SAS nekter å betale meg for en forsinkelse?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av flying_all, 18. juli 2019.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Det var da litt av en tone... Hva vet du om noen i familien lå på døden og at det var derfor det hastet å komme seg hjem?

    Tenk litt før du uttaler deg. Jeg hadde ingen problemer med å betale de 7500kr for taxi for å si det sånn.
     
    Martin F liker dette
  2. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde da lett tatt de 7500 kronene istedenfor de 250 euroene om SAS skulle være vanskelige??
     
    flying_all liker dette
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Artig diskusjon dette.

    Godt mulig jeg tar feil, men spørsmålet @flying_all stiller er:
    Har han rett på kompensasjon etter EU reglene når han ankom Mo 4 timer etter rutetid? (Hadde han tatt bussen ville det blitt 5 timers forsinkelse.)

    Denne kompensasjonen er da fullstendig uavhengig av hvem som betaler taxiregningen.
     
    Hanen, Shyneno, flying_all and 2 others like this.
  4. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Slik tolker jeg den også. Selv om korrespondansen med SAS er dårlig, så er det EU kravet og intet annet som er krevd.

    EU kravet er i min bok helt klart(om faktum er slik det fremkommer i første innlegg)

    Men innblandingen av taxiregning gjør det hele komplisert for en stakkar på kundesenteret i gud vet hvor, som sitter uten fullmakter og må «ticke» et standard antall bokser i computer for å få det gjennom.

    Mitt forslag: dropp hele korrespondansen her, og start en ny claim..

    C
     
  5. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Endelig en som klarer å være konkret og skjønne mitt spm. Takker :)
     
    Eddie47 and Shyneno like this.
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Bra
     
    Last edited: 19. juli 2019
    RoadKing and flying_all like this.
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Skal sende inn en ny claim nå! Så ser vi hvor dette bærer. Takker :)
     
    Hanen liker dette
  8. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    I fare for å diskutere litt mer enn nødvendig:

    Jeg ser ikke det spørsmålet et eneste sted i orginalinnlegget. Jeg ser kun en lang e-postrekke med to parter som begge kan kalles lite imøtekommende, og kanskje litt mer kverulante enn strengt tatt nødvendig. Det er selvsagt lov å være frustrert om man føler samtalen ikke går noe vei, men å lufte den frustrasjonen er sjeldent det som får den til å gå igjen.

    Om vedkommende har rett på EU261-kompensasjon er det vel ingen her inne som faktisk kan svare på uten å faktisk vite årsaken til forsinkelsen. Men at EU261-kompensasjon blir aktuelt ved forsinket ankomst til destinasjon på 4 timer eller mer er det vel ingen som betviler (og det har vel blitt nevnt flere ganger i tråden allerede).

    Long story short så er mitt poeng det at når SAS svarer at de mener at man boardet flighten videre og derfor ikke har noe krav om EU261-kompensasjon, så er det letteste å bare sende inn en kvittering om man har det. Da beviser man til SAS at det ikke er tilfellet, i stedet for å ignorere begrunnelsen til at SAS avslår kravet. Å bare gjenta kravet til samme person med forskjellige formuleringer hjelper jo ingenting.

    Til og med jeg ble forvirret når jeg leste «Please transfer 25000 Eurobonus points to my account as the flight was more than 3h deelayed» som var svaret når SAS spurte om kvittering på at vedkommende ikke rakk flyet videre og tok taxi. Slik jeg forstod det var det ikke snakk om noe forsinket flyvning, men en missed connection. Om jeg sliter med å holde tunga rett i munnen når jeg leser hendelsesforløpet, kan jeg definitivt tenke meg at Rajeshri gjør det samme. :)
     
    olekvi, Henrik, Schlandy and 8 others like this.
  9. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kan jo tenke meg at saksbehandleren også kan bli noe forvirret over at klageren krever bonuspoeng i stedet for å få erstattet 7.500,- kroner. Jeg hadde i alle fall ikke belastet min arbeidsgiver med et sånt beløp for å kunne få inn 25.000 bonuspoeng selv, og det vil jeg kanskje tro gjelder de aller fleste (og det hadde i alle fall ikke vært aktuelt privat...). Om kravet ikke er gjelder dekning av de 7.500,- tror jeg ikke jeg ville ha blandet dette inn i klagen i det hele tatt.
     
    Henrik, Schlandy, Shyneno and 2 others like this.
  10. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Enig. Om man ikke ønsker å få dekket 7500 kr, så bør man formulere seg slik at dette fremkommer.

    Jeg vil også tro at saksbehandleren gikk utifra at ts ønsker å få dette dekket
     
    vegardg and Shyneno like this.
  11. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Her har det jo vært mange gode innspill og synsinger - og jeg tillater meg å komme med en synsing / spørsmål til i denne sammenheng.
    - Dersom man mister et "connection flight", og det ikke er noen naturlig reise videre samme dag, hvilke "Forpliktelser" har man da?
    - Dersom man blir ombooket til neste fly, og man ikke møter opp, kan dette da bli betraktet som en "avbrutt reise" sett fra selskapets side?
    - Dersom flyselskapene (den ene eller andre eller ground handling) ordner med videre transport og man ikke medeler transportør at man vil være med eller ikke være med (men bare forvinner), har man da avbrutt reisen selv (om må stå for evt. kostnader selv)?

    Dette er jo noen ytterligheter, men uten at jeg har finlest regler og fortolkninger, så kan det jo være at dette er en problemstilling? Men samtidig vil jeg forstå om man som passasjer har det travelt (uansett årsak) og ønsker å ta risiko og kostnader selv - mot en liten / EU261-kompensasjon...

    Uansett så vet vi jo alle for lite om hendelsesforløpet på flyplassen, herunder informasjon gitt og hvilke forventninger ground handling / flyselskaper forventet denne dagen. Så da er man jo prisgitt at man får vellvillig hjelp og god service - gjennom å være hjelpsom og høflig selv i kommunikasjonen med SAS :)

    Ikke noe vondt om trådstarter - men her er jo uansett en liten "erfaring vi alle kan lære av". Og kvitteringer det tar man jo uansett vare på - om ikke annet et bilde av den - ikke minst om man skal få ting dekket av arbeidsgiver... Da er det jo lovpålagt!
     
    Nille2000 liker dette

Del denne siden