SAS Priority boarding

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Logiflyer, 14. nov 2016.

  1. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Pri funka fjell fra ALC i dag. Tydelig opprop med pri for gull/diamant og plus med tydelig forklaring at rad 1-3 var plus og alle andre skulle vente. Almuen ventet til de fikk beskjed
     
  2. pef

    pef Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Det går rykter om at boardingsystemet på OSL skal bli smart og kun slippe prio-PAX igjennom slusene under prio-boarding i august en gang. Det er jo lov til håpe i alle fall :)
     
    flying_all and EFTAflyer like this.
  3. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Svar:
    Hei

    Tack för idn feedback.

    Jag har sänt detta vidare till berörd avdelning så att de får ta del utav detta i deras förbättringsarbete.

    Vi tackar dig för att du tagit dig tid till at skriva in till oss om detta.
     
    Misterix liker dette
  4. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer. De har hatt dette i noen år og alle i samme PNR har samme boarding group.

    ....jeg nevnte dette i mailen til SAS også. Flere bør melde det inn som forbedringsforslag :)
     
  5. staledude

    staledude EBG, GHA Black, HH D, NCC G, AvisPC ...

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Siste erfaring med SAS boarding; Sone boardingen på ARN fungerte meget bra. Virker som om dette er enklere for folk å forholde seg til, og enklere for de ansatte å kontrollere. På TOS og OSL kjørte de fortsatt "Priority Boarding", uten noen aktiv kontroll (var dog store forsinkelser, så da prioriteres vel ikke dette).
     
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    CPH-AES 31.07.17 i dag.

    Her fungerte prioritert boarding utmerket (for dem som hadde prio) For de som ikke hadde status/SAS Plus, sto bare og dunket i portene som ikke ville opp mens de med status/SAS Plus dyttet dem fint til side - og gikk ombord. Personalet ga beskjed underveis at det var sone boarding. Applaus.

    Virker som om at det kommer seg nå :)

    EDIT: Her ble prio boarding utført selv om det var forsinkelse i bildet.
     
    rkvalvaa liker dette
  7. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Zombie-zone?
     
    flying_all, Baldrick and rkvalvaa like this.
  8. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    244
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    OSL-TRD i dag

    Priority boarding annonseringen melder at reisende i SAS plus kan boarde først og nevner ingen ting om EBD/EBG eller *A (det virker nytt?), ingen håndheving og mildt kaos foran portene. Generell boarding-melding spilles aldri av.

    0 poeng til Sas på denne boardingen :(
     
  9. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    316
    Likes mottatt:
    573
    Bonuspoeng:
    93
    Min erfaring er at SAS har blitt slappere på pri-boarding på OSL de siste månedene. Forleden opplevde jeg at det bare ble ropt ut "Da var det Bergen værsågod!" med tilhørende møljeboarding.

    Portene skiller enda ikke på status i hvert fall, for på onsdag fikk jeg en albue i ryggen av en middelaldrende dame som sa: "unnskyld, jeg har sølvkort så jeg skal inn på flyet nå". Jeg ble litt paff men fikk stotret meg til: "ehh, OK, jeg har diamant jeg, men vi kan godt boarde age before beauty.." :D
     
    freddyen, joaenzo, bfs77 and 21 others like this.
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    SAS burde bare tatt vekk hele opplegget på domestic og intra-europa. Norwegian klarer seg fint ute, og det tror jeg SK klarer også. Mer effektivt er det i tillegg når alle går inn samtidig.
     
    GinTonic liker dette
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Trangt i døra da kanskje? :D
     
    OttoL and Sykkelthor like this.
  12. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Må si det nesten grenser til komedie når det virker som over halvparten på flyginger på IC har rett til prio-boarding :D Var nesten trangere i "båsen" vi ble slusa inn i en i non-prio i sommer.
     
  13. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke om man faktisk bruker soner for det de er verdt, sånn som de klarer i USA. Bak i flyet først, deretter vindu, så midtsete, deretter midtgang.

