Eier ingen selskaper og har derfor ingen sympati for eiere. Vil tro at SAS har altfor mange ansatte pga dårlige prosesser og organisering. Akkurat pilotene har jeg litt sympati med (pga studielånene). Litt sensasjonalistisk mener jeg at kabinpersonalet bør jobbe litt med holdningen før de går opp i lønn. Og at ledelsen bør gå NED i lønn inntil de er profitable.
Tviler på at Norwegian, Widerøe, Flyr, Braathens etc har behov for 1600 piloter… Bakdelen med å flytte på seg i flybransjen er at ansiennitet ikke følger med, så man begynner ganske langt nede i nytt selskap. Da er det kanskje verdt å kjempe for egen arbeidsplass? Og så må man også tenke på at som i enhver konflikt (kanskje litt drøyt å koble Ukraina inn her, men prinsippet er det samme) så må man ta alle uttalelser fra partene med et par spadetak salt. Så kan man vel avslutningsvis også observere at evnen til å kommunisere mellom ansatte og ledelse muligens samsvarer med kvaliteten på kundeservice til kundene?
Det gikk veldig bra i SAS etter man unngikk konkurs i 2012 og ledelsen har i hvert fall ikke gjort en dårlig jobb. Men så kom Corona som ikke kan lastes på ledelsen. Både ledelse, eiere og ansatte i flyselskapene har nå rett og slett vært veldig uheldig:
På hvilken måte er det annerledes i flybransjen sammenlignet med min bransje, IT-bransjen? Jeg beholder heller ingen ansiennitet når jeg bytter arbeidsgiver. ERFARINGEN kan ingen ta fra oss derimot. Men som "nyansatt" så har man veldig svakt vern ved oppsigelser og ingen ansiennitet å hvile på. Jeg har gått ned i lønn under/etter covid. Og jeg har full forståelse for at mange bedrifter nå har måttet spare inn og vil ta noen år å komme seg til hektene igjen. Så jeg har justert mine forventninger tilsvarende. Jeg er både bedriftseier og arbeidstaker, så jeg kjenner begge sider godt. Jeg vil heller ha en jobb å gå til med lavere lønn, enn å ikke ha en jobb akkurat nå. Og at arbeidsgiveren/bedriften overlever. Når frontfagene nå sutrer og vil ha mer lønnsvekst enn inflasjonen? Totalt idotisk IMHO. Ja, sykepleierene bør nok få et løft / en real bonus. Men resten av oss burde vise moderasjon. Covid er her ennå.
Dette er egentlig oppløftende tall, for det viser at SAS var på riktig vei og kan komme tilbake dit igjen. Med mindre de saboterer seg selv ved å levere et veldig dårlig produkt til kundene.
Det er 5 dager før de kan begynne streik, så jeg bestiller Norwegian til ARN den 11.4. for å være helt sikker... Satt jo nesten fast i Chicago punder siste streik, men heldigvis ble jeg flyttet over til Finnair BIZ - det var god service fra SAS denne gangen..
- Jeg har aldrig forstået, at piloter føler, at de bør rangere anderledes end andre lønmodtagere på grund af store studielån og skiftende arbejdstider. De har selv valgt denne livsstil, ingen har tvunget dem til at lade sig værge af et luftfartsselskab. - En fisker har tilsvarende endnu større lån i sin båd og sit fiskegrej, ligger på havet alle tider af døgnet i al slags faretruende vejr, ingen sikker automatisk indkomst, ingen sikker automatisk pension. - Mange virksomheds ejere har kæmpe lån, kæmpe investeringer i deres virksomhed, ansvar for mange ansatte. Disse ejere har ingen sikkerhed for at overskud og løn triller ind på deres konti hver måned, eller garanteret store pensioner. - Tusinder og atter tusinder af mennesker har skiftende vagter, politi, læger, sygeplejersker, transport medarbejdere på busser, på færger osv osv. Sådan er et moderne samfund nu en gang indrettet. Ønsker man ikke denne livsform, må man finde en beskæftigelse med 9-17 arbejdstider, mandag til fredag - jeg gad nok se den pilot, der ville vælge sådan et liv. PROCENTVIS i forhold til alle arbejdstagere er piloter måske nok den gruppe, der har mulighed for den mest spændende, mest behagelige tilværelse med de mange bonusgoder, man oppebærer i branchen (goder som ethvert rejsehungrende menneske kunne ønske sig), samt procentvis flest i forhold til alle andre arbejdstagere kan nyde godt af muligheden for secondary bolig i Florida, Spanien, Frankrig osv osv. ** Jammer, jammer ** .
