Jeg har også irritert meg over at ikke de på samme PNR kan gå sammen. Da jeg spurte om det på OSL sist fikk jeg ganske så skarp beskjed på gate om at det her var en selvfølge og fullstendig logisk. Det viktigste for meg er å få plass til håndbagasje, selv om jeg syne det er greit å bare komme seg ombord og få satt seg ned fremfor å stå i kø. Selv om man går sist ombord er det som regel kø langt ut på brua. Men er det innafor å ta med håndbagasjen til reisefølge uten pri-boarding om man går først?
Jeg ville ikke nølt med å gjøre det. Men det spørs vel om du ikke blir stoppet av og til om du forsøker å dra med deg tre trillofferter og et par sekker...
Jeg fløy et par legs med United for noen uker siden. De har fire boarding grupper, og ved gaten setter de opp fire køer som korresponderer med boarding gruppe. Jeg hadde en billig billett, men havnet i boarding gruppe 2, sikkert pga *A status. Boarding gruppe 1 var first class, og samtlige i gruppe 1 gikk ombord før noen fra gruppe 2 slapp til, osv. Utrolig bra system!
Hva er status på priority boarding i soner nå? Er det fortsatt slik at pax i samme PNR får forskjellige soner, eller har SAS klart å rette på dette nå? Håper det er mange som har klaget til SAS om dette.
Reiste seinest med familien nå i helgen, alle på samme PNR som meg. De fikk ikke samme sone som meg når vi fløy GO opp til KKN. Plus hjem så hadde vi alle samme sone. Så nei, fungerer ikke når man flyr GO
Takk for svar, utrolig at dette ikke er rettet opp i. Spørsmålet er om det er bevisst av SAS, eller om det er noen tekniske utfordringer som gjør det. Flyr DUB-OSL med samboeren om tre uker så da får vi se, jeg er EBG og hun EBS. Men problemet er vel ved automatiske boardingsluser. Manuell boarding er vel som tidligere med priority for hele reisefølget, selv om det er bingo om priority i det hele tatt håndheves.
Fløy AMS-CPH i dag. Jeg er EBG, fruen er EBS, og vi er på samme PNR. Vi fikk ikke boardet sammen. Men, som du nevner, pri-boarding fungerer ikke 9/10 ganger uansett.
Fløy OSL - FRA - BKK med LH og BKK - CNX - BKK med Thai forrige uke, og prioritert boarding gikk uten problemer for begge selv om reisefølge er statusløs.
Fløy MOL-OSL i gårkveld, det et førstegang jeg har opplevd priority boarding, hadde Plus og er EBG så det gikk fint, men mange som ble avvist.
Boarding på KEF på mandag løst enkelt ved å ha to separate køer, skilt av et enkelt og flyttbart skillebånd. Tok ikke mye plass en gang, og noe slik er fint mulig å få til ved gatene på OSL. Fint at SAS prøver å ta tak i dette med prioritering boarding, men typisk nok velger de den mest mulig kompliserte og kaotiske løsningen gjennom scannerbasert soneboarding, slik at det verken blir fugl eller fisk. Statusløse passasjerer ender opp med å blokkere slusene, og statuspassasjerer blir sure når de ikke får med reisefølge eller for den saks skyld barna ved prioritert boarding. Jeg tillot meg å skrive en lengre avhandling om fraværet av tilrettelegging for prioritert boarding ved OSL da jeg var forsøkskanin i den nye terminalen før jul i forfjor. Den ble neppe lest, men jeg fikk da delbetalt en lampe på House of Oslo med det universalgavekortet jeg fikk som belønning.
Det største problemet med dette er at SAS opplyser alt for sent og dårlig om denne løsningen. Det er så og si ingen som går ut av køen de har stilt seg i for 20 minutter siden, så blir de stående der og får rødt kryss når de prøver å boarde. Helt latterlig løsning slik de holder på nå.
United løser dette fint med sine sonegrupper og skilt. Forskjellen er at det er mer vanlig at flyselskapene "eier" gater i USA, slik at utstyret alltid står der.
Det oppleves jo ubehagelig å brøyte seg frem når folk har stått 20 minutter i kø. Opplevde også noe ubehagelig når vi fløy sist. Jeg hadde baby på armen, og alle i reisefølget(flere barn) fløy SAS plus. Det var jævlig kø så jeg brøytet meg frem forbi folk som sto og hadde fått rødt. I det jeg skal skanne min billett stopper dama i skranken meg og sier surt noe ala at hun skal ordne meg gjennom(pga babyen). Hun trodde altså at jeg prøvde å gå forbi køen pga den gamle "reiser med små barn" og kjørte en shaming-variant på det. Kjente at jeg ble veldig provosert. Som en del skriver over her, så er det ganske utrolig at det i disse tider skal prøve å bedømme folk på klær, utseende osv i slike situasjoner.
Dette har de gjort på mine 3 av 4 siste turer til USA, mange blikk når man spaserer forbi alle som prøver å trenge seg ombord
Jeg forstår ikke engang at man skal måtte ha en dedikert gate for prioritert boarding. Sett opp et simpelt sperrebånd og lag to køer - hvis neste avgang fra samme gate er DY, så fjernes bare sperrebåndet. Det tar neppe mer enn 30 sekunder. Med sperrebånd og to køer, slipper man også å måtte vente i evigheter før boarding starter for å komme ombord effektivt med status - og, ikke minst, slipper man å måttte brøyte seg frem. Det er helt vanvittig at SAS ikke har løst dette på en så simpel og effektiv måte, og i stedet holder på å baldre med soneboarding og hva det måtte være. De som sitter og utarbeider disse løsningene hos SAS kan neppe fly mye selv...
CPH nå nettopp: Annonserer boarding. Alle strømmer mot gaten. Så sier de at det kun er for gruppe A og B. Foran meg står en kar som holder opp boardingkortet og der ser jeg klart og tydelig at det står E. Han er den som presser seg mest fram av alle sammen. Han kommer til porten, scannet boardingkort, «Warning, wrong boarding group» (eller noe slikt). Han scanner boardingkort ett par ganger til og får samme beskjed. Så må personale gjenga en gang til at det KUN ER BOARDING FOR GRUPPE A OG B. Han tar endelig hintet og flytter seg til siden, slik at vi som faktisk har gruppe A (og B) får slippe til. At det skal være mulig ...