Gate E13 på OSL den 25/3, SK OSL-AGP og midt i verste påskerushet... 9 rader Pluss. Gaten i seg selv er jo en lang og uoversiktlig tarm med ditto plasserte utålmodige reisende. Utrolig mange "stang ut" ved automatene før enkelte skjønte "tegninga" til tross for at Priority Boarding for én gangs skyld ble høyt og tydelig annonsert flere ganger.
Det skjer åpenbart av og til fremdeles. Reiste med min far (EBB) for en drøy måned siden, og det var fritt frem for ham som førstemann gjennom slusene på OSL (selv om priority boarding og alt ble annonsert). Var bussgate, så det spilte ingen rolle.
Buss irriterer livet av meg siden det alltid i Norge er slik at første bussen ut på død og liv skal stappes så full som overhodet mulig og den kom kommer senere er halvfull. Jeg fatter ikke hvorfor mann ikke kan håndheve priority, laste opp bussen med alle som hadde det, og så bare kjøre! Så henter neste buss alle de andre. Det er jo når det er buss at priority boarding faktisk kan ha noe skikkelig for seg! Slik mer intelligent buss boarding har bare skjedd meg i utlandet. Hos Avinor er ser det ut som det er komplett umulig....
Litt på sida av Pri-Boarding, men eg har opplevd no fleire gonger innenlands å få prioritert bagasje, mens det står på det eg har lest frå SAS at dette ikkje gjeld innenlands. Litt på sida, men eg hukser når Ryan Air begynte med Pri-Boarding(betalt), så sto med 6 stykk foran kjettingen på bussen ut til flyet, og folk klarte ikkje heilt å forstå det at nokon skulle komme før dei ut av bussen. Me gjekk av bussen(Mor, far og lite born), og når me kjem på toppen av trappa så kjem det noko som eg tipper minner om okseløpet i Pamplona. Det kjem ein gjeng med koffert i eine handa, taxfreepose i andre og som kappast om å kunne sitte på nødutgang og fyrste rad. Eg som fyrstereisgut på pri-boarding med Ryanair og ei på 6 mnd på armen forter meg inn og tek rad 2 til venstre. Ved seinare høve, og med setereservasjon, har opplevd fortsatt dette stresset etter å komme inn i denne bussen, uten at eg forstår kvifor ein på død og liv skal inn her. Er det slik at dei som betaler minst for billetten, skal på død og liv prøve å spare så mykje som mogleg, slik at ein trur ein sparar meir på å komme fyrst inn?
Det er litt varierende praksis ute i Europa. Swiss er de eneste jeg har sett med en dedikert buss for Biz-passasjerer (men ikke øvrige statuspassasjerer). Hovedinntrykket er at det er Avinors sild-i-tønne-prinsipp som gjelder de fleste steder.
var en tur i DUS nå i helgen, satt på siden ved gate, typ helt fremme mot automat/personell, kanskje var dagen i dag der priority boarding skulle virke ble ropt opp, priority, gull/diamon, pluss boarder nå, panikken bredde seg i folkemengden, gamle tanter og ymse trengte seg frem, stang ut, stang ut, stang ut... de gav opp etter kort stund og åpnet for alle, jeg fløy plus som SK*G men rakk ikke frem til boarding engang før de åpnet, så konseptet .. tjaaaaaa Overaskende god villsvin roastbeef, fikk også sikret meg hele 2 alkoholfrie drikker, så pluss opplevelsen var til å ta og føle på ryan air har jeg bare flydd 1 gang, det holdt.
London Heathrow T2 er flinke. De har både god plass og organisering. Turkish har alltid egen buss for Business ved ankomst fjernparkering IST.
Er problemet kanskje hvordan man ordlegger seg i annonseringen? «Hei og velkommen til SAS og Star Alliance rute 9999 til XXX ..». Allerede her er saueflokken (som ikke har Pri boarding) på vei opp av stolene ved gate og bort mot portene. Hvis man starter boarding noe a la «Priority Boarding. Hei og velkommen til SAS og Star ....» er det annonsert allerede fra første ord hva som kommer. Just my two cents.
