Ja og hvor skrev jeg at artikkelen handlet om slots fra NRT? Ellers slengte jeg ut en spekulasjon. Det er nok av argumenter for at det kan skje, eller noe ala: 1. Løsning som AY/JAL. ANA og SK flyr ca samtidig fra CPH og legger ned NRT 2. SK flytter NRT til ARN og ANA starter HND-CPH 3. ANA starter HND-ARN og SK flytter til HND 4. SK flytter til HND og ANA gjør ingenting 5. TIng forblir som i dag Kan også bytte ut ARN med OSL. Selv tror jeg nok 1 er mest sannsynlig, men timingen var nå betimelig og hence tillot jeg meg å spekulere.
Spennende spekulasjoner... Jeg tipper på punkt 4, Også blir det spennende å se hva ANA velger å gjøre... Tror ikke det er "liv laga" med 2 daglig fra CPH-HND. En potensiell "showstopper", og hva som trolig var døden for ARN-LAX er svensk "skatt på flygresor" er 400 SEK for long-haul, mens norsk passasjeravgift kun er på halvparten av dette (200 NOK for long-haul). For SAS er uansett det største problemet nytt materiell. I utganspunktet skal A350 kun erstatte A340-maskiner. Skal SAS ha kapasitet til mer long-haul må de: 1) Bruke A350-opsjoner (de har 6 stk.) 2) Beholde A340-maskiner (Regner ikke med A321LR, da disse har for kort rekkevidde til Asia eller vestkysten av USA)
Når A321LR kommer inn kan det bli aktuelt, kanskje planen er å ha alt av store maskiner i CPH og bruker A321LR og samme pilotpool på short og long haul fra OSL og ARN. Kan være en fornuftig plan, dog vet jeg ikke hvor mye fisk SAS flyr til EWR fra OSL.
Hvis det bare hadde vært fisk om å gjøre, så skulle vi vel hatt ruter flere steder i verden, ikke minst til Asia