ett av verdens miste selskaper på Longhaul i ett av verdens minste markeder.

    SAS selger faktisk billetter i markedene jeg listet over, det for tyskere, beneluxere med videre. Det er derfor SAS flyr ruter inn fra alle disse stedene tidlig om morgenen til København.

    En ting er ihvertfall helt sikkert: Hadde LAX ruten gått fra CPH, har man muligheten til å selge billetter i Bergen, Stavanger, Kristiansand, Trondheim, Hamburg, Dusseldorf, Brussel etc, ingen av disse stedene er dekket og flyr ikke direkte LAX. Ved å legge ruten til Stockholm er man GARANTERT at man ikke vil selge en eneste billett inn fra disse markedene siden det ikke finnes feed inn.

    Og da kan du fornærme danskene så mye du vil, men skal man drive butikk, er dette ett ubestridt faktum. Stockholm er ikke ett bra valg i dette tilfellet og man velger heller å fortsette med 3 huber med en håndfull maskiner som er idioti.

    dansker er kule, mye kulere enn svensker og streiker ikke mer enn andre europeere og MYE mindre enn tyskere og franskmenn som streiker flere ganger i året.
     
    Storg, KainBenwi, nickilolk and 6 others like this.
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, jeg ser ikke helt hvorfor de ikke skal klare å snappe opp noen passasjerer fra KLM hvis de klarer å få oss inn på BGO-OSL-ARN og så videre til LAX. KLM går 06.30 fra BGO og 09.50 videre til LAX. Et lite pit-stop på OSL bør ikke by på så veldig mange problemer, spesielt siden mange kun ser på sluttprisen når de kjøper billetten.

    Ikke at jeg er uenig med deg i det du skriver, men la oss ikke male fanden på veggen med en gang :)
     
    tommy777 liker dette
  19. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke misforså, jeg tror LAX kommer til å svinge, men jeg er ganske så sikker på at ruten hadde gått enda bedre fra København siden man åpenbart har flere upsides der.

    Om sommeren blir det ikke noe problem, men jeg tror de overvurderer forretningstrafikken og grunnlaget på vinteren. Majoriteten av businesstrafikken til California går til SFO, der SAS gjør det veldig bra, LAX er ikke i nærheten ble det nevnt i går på ett møte jeg deltok på, så selv om yield er høyere enn Miami, er den ikke i nærheten av SFO
     
    OttoL liker dette
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Kjapt oppsummert på ditt forrige innlegg: Jeg mener ikke at OSL eller ARN (og slettes ikke AMS, FRA, LHR eller CDG) er noe paradis i forhold til CPH. Hvis SAS faktisk drar kunder fra mindre lokasjoner rundt om i disse landene så er det imponerende og jeg legger meg flat. Men at det for disse skal være et alternativ å dra til CPH overrasker meg.

    Det blir litt vridning av min argumentasjon når du sammenligner med streikeviljen i de andre landene. Jeg sammenlignet med Norge/Sverige. Det er vel ingen grunn til å være uenig i at det har vært mer virksomhetsavbrudd av tvilsomme aksjoner på Kastrup enn på de to andre. Det har vært mitt inntrykk at personell i Danmark ikke har hatt virkelighetsorientering overhodet.

    Jeg er forøvrig enig med deg i at det er klart det er en forretningsmessig ulempe å ha flere hub'er. Ihvertfall tilsynelatende, slik sett er det interessant å observere som en annen påpekte at Norwegian åpenbart ikke har problemer med å spre seg. Det er kanskje også derfor SAS kommer opp med eksempelsvis den splitten på Miami? Veldig gøy om det funker.

    Var ikke klar over at SAS sin rute til SFO gjør det bra. Det er jo kjempeflott, og kanskje også grunnen til at de våger en rute til på vestkysten. Det er forsåvidt ikke så merkelig, når jeg tenker meg om. De har jo både NYC og Washington på østkysten og Chicago er ikke lenger unna enn at det kan trekkes inn. Men de 3 byene er kanskje mer businessvennlig.

    Hva angår tilgjengelighet til ARN og LAX ruten fra andre byer enn Oslo, så skal det jo ikke så mye mer til enn at SAS legger opp til matefly som matcher tidene.

    Vedrørende å fornærme våre Danske naboer :), vel, de kaller jo oss for fjeldaber, så... :)
     
    tommy777 liker dette

Del denne siden