Mer buss: Den 11. mai var bussingens dag på Flesland (inneklemt fredag). Jeg flyr inn på morgenen på OSL-BGO (ankomst kl 10) som pga denne inneklemte dagen er det første flyet til Bergen med SAS. Det er en 737 som praktisk talt er helt fullt som da tilsvarer ca 140 pax. I Bergen så ankommer vi utenlandsgate så da er det buss inn og Avinor stiller med.... EN buss! Denne blir jo selvsagt full med det resultat at nærmere tjue pax blir stående igjen på tarmac og vente på runde to! Max lovlig pax i den første bussen var 124 og med bagasjen burde det være helt åpenbart at det aldri ville være plass til alle! Videre: På ettermiddagen var det plutselig remote stand for BGO-AES som flys av en CRJ. Ca 90% solgt flight. På flighten er den en dame med følge i rullestol som blir sendt rett inn i bussen med en gang, noe som både er nødvendig og åpenbart. Der sitter hun vel i minst ti minutter mens de styrer med å klargjøre fly. Men i stedet for å kjøre bussen ut med damen som trenger assistanse til å bli løftet ombord, så presterer de tre jentene i Widerøe Ground Handling å bare kjøre på med boarding for alle andre! Bussen blir helt stappet full så vi står i sild i tønne. De venter selvsagt også på at alle som kommer sent til gate også blir med, slik at de kan stenge gaten. Før vi kjører roper den eldste jenta i WGH at: Damen med rullestol må først i flyet så dere må slippe henne ut! Det er altså ikke før de har presset inn alle at de skjønner hva de har fått til.... så når vi da kommer til flyet (etter at Handling har kjørt i sin egen minibuss mind you) så gjentas beskjeden og ca tjue personer blir ført ut på tarmac for å slippe damen i rullestol ut og inn i flyet. Det tar jo ca fem minutter før hun er på plass og alle andre boarder. Det tok vel ca 90 sekunder å kjøre den bussen ut så hvorfor de ikke kjørte de med assistansebehov først ut var bare helt utrolig.....
Har også sett noen tilfeller av håndtering av de med spesielle behov soon jeg ikke kan forstå. Virker som en del ikke helt skjønner at det er snakk om mennesker og ikke gods..
Testet nå senest på onsdag på tur til Paris med barna. Alle på samme pnr. Ingen priority boarding på dem. Jeg spurte damen i gaten og hun bekreftet at sånn var det «fortsatt» og jeg fikk veldig inntrykk av at dette var noe de hadde meldt inn som et problem flere ganger, og at det jobbes med det. Hun virket nokså oppgitt over systemet. Nå er «barna» i mitt tilfelle 22 og 16 år gamle og nokså reisevante, så de klarer seg greit alene, men dette må jo være irriterende for dem som reiser med små barn.
Torsdag 28. Juni OSL SK1461 til København Automatisk annonsering om prioritert boarding. Slusene er stilt inn på selektering og flere passasjerer blir sure fordi de ikke kommer gjennom. Gate personalet roper at det bare er business som kan gå gjennom. Fortsatt forvirring. Når jeg passerer spør jeg hvorfor de ikke bruker sone A og B siden det ikke finnes Business på en flight til CPH? Den ansatte ser forundret på meg. Hun kjenner ikke til at det står sone bokstaver på billettene. Og mener alle må forstå hvem som er business. Jeg startet ikke en diskusjon om hvorvidt en EBG i go er business.
Hvorfor kaller de overhodet boardinggruppene sine for 'sone'? Dersom det ved gate hadde vært avgrensede områder eller køer for de enkelte boardinggruppene (jf. også betydningen av ordet 'sone' i bokmålsordboka), slik man har ulike varianter av i USA, så skulle jeg kanskje forstått det, men 'sone A' gir jo begrenset mening med nåværende praksis - spesielt for noen av de som ikke flyr særlig mye. Jeg har riktignok hørt gateagenter på CPH stå og gi nokså utførlige forklaringer av den prioriterte boardingens hva og hvordan, men det hjelper jo ikke med lange utlegninger på de fonetiske katastrofene som er dansk og dansk-engelsk, til alt overmål over et elendig PA-system. Minst av alt hjelper det når prioritert boarding praktiseres så inkonsekvent som SAS gjør det, og man som nærmest uunngåelig konsekvens får møljedannelse foran slusene når tre av fire ikke slipper gjennom slusene. At det skal være så vanskelig å gjennomføre prioritert boarding er helt utrolig, når løsningen er et enkelt sperrebånd for separate køer.
Sist jeg fløy SAS merket jeg meg at de har blitt strengere ja, og det er bra. På Frankfurt ble det også annonsert tydelig, men det hjelper jo lite når folk ikke lytter. Det tar nok litt tid før de fleste har lært seg systemet med boarding groups. Kort og godt: det blir vondt før det blir bedre!
Det fungerer merkelig nok best der hvor det ikke bare praktiseres også hos andre selskaper, men hvor det også er separate køer. KEF, LHR, EWR og ORD er fire eksempler. FRA er jeg mer usikker på - priority boarding er jo egentlig ingen vits når det i ni av ti tilfeller er bussgate.
Har opplevd bussgate med egen buss for Pri-boardnig. Tror det var i IST på vei til CMN (Casablanca). Da var det jo ganske stas.