SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

1. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,037
    Bonuspoeng:
    93
    Hva det står på kortet fremover er egentlig ikke så himla viktig for min del.
    Men det bør gi tilgang til fasttrack, lounge og priority boarding

stekus, Storbaba and holmen like this.
  2. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,161
    Bonuspoeng:
    183
    Tipper det er en sak mellom JAL og de som har FB-poeng. Ala det samme som de som har VN sin Lotusmile-poeng kan booke ANA-flighter.

watchaddicted liker dette
  3. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Greit nok, men er dette grunn god nok til å bruke de opp? På reiser man egentlig ikke tenkte å gjøre? Devaluere til 0?

4. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,244
    Bonuspoeng:
    113
    Virgin Clubhouse var også det første jeg tenkte på når det gjelder fakta som gjør overgang tilSkyTeam litt mindre smertefullt. Men per i dag er det strenge regler for inngang. Det er uansett bare Delta, Virgin og Aeromexico som gir adgang. Har du FB Platinum holder det heller ikke med økonomibillett.
    Når AF/KL ikke har adgang i dag er det ikke noe realistisk at SAS vil få det.

Er det egentlig noe som helst ST lounge i Europa som er bra? Jeg mistenker at SAS kommer til å gi ST et skikelig løfte når det gjelder lounge-kvaliteten. Dessverre er ikke det et kompliment til SAS :(.

upload_2023-10-7_12-15-46.png

5. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,039
    Bonuspoeng:
    113
    Fett!

Kan fort bli booket business med FB-poengene man har hos JAL når den nye kabinen er på plass.

Samme produsent (tror jeg:p) som LH sin nye kabin:

https://onemileatatime.com/news/japan-airlines-a350-first-business-class/

cooolcatz liker dette
  6. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,586
    Bonuspoeng:
    113
    En kan jo booke minst ett år frem i tid, så dvs langt inn i 2025. Og devalueringer skjer tidvis uansett, så det vil alltid være en usikkerhet å sitte på poeng for lenge.

Det handler vel ikke bare om når poeng skal brukes, men i hvor stor grad det er vits å å spare opp. Mange bruker mange mnd på dette, og da kan sommeren bli litt knapt å få tjent opp og booket.

trygveat liker dette
  7. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Har nok med å forsøke å booke sommer 2024, og det er tilnærmet 0 å finne. Unntaket er ECO med Eva, men det gidder jeg ikke. Tilgjengeligheten i Star er oppskrytt for de av oss som ikke kan reise når som helst.
    Folk får nå booke unna poeng så mye de vil, men jeg velger å tenke langsiktig.
    Det er vel mest de som IKKE flyr inn poengene som skriker høyest, på samme måte som flyinfluensere alltid sutrer over de minste støvfnuggene.

Jeg ser frem til reisebrev med nye flyselskap.

Calling, haakonks, Xflipper and 2 others like this.
  8. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,161
    Bonuspoeng:
    183
    Om du planlegger å reise med EVA i biz neste sommer, er du sannsynligvis for sent ute i denne omgangen. EVA la ut masse bonusseter mellom flere europeiske destinasjoner og Taipei allerede i august. Jeg kapret selv et sete TPE-CDG juli 2024 på vei hjem fra Kasakhstan. Mener jeg så noen OZ biz også, men de er sannsynligvis tatt allerede.

9. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,008
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke for å drepe festen, men jeg har prøvd å booke JAL First i lang tid for poeng fra Finnair Platinum Lumo. Nesten helt umulig. Så tror ikke vi skal ha for store forventninger til å få booket JAL First med Sky Team/SAS poengene våres :D

magnusant liker dette
  10. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,008
    Bonuspoeng:
    183
    EVA er kjent for å legge ut veldig mye rett før avgang. Så det er også en mulighet.

TravelManBiz and Jeanette like this.
  11. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,223
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor tror man at Eurobonus sine milliarder av utestående bonuspoeng ansees som et «asset»? Jeg ville tro disse poengene må bokføres som gjeld, og at man gjør alt for å redusere denne posten mest mulig og hurtigst mulig?
    Verdien ligger nok heller i oss som brenner av hundretusener i året på jobbreiser. Trikset er nok å ikke devaluere så mye og så fort at vi hopper allianse, og det er nok en intrikat balansekunst.
    Men nå er jeg bare ingeniør og forstår meg ikke på sånne blårussting :oops:

October, Cumulus, magnusant and 2 others like this.
  12. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,654
    Bonuspoeng:
    93
    Kundenes bonuspoeng er en liability, men kundenes lojalitet (som indirekte gjenspeiles i poengbalansen) er en asset. Ikke blåruss selv, men tror ikke sistnevnte gjenspeiles i regnskapet ;)

magnusant, kiev and themichael like this.
  13. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,017
    Bonuspoeng:
    183
    Satt å lyttet på Podcasten til Chatflights, og der var det ganske interessant i forhold til det å kunne booke Ethidad. Men det jeg syntes er merkelig er det dem sier om dårligere tilgjengelighet på bonusreiser. For det første så flyr de til områder sør for grensen til USA, steder hvor en blir sluppet inn i landet uten noe byråkratisk stress som å måtte utlevere hele livet sitt i en ETA søknad for å få lov til å reise inn. De sier også at tilgjengeligheten østover blir dårligere først, men så kommer de inn på at Vietnam Airlines har vid åpen tilgjengelighet.

