Jeg er ikke uenig i det de sier, og håper selvfølgelig det stemmer. (Mangler ca 10k poeng for å oppnå LTG selv). Men, det er langt fra det til å si at det er "høyst sannsynlig" at det blir sånn. Det vet vi ikke før EB, FB, SAS og AF/KLM blir enige om veien videre, og de sier noe offisielt om dette. Det er mye spekulasjoner her nå, og det er ikke så rart, med tanke på hvor lite vi egentlig vet. Men det er greit å holde seg til fakta innimellom.
Den danske stat er jo her fortsatt, Dansk Alt Sammen. Forkort og uttal som du vil Får se hvordan dette utvikler seg, men når AF/KLM var eneste med flybakgrunn i budprosessen var dette kanskje beste utfallet. Utelukkende private equity på eiersiden hadde jeg vært mer skeptisk til, de skal ha sin exit.
Aron svarer på noen ofte stile spørsmål angående EB. https://www.facebook.com/watch?v=867596271545665
Enda en epost fra SAS (nummer tre som jeg har fått etter at nyheten kom) der dem prøver å roe situasjonen ned. Ikke noe nytt, men dem er åpenbart bevisst på at kundene skeptiske. Det tolker jeg som bra.
For min del tror jeg ikke helt på en slik 'oppgradering' av LTG, selv om jeg selvfølgelig skulle unne alle dette. "Hvis og når" det blir sammenslåing, tror jeg heller på at det først blir innført 'lifetime EBD' (som det ble snakket om under EB-møtet i Stockholm for en drøy uke siden), og at den isåfall skal kunne konverteres 1:1 til lifetime platinum i FB. Så er spørsmålet hva som skjer med eksisterende LTG under en potensiell sammenslåing - kan være en gratis oppgradering, men kan like gjerne være anledning for FB å innføre lifetime gull-ekvivalenten hos dem, eller man kan se en eller annen kreativ løsning med at eksisterende LTG må gjøre noe form for ekstra-innsats for å kunne 'gå opp' til LTD/LTP uten å måtte rekvalifisere i hele 10 nye år. Kort oppsummert: alt er veldig ut i det blå for tiden, og jeg vil være forsiktig med å skape forventninger om at man "høyst sannsynlig" skal få noe gratis ut av en eventuell konvertering. 'Nye' SAS kan fremdeles gå konk også, eller bli kjøpt av andre parter om et par år om ikke AFKL er fornøyd med det finansielle bildet da.
SAS blir med i Trans Atlantiske partnerskapet med Delta og BA, så det betyr at SAS vil veksle med Delta i forhold rutene med felles system for redemtion blant annet. Det får meg til å lure på verdien av MC premium, om vi kan fly Delta Business Class for prisen av GO? - https://viewfromthewing.com/star-al...delta-air-france-transatlantic-joint-venture/
Andre spennede ting i forhold til Flying Blue er det at du kan bruke og tjene poeng på andre flyselskaper utenfor alliansen også, sånn som Japan Airlines, Malaysia Airlines, Qantas, de tre flyselskapene er i Oneworld. Du kan også fly Air Maurtius og Westjet og i Thailand kan du tjene poeng på å fly Bangkok Airways, så det kan bli en sprø "hack" i forhold til status https://www.flyingblue.no/no/earn-spend/partners/airline?tags=spend Japan Airlines First Class Malaysia Airlines First Class Qantas First Class Air Mauritius Business Class Westjet Business class
Delta er ikke akkurat kjent for å være rause, så neppe. SQ er også i JV med SAS, og de får du ikke booka engang.
Jeg tror dette er utelukkende handler om at SAS prøver å etterleve deres avtale med AFKLM. Jeg kan garantere at det er flere klausuler i avtalen som omhandler eurobonus og noen er nok også knyttet opp til pris. AFKLM forventer å få 7,5 millioner eurobonuskunder med på dealen. I tillegg er det vel noen milliarder med poeng som er en eller annen verdi for AFKLM. SAS må gjøre det de kan for å slukke "rykter" og branner slik at majoriteten blir med over til ny allianse. På samme måte, hvis REMA hadde kjøpt Kiwi og Trumf, er det en forventning om at kundene blir med over til REMA. Ingen av de to partene er interessert i at kundene går over til Meny eller Coop. Jeg tror SAS vet om mer om fremtiden til eurobonus enn de formidler, men det handler om å gjøre interne strategiske valg. Jeg tror at det vi får om ett til to år er noe helt annet enn det SAS forespeiler at vi skal få. Derfor støtter jeg de "ekspertene" som har blitt plukket opp av media og tenker at vi har ingenting å tape på å bruke poengene mens vi kan. Det er jo klart at en eurobonuskonto med 1 million poeng gir mer lojalitet enn en tom konto og derfor prøver SAS å gå ut si at det er ingen fare for poengene.
Aiaiai, det var jeg ikke klar over. Er det noe permanent eller rester fra den gangen JAL nesten joinet SkyTeam?
Kommer nok til å bruke mest mulig poeng på *A før overgangen, MEN: Virgin atlantic har Clubhouse på T3, dette var en meget positiv opplevelse på vår tur til JFK i 2022. Her var det eget restaurant område, stor og fin bar og en takterrasse med utsikt over flyplassen. Tar gjerne en tur innom her flere ganger. Usikker på regelverk rundt tilgang til clubhouse, men kan jo bli en fin lounge om man kommer inn med SK pluss på vei hjem fra helgetur fra London. Gitt at sas bytter terminal på LHR.
[QUOTE="Derfor støtter jeg de "ekspertene" som har blitt plukket opp av media og tenker at vi har ingenting å tape på å bruke poengene mens vi kan. Det er jo klart at en eurobonuskonto med 1 million poeng gir mer lojalitet enn en tom konto og derfor prøver SAS å gå ut si at det er ingen fare for poengene.[/QUOTE] Jeg ser ikke helt logikken her. Er det noen som tror at alle poengene skal forsvinne? 1. Eurobonus består som selvstendig program. En hybridløsning der poengene kan brukes i både Star og FB. Eller Poengene overføres til FB. Poengene består. 2. Eurobonus forsvinner inn i FB. Poengene overføres til FB. Poengene består. 3. Nå er det sikkert noen som synes at ST er så traumatisk at man må bruke opp poengene så fort som mulig. Poengene borte. 4. Statusmatche/poengoverføring til annet loyalitetsprogram. Poengene består. Så vil man kvitte seg med poengene så er det én mulighet til det. Jeg håper så mange som mulig flyr bort poengene sine så fort som mulig. Da blir det lettere å finne seter neste sommer.
Slik jeg oppfatter de fleste postene omhandler det en (nokså) reell frykt for en devaluering av poengene. Det kan komme som endrede priser på soner i EB, eller at en følger FB sitt system som ligger noe høyere i pris enn EB.