ER så lei av denne forherligelsen av CPH. De danske ansatte har i mange år forsøkt å ta livet av SAS. Mens det har ordnet seg i minnelighet på OSL og ARN, så har det støtt vært en streik, eller 3 på CPH. Helt utrolig at ikke SAS har lagt ned hele flyplassen.
Det er en gammel flyplass som funker, men det er det. Både ARN og OSL er mye mer moderne.
Hva "markedet" angår... Hvorfor i all verden skal en reisende ifra BRU/DUS/MUC/HAM fly til København for å fly til USA (eller andre steder)?
- Ikke er det billigere.
- Ikke er det raskere.
- Ikke er det bedre service.
- Ikke snakker de språket.
- Ikke er det destinasjoner som ikke allerede dekkes der de kommer fra.
Så, hvorfor?
AMS har ingenting i denne settingen å gjøre. Liker du ikke KLM, så har BA priser fra AMS til hele verden som SAS bare kan drømme om. Hvis du insisterer på *A, ja så velger du heller en pit stop i Frankfurt, München, Brüssel, Zürich eller Wien, framfor CPH.
Med mindre du er Skandinavofil, eller Dannofil. Hvilket jeg vil tro et fåtall er.
Så hva CPH sin nærhet til markedet gjelder. Det er Danmark og sørvestre deler av Sverige. Men det skal de ha, det er befolkningsrikt, Øresund området. Og likevel, tenk det, likevel så greier de såvidt å slå OSL. Det bør jo være en tankevekker?
Når det gjelder feedertrafikken... Er det rart KLM startet rutene sine på Trondheim? I mange år hadde SAS denne ville ideen om at Trondheim var ikke så viktig. De kunne fly via Oslo, skulle de til hub i CPH. Selvfølgelig så hopper trønderne når KLM tar dem med på en tur til AMS og derfra et rutenett lagt ut i den vide verden. Bare så det er sagt, KLM går som ei kule fra Trondheim. Den ene CJR avgangen er blitt til 3 hvorav en med en 737 såvidt jeg vet?
Da Widerøe hadde skjønt tegninga og etterhvert fikk kjørt inn ruta med en Dash. kom SAS med en gammal SK maskin på distansen mellom Tordenskiold's to byer. Men for sent, mange trøndere tapt til KLM for evig tid. Fordi en eller annen tusseladd i et eller annet kontor (antagelig i Danmark) hadde bestemt at CPH var IC hub, og den skulle mates fra de nasjonale hub'er, ikke andre byer. Unntak her var selvfølgelig. Bergenserne får jo alltid til noe, de er jo en egen nasjon. Stavanger hadde jo oljen, men den tar slutt nå, så de er snart en liten fiskerlandsby igjen, noe LH viste med all tydelighet. Kristiansand? De er vel nærmere CPH enn OSL kanskje? Eller så er det noe med byens navn og Danmarks historie. Nuvel, så er det kanskje Trondheim som er unntaket da. Åpenbart har SAS et dårlig forhold til Trondheim og trøndere.
Det værste av alt, mens Danskerne gumler wienerbrød med en gammel dansk til morgenmad og svelger sitt rejesmørbrød med bajer til frokost og streiker pga umenneskelige vilkår fra ledelsen i SAS, så satt de nasjonale regjeringer og øste ut penger til konkursforetaket, mens nordmenn flest betalte blod for å reise mellom sine byer. Jeg kødder ikke, det kosta meg en gang nesten dobbelt så mye fra EVE (via OSL selvfølgelig) til CPH som jeg nettopp hadde betalt for en t/r OSL-ARN-ORD-SAN-EWR-CPH-OSL. Jeg skal ikke engang begynne å antyde hvor jeg fikk mest poeng...
Så som dere sikkert har skjønt etter mitt noe emosjonelle innlegg... CPH kan ryke og reise.
Vis alt...