    Det hadde vært veldig gøy å jobbe med akkurat det - gitt 6 boardingsoner, hva er den mest effektive måten å få folk til å boarde på? Rull det ut, analysér resultater, optimalisér, rinse and repeat.
     
    NoLimit liker dette
  14. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er lettere redusert etter gårsdagens sommerfest og har derfor ikke lest gjennom artikkelen, men jeg antar at det står noe om analyser osv. her: http://jalopnik.com/mythbusters-proves-most-airlines-board-planes-all-wrong-1636981904
     
    joaenzo liker dette
  15. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Mythbusters kjørte vel en praktisk test en gang hvor de simpelthen boardet et fly med forskjellige metoder. Det som var mest effektivt i deres praktiske eksperiment var fri boarding med free seating.
     
  16. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Free seating eliminerer jeg basert på at det er free seating. :)

    Det mest effektive, om man skal bruke et "enkelt" system, er vindu->midtsete->midtgang, men basert på en rekke faktorer må dette kunne optimaliseres. Metoden på et fullt fly vil nok være veldig annerledes det på et halvfullt fly, om mange reiser sammen må det taes med i beregningen, kanskje man behandler folk som man vet reiser mye på en annen måte (med antagelsen at de sannsynligvis kommer seg fortere ned i setene), pendlerfly bør ha et annet system enn feriefly, osv.

    Uansett, poenget mitt var at zone-boarding ikke nødvendigvis trenger å være mindre effektivt enn "alle samtidig", så lenge det gjøres på en skikkelig måte. Og man trenger ikke nødvendigvis å ta med i beregningen hva folk spiste til frokost eller hvilken farge de har på skoene, men når jeg svinger innom dette forumet mens jeg sitter og jobber med helt andre typer optimaliseringsproblemer da er det fare for at den typen teoretisk drømmetenkning kan boble ut av hodet via tastaturet mitt.
     
  17. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Uansett hva man mener er best/korrekt så burde bare SAS droppet hele greia om en ikke klarer eller vil forsøke å håndheve det.
     
    Scandipendler and RoadKing like this.
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Jau soner er en ting, men ta for eksempel morgenfly fra BGO/TRD/SVG til OSL.. Først er det gjerne 10-12 rader med plus, og så er det gjerne såpass mange i GO med EBD eller EBG sånn at mer enn 50-60% av et fly er berettiget til pri-boarding. Da ser jeg ikke poenget

    Eller de gangene det er noen som mener at det kun er de som er berettiget til pri-boarding og presser seg frem.

    Så istedenfor å irritere alle om at det ikke fungerer eller er for mange som er berettiget til pri-boarding så tror jeg det enkleste er å ta vekk det. Det fungerer ikke uansett
     
  19. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Har egentlig vært veldig fornøyd med pri boarding de siste gangene jeg har flydd SAS (ca 12 ganger siste 2 mnd), og da har OSL faktisk levert. På OSL-TOS i dag tok den ellers så hyggelige fyren i skranken frem mikrofonen og ba rad 17 og bakover om å bruke bakre inngang. Så dro han en "Widerøe Spesial" om at "de som reiser ifølge med barn SELVFØLGELIG skal få boarde først". Den har jeg ikke hørt hos SAS på veldig lenge, og han nevnte heller ingenting om prioritert boarding for Plus og EBG/EBD.
     
  20. titocosta

    titocosta Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Priority-boarding fungerer ikkje. Og dei verste i dette høvet er dei tynnhåra mennene i 40-50 åra som absolutt skal presse seg forbi alle, sjølv vi som har EBD eller plus billetter, fordi dei "antek" at vi ikkje har rett på pri. Er så møkklei at eg anten pleier å sette dei skikkeleg på plass - eller så venter eg på gaten og spaserer roleg inn :)
     
    Eddie47 and Scandipendler like this.

Del denne siden