Gå til gateagent og krev manuell boarding. De pleier å gi etter da. Men vær relativt tidlig ved gate, så du slipper å forsere den uorganiserte køen som danner seg foran slusene.
Min opplevelse er som flere her har nevnt, at dette virker som et halvhjertet tiltak. Det er ikke rakettforskning, og gate crew som har et minimum av engasjement og vilje til å være proaktiv hadde fint klart å gjennomføre dette på en ordentlig måte. Så lenge det ikke lages en egen kø for priority boarding FØR BOARDING STARTER, så funker dette ikke. For meg personlig (EBG) er dette nå mer ubehagelig enn en perk. Jeg er ikke typen som har lyst å starte flyturen med å presse meg forbi andre passasjerer for "å stå på kravet" om priority boarding, mens jeg flasher gullkort/boarding card. Hverken jeg eller gate crewet kan heller vite hvem andre som står i en klynge foran portene som faktisk har priority boarding. Et minimum av skilting og sperrebånd vil gjøre det hele mye smidigere for alle involverte. Bildet viser enkel løsning på New York-gaten på OSL, som fungerte helt supert. Mvh Ben
De har strammet inn på OSL nå, kun prioritert som slipper igjennom denne uka. vanskelig å ha med gjest da når det er sluser?
Har fått bekreftet før av SAS at man dessverre ikke får ha med følge, selv om man også er på samme PNR.
Det er jo merkelig at andre selskaper i *A klarer det. Reiste med en kompis til Thailand i januar, og han kom etter på OSL, FRA, BKK, CNX, BKK og FRA uten problemer. Men det var med LH og Thai da...
Kommer nok an på om det er automatiske sluser eller manuelle. Automatisk går ikke mens manuelle fungerer. Har også fungerte både med LH og Thai på OSL for meg (begge manuelle). Men SAS med di nye auto slusene så ikke F som man sier på godt norsk
Det funket helt fint med automatiske sluser på OSL og FRA med LH. I BKK og CNX var det ikke automatiske.
Mener dem jeg benyttet på OSL og FRA kun var «halv auto» altså at di i gaten sjekket boardingkortet manuelt før man ble sluppet igjennom. Hadde fakir flight så hadde ikke fått opp øya enda men mener at det ikke var samme type som dem først fikk inn på CPH når dem skulle teste ut Zone Boarding. Når jeg skulle til BKK sist via OSL med Thai stod det folk fra Thai og manuelt sjekket alle boardingkort også ble man vist enten til høyre eller venstre inn til egne boarding områder før boarding startet.
Nordmenn fordrar ikke at noen skal ha prioritet for andre. Har blitt skjelt ut når jeg blir hentet til økonomi-innsjekking med KLM i Norge fordi damen som stod fremst i vanlig innsjekkingskø hadde stått en stund og jeg stoppet opp 10 sekunder før ved siden av henne. Ellers har jeg en god historie fra Amsterdam for noen år siden: Jeg fløy fredagen til Berlin fra en gate, og alle satt fint og ventet på beskjeder og da priority boarding ble annonsert reiste de som hadde rett til å gå seg opp og gikk pent på flyet. Søndagen gikk flyet til Bergen fra samme gate, og da var det et komplett kaos de siste 15 minuttene før boarding og ingen viste tegn til å følge opp beskjedene som ble gitt, så det var ikke mulig å få til noe prio boarding (om de ikke hadde hentet opprørspoliti da). Vi skulle fått flere gater der man lett kunne lage to køer slik at de som har rett til det og vil det kan gå ombord først.
Dessverre er det ikke alltid lett å se om gaten i det hele tatt har noen skilt, når det står en flokk mennesker foran. Burde være skilt over folkemengden, ala:
Det er fordi dem av og til ikke har sperren på selv om de tydelig sier KUN prioritert. Det var slik SAS holdt på hele tiden før. la aldri inn sperren så alle kunne bare gå fritt ombord..
Sperren er på, vanlige passasjerer i ECO blir avvist. Det er kun de som er ifølge med *A, BIZ eller F som kommer ombort.
Spørsmålet er vel om prioritert ombordstigning noensinne kommer til å fungere som det er ment: Altså at reisende i Plus/Bizz og med EBG+ i ro og mak kan gå om bord uten å måtte skubbe unna all bermen som egentlig ikke følger så nøye med på hva som faktisk blir sagt ved annonseringer? Vi har vel vært inne på det før at tydelig skilting hadde hjulpet. Hva med at den gemene hop benytter seg av de automatiske slusene og som gjerne står på den ene siden av skranken mens vi med spesielle behov (EBG+ osv) benytter den andre siden der man gjerne har rom for manuell sjekk av boarding pass? Dette kan skiltes med disse små plakatene som brukes i dag. Slusene holdes stengt til man har samla sammen gullfiffen og stuva disse inn i flyet. Det burde være gjennomførbart, med mindre det er åpenbare svakheter som jeg ikke har oppdaga selv...
Omtrent 95% av turene mine innenlands virker å ha en boarding for alle grupper (i automatene) selv om det annonseres priority. Jeg har nok en mistanke om at det er gate-agent som konsekvent velger å sette slusene i full åpen posisjon for egen del. Det er bare om å gjøre å få folk unna fortest mulig. De enormt få gangene de ikke har åpent er det ALLTID noen som står der å scanner igjen og igjen og ikke forstår hva som foregår. De har selvsagt ikke hørt etter i det hele tatt uansett beskjed og blir omtrent alltid sure, står midt i slusa og roper til gate-agent om at de bare får feil. Klart at agent ikke gidder å ha folk stående å rope og være sinte....
Fløy med sisteflyet fra Oslo til Tromsø på fredag. Snøvær hadde skapt forsinkelser og da de åpnet for boarding og den automatiske stemmen var ferdig med å annonsere hvem som hadde prioritet fulgte kvinnen i skranken opp med oppfordringen om å ignorere systemet og ba alle flokkentil skranken samtidig. Hun hadde sikkert hjemlengsel.