De må først melde plassoppsigelse. Etter det får man 14 dagers varsel. I Norge må de også vente til frontfaget er ferdig med sine forhandlinger. Der er fristen fredag 1. april.
Når er det altså tidligste tidspunkt for når en streik kan være et faktum? Har ikke oversikt over disse uttrykkene med plassoppsigelse og frontfaget. Har en tur med utreise 14. april og retur 18. april. Er redd historien gjentar seg fra 2019 da vi med nød og neppe fikk reist ut med nest siste avgang til SVG kvelden før streiken startet, men måtte ta tog hjem.
Jeg er forsåvidt ikke uenig i at man burde vise moderasjon i «disse tider» (makan til oppbrukt uttrykk!), men jeg har også forståelse for at man ønsket å kjempe for arbeidsplassen sin. Uten å «ta» deg spesifikt, så mener jeg at mange altfor ofte tyr til løsningen «søk en annen jobb» med det samme noen går ut i konflikt. Selvsagt kan man det, men skal man ikke kunne kjempe for arbeidsplassen sin hvis man har tro på at det kan bli bra/bedre? Samtidig så synes jo også jeg at konfliktnivået i flybransjen ofte går over alle støvelskaft, så jeg slites egentlig mellom to stoler om hva jeg vil mene…
Hm, >>mellem to stoler om hvad jeg vil mene<< Vil det sige, du ved ikke om du skal lade patienten dø til fordel for egen livsstil ? Dette er meget alvorligt, det er ikke en børneleg. - Jeg glemmer aldrig den gang det gamle Swissair kollapsede, flyene holdt ude i den store verden, de kunne ikke returnere til Schweiz, ingen Cash payment til fuel !!!
Med det mener jeg at i Norge har man streik som et lovlig virkemiddel, og det være seg piloter, sykepleiere, bussjåfører, heismontører eller elektrikere, så kan man benytte seg av dette i en konflikt. Jeg ønsker ikke at vi fjerner det. På annen side så synes jeg som forbruker at streik er utrolig kjipt, og man kan ha mange meninger om hvem som skal «få lov» til å streike og for hva. Når jeg nevnte at det måtte være lov å sloss for arbeidsplassen sin, så kan det jo også være at problemstillingen er snudd om, at hvis en ikke kjemper for bedre forhold så dør flere pasienter. Som sagt, jeg tror ikke vi får hele bildet fremsatt i media, så sannheten ligget vel et sted midt i.
Streik er vel en hendelse som man er i trøbbel ja. Men det er jo andre som flyr, så man kan jo bare booke en ny billett hjem sikkert
Samtidig kan du spørre om rammebetingelsene har endret seg. I en periode fra 2014 med inntektsvekst YOY var de lønnsomme, men betyr det at den samme organisasjonen med samme prosess, produkt og personell vil være lønnsom, med andre utsikter til inntekt? Tror det endres mye i reisevaner på den gruppen som tradisjonelt har høy betalingsvilje etter en syretest av hjemmekontor og digital samhandling. Samtidig har du mange fritidsreisende som tradisjonelt har lavere betalingsvilje som gjennom pandemien har fått smaken av (og ofte gratis) mye fleksibilitet i flybilletter, uten at det nødvendigvis har økt betalingsviljen deres drastisk. Så blir vel mye av spørsmålet om SAS klarer å tilpasse seg dette, både endre på produktet sitt så det matcher det folk ønsker (her opplever jeg at Flyr har et billettkonsept som treffer bra), og endre nok på sine egne prosesser og personell til at de klarer å være lønnsomme. Det tror jeg blir vanskelig.
