WF hadde sin heeelt egne variant av priority boarding på WF929 i går (jeg har faktisk opplevd priority boarding hos WF ved to andledninger i det siste, i stedet for det sedvanlige "de som reiser med barn"-tullet" ), da damen i skranken rope "Christina (eller lignende navn), bare kom bort hit" og sendte to jenter tidlig i 20-årene ombord foran hele køen som stod og ventet. "Sånn, bare gå inn dere. God tur!" Greit at man er i Nord-Norge og at mange tror at de ikke trenger forholde seg til systemene "de der sørpå" har laget (jeg er nordlending selv, og vet at mange tenker slik...), men dette synes jeg faktisk er langt utenfor hva som er OK å gjøre...
Praktisert prio boarding på SK4094 i dag. Funkerte bra. Mitt barnebarn (EBD junior) gikk ombord sammen med mannskapet og automatene blokkerte effektivt en far med to barn som var mer opptatt av andre ting enn å høre hva som gir gitt beskjed om og lese hva som står på skjermen foran ham.
Trd - Osl SK351 nå nettopp, sone boarding (i alle fall i begynnelsen) med masse avviste passasjerer Selv om det, av forskjellige gode og dårlige grunner, gjennomføres noe halvhjertet mange steder ennå så ser det jo nå ut til at det faktisk innføres ganske mange steder nå.
OSL-AES i går ble det gjennomført, var en dresskledd stakkar som ble avvist i automaten, og han flyttet seg ikke før hans sone ble åpnet...
Dette er det største problemet.. Alle som bare blir stående.. slik at andre ikke kommer forbi.. Men er jo ikke så veldig mye bedre ute i verden... Dog noe bedre.. LH FRA-OSL i går, jeg flyr C, står fremst, Halvannen meter fra slusen.. med min fete nye cæps.. Dresskledd kar med yngre ansatt går rett forbi, og stiller seg rett forran meg.. Så åpner de slusen vedsiden av, jeg tråkker demonstrativt over sekken hans, og går inn før han.. Sitter meg i 2D, og Mr. Dress(sikkert Norsk) tusler bak i Eco.. Jeg gav han et lite nikk... C
Boardingen fungerte meget bra denne uken på mine flighter TOS og TRD. Masse folk avvist, og personalet fulgte dem opp med forklaring og trakk de til side. Forhåpentligvis vil folk lære dette etterhvert, slik at færre trenger å bli avvist og skape unødvendig kø.
Hadde fungert bedre med opprop om at folk må se på den lille bokstaven på PB. Ingen "dødelige" ser på den lille bokstaven på PB og vet automatisk hva det betyr
SK4432 til TOS, håndhever pri.boarding, flere avvist i sluse. Med pluss tom. rad 12 er det ikke lett for dem å komme seg bort fra slusene for å vente på tur.
Hjem fra ARN i kveld, soneboarding ble opprettholdt. Kom til og med en melding over anlegget om det var noen flere priorityboard passasjerer, et par stykker gikk frem og 5-10 sek gikk før de åpnet for resten. Meget imponerende!
SK 804 Osl til LHR har prioritert ombordstigning. Epost om at boarding med samme PNR ikkje fungerer bra går etterpå. Litt frustrasjon når frustrerte medpassasjerer blokker inngangen. Elles smooth boarding
SK837 OSL - CDG: PB overholdt veldig bra, flere køsnikere som stod klare 15 min før boarding ble annonsert som pent måtte trekke seg tilbake. Overhørte en samtale mellom to karer ved siden av meg, hvorav den ene irritert sier «hvorfor skal de som sitter fremst i flyet få boarde først?, tydeligvis ikke priviligert nok til det vi da..!» Ga meg en fin start på turen
Genialt på LHR. roper opp alle på eco først og setter dei i kø, for så 3-4 min etterpå annonsere pri ombordstigning. Virker som om alle på samme PNR får boarde sammen her. Beste så langt
Nok et veldig tappert forsøk fra CPH til OSL. Veldig tydelig annonsering, to ganger, på dansk og engelsk, om at boarding åpnet snart og KUN sone A og B får boarde. Dog ble resultatet nesten komisk når boarding startet. En, tidvis begge, slusene ble blokkert lenge av folk som bare ikke kunne skjønne hvorfor de ikke kom igjennom. Her kunne gate-personalet vært mer proaktive, og dratt folk bort før de fikk det for seg å spørre om hva som kunne være galt. I det jeg gikk igjennom slusen hørte jeg en ny annonsering bak meg, med mer enn en smule frustrasjon: Vi gjør nok en gang oppmerksom på at KUN sone A og B får gå ombord. Det var en ganske lang pause i boarding på et punkt, så det så heldigvis ut som om de var nøye, heller enn å gjøre det de av og til gjør, åpne for generell boarding etter at 10-15 stykker har gått om bord. (Sone) A for effort.
Soneboarding fungert greit frå Stavanger til Bergen i går. Fleire personar framfor meg kunne ikkje fatte kvifor dei ikkje slepte igjennom sjølv om det blinka "zone not open" framfor dei. Då var det kjekt å berre kunne skli lett igjennom. Reknar med at dette vil gå seg til ganske snart og eg er veldig glad for at SAS verkar å ha fått orden på dette.
Pri boarding ble annonsert osl-trd i dag. Virket ikke som det ble praktisert om ikke folk var usedvanlig disiplinerte. Ingen ble hvertfall stoppet.
Priboarding i dag tidlig på SK4131 til Stavanger ifra Bergen, men til liten nytte når omtrent hele flyet er pluss. Allikevel var det noen som pent måtte vente
ARN-LAX 23. april boardet kun business først, ikke Star Gold heller. Visstnok fordi flyet var så tomt. Aner ikke hvordan det ble håndhevet da jeg var først gjennom LAX-ARN 28. april aner jeg heller ingenting om da det var jeg som gjorde boarding complete. Med navneopprop på LAX...