SAS PLUS- er det egentlig noen vits?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av flyhigh, 03. jan 2017.

1. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,877
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg gjorde bestillingen på følgende routing:
    OSL - LHR - SIN - SGN, SGN - SIN - CPH - OSL.
    På flightene OSL - LHR og CPH - OSL kom valgene opp slik:
    [W] [ ] [A]

dvs, man kunne velge Window eller Aisle, ikke midtsete.

Kan ikke tenke meg at det er CRJ hverken på OSL - LHR eller CPH - OSL.

2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Da vi reiste til AKL i august var det akkurat det samme. Vi fikk ledig midtsete OSL- FRA og CPH-OSL.
    Kanskje fordi det er biz?

Hadde ledig midtsete til ARN da vi skulle til LAX I November, kan være samme årsak?

RoadKing liker dette
  3. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok bare tilfeldig tenker jeg.
    Neppe noen automatikk det.

Det er det værste jeg vet. 150 hofter og kofferter i skuldra mens folk skal gå ombord. Jeg foretrekker å være sistemann ombord for å slippe dette da jeg nesten alltid sitter ved midtgang..

Motsatt erfaring av meg her ;)
    Oftere ledig midtsete i minus enn plus. antakeligvis fordi i plus er det en del med gullkort eller travelpass hvor seat-block ikke fungerer...

Scandipendler liker dette
  4. lMartin

lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Moderator

Likes mottatt:
    6,312
    Bonuspoeng:
    183
    Punkt 4 var nok ikke helt seriøst ment, kom bare til å tenke på Jerry Seinfeld når han prater om å fly ;)

5. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det gir god mening, kikket ikke på videoen. :D
    På domestic first så er det jo kurrant, da stikker ikke skuldra så langt ut mot midtgangen..

lMartin liker dette
  6. Outback_Oggy

Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    For å gå tilbake til trådstarters hovedpoeng - nei, det er vel egentlig ikke noe poeng å betale ekstra for SAS Plus hvis man følger ditt resonnement.
    Når det er sagt så tror jeg ingen kjøper SAS Plus for å få tilgang til loungen - men for mulighet til å booke om og komme seg tidligere hjem (som du sier tid = penger, og da er det å dasse rundt i Oslo for å vente på flyavgangen like bortkastet som å sitte i loungen).
    Tror nok de fleste som betaler for Plus innenriks gjør det pga. fleksibilitet denne billetten gir (eventuelt at de har firma-avtaler) eller fordi det er en forbindelse til utlandet. Kan vanskelig se at noen gjør det pga. ekstra service - om ikke de har kastet seg på et eller annet tilbud (noe jeg selv har gjort).

7. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Nja, utover muligheten til å kansellere uten kostnad, vet jeg ikke helt hvor fleksibel Plus er (med mindre man kjøper C eller Z). Endring koster som oftest penger - og da ganske mye penger - i mellomlegg til høyere billettklasse, med mindre man da har EBD eller EBG og kan grine seg til å komme med et tidligere fly (men neppe senere...).

Og hva med Plus Saver? Denne er jo ikke nevneverdig mer fleksibel enn SAS Go, og må derfor være innrettet mot et servicetilbud som altså fremstår som stadig mer barbert (i alle fall på short- og mediumhaul). Selv om den koster mindre enn 'vanlig' Plus, så sliter jeg litt med å se konkret hva som rettferdiggjør prisforskjellen ned til Go - med mindre man flyr via ARN, OSL og CPH, som kartongvin til tross har rimelig anstendige loungetilbud.

8. Outback_Oggy

Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er i grunnen enig med alt det du sier. Det er dog stor forskjell på de som pendler og de som vet lang tid i forveien når de skal reise. Jeg har gjort begge deler. Nå velger jeg kun Plus (Saver) når SAS har gode tilbud hvor antall ekstra EB-poeng forsvarer prisforskjell mellom Plus og Go.

9. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    hva er forskjell på pluss saver og pluss?
    og business saver og business?

10. Hawkwind

Hawkwind EBD

Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    28
    Rene PLUS/BUSINESS billetter er 100% refunderbare og kan kjøpes opp til dyrere bookingklasse uten gebyr. Saver billettene kan også endres/kanselleres men da mot gebyr.

11. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    ok, men ellers er alt samme?

12. Hawkwind

Hawkwind EBD

Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    28
  13. Robamu

Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, men litt færre EB poeng i Saver klassen

14. FFlyer

FFlyer Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Det hender at Plus er billigere enn Go, og da er jo valget enkelt. Dette har jeg faktisk kommet over titt og ofte. Ett eksempel er 14 Februar 06.00 SVG-VIE via CPH. Hvorfor det skjer er jeg usikker på, men har opplevd det oftere på flighter som er satt opp med A320 vs de mindre CRJ-900 for å si det sånn.

Noen som har noe svar? Feilprising? "Fullt" i Go?

15. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    Enticement, eller gode gamle lokkepriser som meglere blir beskyldt for. Det gjelder å få folk til å se hva de har gått glipp av. Har du først fått smaken på Wasa så går du ikke tilbake, for å si det sånn.

vegardg, FFlyer, LN-FHU and 1 other person like this.
  16. FFlyer

FFlyer Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Wasa ja....Polarulle er vel, om mulig, enda mer avehgighetsskapende:)

alexfins liker dette
  17. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Fra perspektivet til en EBD, som (sannsynligvis) ikke trenger ekstra grunnpoeng for å fornye status:

Skal dundre litt frem og tilbake over både Nordsjø og Atlanterhav denne uken. Alt er booket i SAS Go. Funderer litt på Plusgrade, men...

Longhaul:
    Sitter på rad 30 på alle flighter. Business ser fullbooket ut - og ønsker da faktisk heller ikke å få CU til Plus. Beinplass trumfer alt annet for meg. Kan man skrive til SAS og bli tatt av CU-listen? :D

Shorthaul:
    Sitter ved nødutgang på alle flighter. Det man får i tillegg i form av poeng og servering for å oppgradere vs. det man får (som EBD) i Go, er minimalt.

Innen Norden vil det være absurd å betale 45 EUR / 5000 poeng (minimum) for å få dårligere beinplass og "Fresh Bite". Drikke får jeg gratis i Go uansett.

Innen Europa er jeg mer usikker. 1100 flere poeng, men 65 EUR er for dyrt. 5000 poeng (eller i realiteten 3900 om den går gjennom) er levelig. Får jo noe som ofte faktisk kan spises på litt lengre flighter også. Men - og et stort men: Hvorfor oppgi 17F uten sete foran, når det er stor risiko for fullt fly (sjekket Expertflyer) og trangt som sild i Plus?

Samme maten kan kjøpes for peng - og jeg trenger strengt tatt ikke poengene.

Urovekkende for SAS at Premium-produktet ikke trigger større kjøpsvillighet.

Petter B-C and Eddie47 like this.
  18. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Slett eb-nummer fra bookingen:)

ILS2 liker dette
  19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,877
    Bonuspoeng:
    293
    Enig @ILS2 , jeg har også reagert på at for en EBD er det lite incentiv for å reise framme i vogna.
    Dog er jeg uenig i at Plus setet ikke er mye bedre enn Go på IC, der gjør dessuten poengene en stor forskjell.

20. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Setet er bedre, men beinplassen på rad 30 er uslåelig sammenlignet med alt av det Plus har å by på.

Ellers er ikke de 1000 ekstra poengene jeg får for Plus vs Go på melkeruten til EWR noe å hoppe i taket for. De tusen poengene fås i så fall vesentlige billigere på intraeuropeisk Plusgrade.

RoadKing liker dette

Del denne siden