Pri funka fjell fra ALC i dag. Tydelig opprop med pri for gull/diamant og plus med tydelig forklaring at rad 1-3 var plus og alle andre skulle vente. Almuen ventet til de fikk beskjed
Det går rykter om at boardingsystemet på OSL skal bli smart og kun slippe prio-PAX igjennom slusene under prio-boarding i august en gang. Det er jo lov til håpe i alle fall
Svar: Hei Tack för idn feedback. Jag har sänt detta vidare till berörd avdelning så att de får ta del utav detta i deras förbättringsarbete. Vi tackar dig för att du tagit dig tid till at skriva in till oss om detta.
Stemmer. De har hatt dette i noen år og alle i samme PNR har samme boarding group. ....jeg nevnte dette i mailen til SAS også. Flere bør melde det inn som forbedringsforslag
Siste erfaring med SAS boarding; Sone boardingen på ARN fungerte meget bra. Virker som om dette er enklere for folk å forholde seg til, og enklere for de ansatte å kontrollere. På TOS og OSL kjørte de fortsatt "Priority Boarding", uten noen aktiv kontroll (var dog store forsinkelser, så da prioriteres vel ikke dette).
CPH-AES 31.07.17 i dag. Her fungerte prioritert boarding utmerket (for dem som hadde prio) For de som ikke hadde status/SAS Plus, sto bare og dunket i portene som ikke ville opp mens de med status/SAS Plus dyttet dem fint til side - og gikk ombord. Personalet ga beskjed underveis at det var sone boarding. Applaus. Virker som om at det kommer seg nå EDIT: Her ble prio boarding utført selv om det var forsinkelse i bildet.
OSL-TRD i dag Priority boarding annonseringen melder at reisende i SAS plus kan boarde først og nevner ingen ting om EBD/EBG eller *A (det virker nytt?), ingen håndheving og mildt kaos foran portene. Generell boarding-melding spilles aldri av. 0 poeng til Sas på denne boardingen
Min erfaring er at SAS har blitt slappere på pri-boarding på OSL de siste månedene. Forleden opplevde jeg at det bare ble ropt ut "Da var det Bergen værsågod!" med tilhørende møljeboarding. Portene skiller enda ikke på status i hvert fall, for på onsdag fikk jeg en albue i ryggen av en middelaldrende dame som sa: "unnskyld, jeg har sølvkort så jeg skal inn på flyet nå". Jeg ble litt paff men fikk stotret meg til: "ehh, OK, jeg har diamant jeg, men vi kan godt boarde age before beauty.."
SAS burde bare tatt vekk hele opplegget på domestic og intra-europa. Norwegian klarer seg fint ute, og det tror jeg SK klarer også. Mer effektivt er det i tillegg når alle går inn samtidig.
Må si det nesten grenser til komedie når det virker som over halvparten på flyginger på IC har rett til prio-boarding Var nesten trangere i "båsen" vi ble slusa inn i en i non-prio i sommer.
Ikke om man faktisk bruker soner for det de er verdt, sånn som de klarer i USA. Bak i flyet først, deretter vindu, så midtsete, deretter midtgang. Det hadde vært veldig gøy å jobbe med akkurat det - gitt 6 boardingsoner, hva er den mest effektive måten å få folk til å boarde på? Rull det ut, analysér resultater, optimalisér, rinse and repeat.
Jeg er lettere redusert etter gårsdagens sommerfest og har derfor ikke lest gjennom artikkelen, men jeg antar at det står noe om analyser osv. her: http://jalopnik.com/mythbusters-proves-most-airlines-board-planes-all-wrong-1636981904
Mythbusters kjørte vel en praktisk test en gang hvor de simpelthen boardet et fly med forskjellige metoder. Det som var mest effektivt i deres praktiske eksperiment var fri boarding med free seating.
Free seating eliminerer jeg basert på at det er free seating. Det mest effektive, om man skal bruke et "enkelt" system, er vindu->midtsete->midtgang, men basert på en rekke faktorer må dette kunne optimaliseres. Metoden på et fullt fly vil nok være veldig annerledes det på et halvfullt fly, om mange reiser sammen må det taes med i beregningen, kanskje man behandler folk som man vet reiser mye på en annen måte (med antagelsen at de sannsynligvis kommer seg fortere ned i setene), pendlerfly bør ha et annet system enn feriefly, osv. Uansett, poenget mitt var at zone-boarding ikke nødvendigvis trenger å være mindre effektivt enn "alle samtidig", så lenge det gjøres på en skikkelig måte. Og man trenger ikke nødvendigvis å ta med i beregningen hva folk spiste til frokost eller hvilken farge de har på skoene, men når jeg svinger innom dette forumet mens jeg sitter og jobber med helt andre typer optimaliseringsproblemer da er det fare for at den typen teoretisk drømmetenkning kan boble ut av hodet via tastaturet mitt.
Uansett hva man mener er best/korrekt så burde bare SAS droppet hele greia om en ikke klarer eller vil forsøke å håndheve det.
Jau soner er en ting, men ta for eksempel morgenfly fra BGO/TRD/SVG til OSL.. Først er det gjerne 10-12 rader med plus, og så er det gjerne såpass mange i GO med EBD eller EBG sånn at mer enn 50-60% av et fly er berettiget til pri-boarding. Da ser jeg ikke poenget Eller de gangene det er noen som mener at det kun er de som er berettiget til pri-boarding og presser seg frem. Så istedenfor å irritere alle om at det ikke fungerer eller er for mange som er berettiget til pri-boarding så tror jeg det enkleste er å ta vekk det. Det fungerer ikke uansett
Har egentlig vært veldig fornøyd med pri boarding de siste gangene jeg har flydd SAS (ca 12 ganger siste 2 mnd), og da har OSL faktisk levert. På OSL-TOS i dag tok den ellers så hyggelige fyren i skranken frem mikrofonen og ba rad 17 og bakover om å bruke bakre inngang. Så dro han en "Widerøe Spesial" om at "de som reiser ifølge med barn SELVFØLGELIG skal få boarde først". Den har jeg ikke hørt hos SAS på veldig lenge, og han nevnte heller ingenting om prioritert boarding for Plus og EBG/EBD.
Priority-boarding fungerer ikkje. Og dei verste i dette høvet er dei tynnhåra mennene i 40-50 åra som absolutt skal presse seg forbi alle, sjølv vi som har EBD eller plus billetter, fordi dei "antek" at vi ikkje har rett på pri. Er så møkklei at eg anten pleier å sette dei skikkeleg på plass - eller så venter eg på gaten og spaserer roleg inn