http://kampanje.com/markedsforing/2017/05/vil-selge-melk-brod-og-pizza-i-sas-appen/ "- Hvis du sitter fredag kveld i København og har ansvaret for at kjøleskapet er fullt denne helgen, og ser på klokken at dette går galt, du rekker ikke butikken, så vil vi integrere bestilling av mat i appen vår, sånn at du kan gå inn og bestille melk og brød og pizza eller hva det måtte være, sier han til Kampanje." I dag fikk jeg og min tre år gamle sønn byttet en Eurobonus reise i Go til en tidligere avgang, jeg av ulike grunner befant meg tidligere på Gardermoen enn planlagt. Det betyr uendelig mye mer for mine følelse for SAS merkevaren enn et dagligvare kjøp i appen. Når skal SAS at de har et bra grunnprinsipp og fokusere på gjennomføring?
Tror vel vi må være litt mer åpne for innovasjon fra selskapet. Man holder ikke stand inn i fremtiden uten å satse litt og tenke nytt. Noen konsept funker bra, andre ikke. Noen kommer før markedet er modent. Jeg tror fint at det er et marked for hjemlevering av mat bestilt på nett eller via skjermen på kjøleskapet. Spørsmålet her er nok bare når pris og brukervennlighet er bra nok til å dra store marked.
Jeg syns det er bra at de forsøker å innovere, bare det ikke går på bekostning av grunnfunksjoner. De bør ha et eget utviklingsteam som sørger for at den daglige driften ruller og går, mens en annen gjeng kan finne på smarte løsninger for fremtiden.
Enig at innovasjon er bra, og er selv en stor bruker av Internett telefoni og hjemlevering av dagligvare, jeg bare klarer ikke koble dette til SAS appen eller merkevaren. City lounge synes jeg derimot krever utprøving, det er sannsynligvis dårlig ide, men passer bedre til SAS merkevaren (selv om jeg heller vil ha Fastrack i BCN).
Apropos app... Så det lå en update tilgjengelig i appstore. Der kunne jeg lese: "We've updated our popular Connected Friends feature..." Er det Knut Morten Johansen som har skrevet denne oppdateringsmeldingen med sin sedvanlige kreative vinkling eller er det jeg som ikke henger med i tiden og har gått glipp av at Connected Friends snart er like populært som Facebook?
Sjekket det ut i dag. Man kan neste flight til vennene sine, og man kan se når de boarder og sjekker inn.
Problemet med alle disse "nyvinningene" er jo at de kommer alt for sent. Nå har allerede SAS et samarbeid med Trumf, og Meny en fin-fin nettbutikk som forhåpentligvis snart blir integrert i MinMeny-appen, da hadde det vel snarere vært naturlig å legge inn en direktekobling til denne? At SAS skal bruke store resurser på å ta opp kampen med denne, Kolonial, Marked og alle de andre som har fått greit fotfeste, virker også for meg svært merkelig. Hva Connected Friends angår er det vel en like god (forsinket) idè som den Eurobonus-telefonappen de forsøkte seg med for et par år siden...