Det vil vel i praksis være sosialisering av tap (med tanke på alle pengene statene har skutt inn)? Usikker på om det er farbar vei.
Jeg mistenker at to jokere kan spille inn her. At Sverige har valg til høsten og Danmark tidlig neste år (tror jeg) vil gjøre at regjerningene der nok ikke har så lyst til å få mange misfornøyde flygende velgere på nakken. Skulle gjerne likt å vite hvor stor støtten til statlig eierskap er i de landene, noen som har sett noe på det?
SAS fløy 1.5 mill pax i april, mot Norwegians 1.4 mill og Flyr's 0.122 mill. Men hva er de respektive flåtestørrelsene, med tanke på SAS og Norgwegian?
Sikkert andre på forumet som vet hvor mange fly Norwegian har igjen, men står det ikke noe om load factor? Det burde jo gi en pekepinn ihvertfall.
SAS sier opp 300 permiterte cabinansatte samtidig som de søker etter folk til SAS Link og SAS Connect. Begynner de i de nye selskapene blir de nyansatte med 0 ansiennitet og lavere lønn. Flyindustrien er under total omveltning! https://e24.no/naeringsliv/i/66JyoQ/sas-vil-si-opp-300-kabinansatte-i-danmark
https://www.planespotters.net/airline/SAS-Group er som regel fasiten Forøvrig må det sies at kun 7% økning fra mars til april for sas var rimelig skuffende Vanskelig for meg å forstå hvorfor folk gidder å fly med denne gjengen. E ett fett om det er Ryanair eller SAS i mine øyne.
Nærmeste du kommer fasit er kanskje Q1 kvartalsrapporten, som også adresserer utfasing. https://www.sasgroup.net/files/Main/290/3511587/q1_2022report--english.pdf
104 er nok et litt vel lavt antall. Men kanskje 126, som det sies på: https://www.planespotters.net/airline/SAS-Group Og som stemmer ganske bra med kvartalsrapporten @Henrik viser til også.
Mest interessant, uavhengig av 10 fly fra eller til, er at SAS flyr omtrent like mange mennesker som NAS - men med dobbelt mange fly. 120 mot 60 fly til hhv SAS og NAS, for å runde av grovt.
Det inkludere ikke innleie: https://flysmart24.no/2022/04/27/mange-selskap-skal-fly-for-norwegian-frem-til-sommeren/
Av de 126 så er 13 parkert så 113 av de er i bruk. Selv om SAS har et par langdistansefly så har de nok noen færre seter enn Norwegian pr fly i snitt. Det er noen ATR og en haug med CRJ900 som trekker ned.
Sant nok. Men over snakket vi om Q1 og starten av Q2. At NAS wet-leaser i Q3 påvirker ikke regnestykket.
Det er jeg ikke overbevist om. Regnestykket er enkelt for NAS (seter pr fly, siden de bare har 737). Og jeg er helt enig i at det ikke er like enkelt å regne ut seter pr fly for SAS. Men de har en håndfull longhaul A350/330 med mange seter og helt riktig noen små CRJ900 og lignende. Men mest A320/21/B737, så gjennomsnittet i seter pr fly ligger nok omtrent likt. Igjen, her er alle flyene listet opp (takk til @OttoL for linken): https://www.planespotters.net/airline/SAS-Group
Egentlig bare enda verre. For SAS har, i motsetning til flere selskap, ikke power-by-the-hour. Hvor de bare betaler for tiden flyene er i luften. Norwegian fikk jo det inn i leasing avtalene da det var på randen av stupet og refinansierte. Stakkars SAS betaler akkurat like mye for flyene uansett om de står på bakken eller flyr. Og det er jo normalen, selvsagt. Så NAS har en "upper hand" der. Jeg føler med SAS der altså. Er ikke bare NAS fanboy. Tvert imot. Men i konkurransen nå fremover har SAS det veldig tungt mot NAS - pga alt fra steile piloter til sinnsykt høy gjeld.
Ein viktig ting her er cargo skulle ein tru, det visast ikkje på passasjertall men flyselskapa skor seg godt på det om dagen. Korleis gjer SK det på cargo vs NAS? Hjelper *A nettverket dei her også?
Dyster lesning om SAS: https://borsen.dagbladet.no/nyheter/radbrekker-sas-har-mislyktes/76081617 Jeg håper virkelig de kommer seg over denne kneiken også...