Historien til SAS inneholder jo også en periode der pilotene var utstyrt med cash for å betale drivstoff. Det er ledelsens ansvar å drifte et firma forsvarlig over tid. En av ledelsen jobber er å balansere utgifter som lønn med inntekter. Det er ikke pilotenes ( representert ved div pilotforeninger) sin jobb å skape forsvarlig økonomi over tid. Deres jobb er utføre det arbeidet firmaet pålegger dem. Samtidig er det legitimt og fornuftig at pilotene søker best mulig arbeidsforhold for seg selv. Det er få mennesker som er lønnsarbeider fordi det er så gøy. Folk flest jobber for å ha en inntekt. Så hvorfor ikke innenfor samfunnets regler sørge for at lønnen er best mulig og arbeidsforholdene levelige? Det er ikke noe kritikkverdig i å søke å ha gode eller bedrede arbeidsforhold i en jobb. Det er noe de aller aller fleste lønnsarbeidere ønsker seg. Når det er sagt har jo SAS sine ansatte vært med på kraftige kutt i lønn og gode før, for å være med å hjelpe bolaget.
Her er det vel nettopp det motsatte pilotene gjør, det kjemper ikke for arbeidsplassen sin når de rett og slett er villige til å kjøre arbeidsplassene sine konkurs. Eller tror du virkelig at SAS på det nåværende tidspunkt vil overleve nok en streik? Jeg er ganske sikker på at nettopp det vil bety kroken på døra, og da har de ikke bare kjørt dine egne arbeidsplasser i dass men også tusenvis av andre. Tidligere har jeg stort sett vært på pilotenes side, det er jeg absolutt ikke denne gangen.
Det samme argumentet kan brukes begge veier. Hvorfor kommer ikke SAS med et spiselig tilbud som er i nærheten av å kunne aksepteres av begge parter? Jeg hadde aldri akseptert å ikke vite hvor stor stillingsprosent jeg i praksis har neste måned, og en enda mer uforutsigbar turnus. Jeg ser virkelig ikke hvordan noen kan syntes at det er en rimelig forventing at SAS pilotene skal akseptere dette. Det handler om å gi og ta, men her vil SAS bare ta under påskudd av covid og kostnadsprogram. Måten SAS behandler sine ansatte fremstår for meg som et skrekkeksempel. Se eksempelvis hvordan SAS har ført hundrevis av unge piloter bak lyset gjennom oppsigelse med en reansettelsesrett, for så å outsource de aktuelle stillingene uten å gi reansettelse.
Det er bare sant hvis selskapets overlevelse er direkte knyttet til de pilotlønningene som er nå, og da må du med slike påstander nesten hoste opp noen bevis på at det faktisk er det. SAS hadde vært i like deep shit om alle pilotene jobbet gratis. Og skal man tro pilotene er det først og fremst jobbgarantier og forutsigbarhet de kjemper for, og ikke lønn i seg selv. Ellers skjønner jeg pilotene godt. Først kjører SAS igang et freakshow uten sidestykke med kanselleringer over en lav sko fremfor å hente permitterte piloter tilbake til jobb (S21). Så oppretter de et nytt selskap for å omgå reansettelsesretten som pilotene har. Og til slutt så lyver han der Simon Pauck Hansen pilotene opp i fjeset med å påstå at alle pilotene har fått jobben tilbake. At piloter tjener bra er også en sannhet med modifikasjoner, og det tar lang tid før pilotene er oppe på et ok nivå. Og om enkelte piloter har millionlønninger og det irriterer folk, så tenker jeg at du kan gå hjem og spise janteloven litt
Jeg tar meg lov å stille et "dumt" spørsmål. Når "SAS" skulle gå konkurs pga. pilotstreiken, betyr det da automatisk at også SAS AB er konkurs? Her er organisasjonskartet til SAS: Slik jeg forstår det, er pilotene vi snakker om nå ansatt i "Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden" konsortium. Men hvis dem går konkurs, så kunne jo alt som står på venstre-siden i diagrammet leve videre, blant annet Cargo, Ground Handling, EuroBonus, samt Connect og Link? Er det noen her som kan belyse denne tanken?