Min erfaring er det at det er mye lettere å booke med KLM enn med SAS for SAS/Eurobonus IT-avdeling er jo så inkompitente at jeg lurer på om de bruker sosialklienter til å gjøre jobben, i motsetning til Flying Blue hvor alt går på skinner uten problemer, altså de har kompetente folk på jobb hos dem.

Når en snakker om dynamisk prising at de ikke finnes på SAS så lurer jeg på hvilken planet de er på, hvor lenge siden er det siden de har kikket på SAS sine sider i forhold til eget selskap? :confused::oops:o_O ... Men det virker som at de vet litt om de problemene Delta kan stelle i stand, for hvis Delta nekter så blir SAS i *A, så den prosessen med å bytte allianse kan ta mye lengre tid enn det mange tror ser det ut til.

EndreD and Omaniac like this.
  14. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,161
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp. Om man har tenkt å bli borte over litt lengre tid, vil man sannsynligvis møte andre utfordringer hvis man satser på å booke rett før avreise. Da spørs om man vil ta sjanse og venter.

flying_all liker dette
  15. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis Ben Smith, CEO AirFrance-KLM, ikke har hatt en god prat med Ed Bastian, CEO Delta, så kan han like gjerne levere inn avskjedssøknad. Å skaffe nødvendig buyin før man kjøper ting lærer man på grunnkurs i M&A101 på CEO-skolen:)

Henrik and Are like this.
  16. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,244
    Bonuspoeng:
    113
    Poengene føres i årsregnskapet 2022 som ca. 1,57 MSEK i gjeld. Deles dette med 7 millioner medlemmer er det snakk om 224 SEK gjeld til hver medlem. Det er ikke så ille når man vurderer hvor mye en slik kunde er verdt i fremtidig omsetning, både når det gjelder flybilletter og tredjeparter som kredittkort eller Norges Gruppen. I tillegg har SAS nå fått mye mer egenkapital enn dem har hatt behov for.

På diamant arrangementet sa Anko dessuten at det ikke vil komme noe devaluering. Ja, situasjonen er annerledes nå, men jeg har likevel fått inntrykket av at Anko har "hand-shake quality".

Når dette er sagt: Også jeg skal se om jeg kan bruke en stor del av mine snart 400k poeng før vi bytter allianse.

Calling, kiev and Kjetil L like this.
  17. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    113
    Ved en 1:1 konvertering så er det en liten devaluering. Selv verdsetter jeg FB til rundt 6-7øre og Eurobonus 8-10øre.

Jeg er dog blant de få som ser en oppside at mine FB poeng nå kan brukes til SAS flighter.

magnusant liker dette
  18. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,654
    Bonuspoeng:
    93
    Kommer an på hvordan man regner på det.

FP: OSL-BKK med AF/KL: 674K poeng for 2 pax t/r i Business
    EB: OSL-BKK med SK+TG: 225K poeng+CT for 2 pax t/r i First

Anser EB som 4-5 ganger mer verdt enn FP.

Frode789 liker dette
  19. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,269
    Bonuspoeng:
    113
    Om man sjekker FB sin oversikt for awards her så er det jo ikke så sinnsykt, men da er jo spørsmålet hvor god tilgjengelighet det er på de billigste billettene i de ulike klassene.

Legger ved screenshot av business
    IMG_2522.jpeg

magnusant liker dette
  20. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Så lenge SAS har Eurobonus så vil det nok ikke være mulig nei..
    Om Eurobonus blir fusjonert inn i FB så spørs det vel også noe om hvilke selskap de faller innunder. Slik jeg forstår det så er det flere "nivå" av FB, hhvs KLM&AF som Tier 1 og resten som Tier 2.
    Tilgjengeligheten varierer mellom de ulike partene, så blir SAS et eget brand i SkyTeam, mens Eurobonus blir konvertert til Flying Blue så blir vi nok også ansett som Tier 2 og får ingen tilgang, blir SAS derimot helintregrert under KLM&AF sin paraply så blir det noe annet.

Man kan jo også spekulere i om det blir aktuelt å konvertere SAS til Transavia som en low-cost feeder og kanskje med fokus på turistdestinasjoner.

Selv liker jeg tanken på at det kanskje er nødvendig og ønskelig med en flyplass til å avlaste en del longhaul fra Schipol og at man kanskje i beste tilfellet beholder SAS som et merkenavn pga lang historie.

Ytterligere kan man spekulere i hvorvidt man ønsker å bruke CPH til langdistanse, eller om man faktisk heller vil fokusere mer Europa-trafikk inn der. Om AMS skal ha ned antall flybevegelser og ikke antall passasjerer nødvendigvis, så vil det jo gi meget god mening å flytte mindre flyruter til CPH og heller feede mellom CPH og AMS med større fly..

Før jeg sporer helt av, synes det er interessant at det ikke har vært sagt noe som helst rundt Air France i denne diskusjonen, men det er vel kanskje fordi vi har mye KLM og lite AF i Norge fra før av..

Når denne fullstendig totale avsporingen er avsluttet, jeg har ikke store forhåpninger og å fly F igjen på lang tid dessverre :(

I og med at det kun slippes 1 og 1 sete foruten avreise om 3 timer så ser jeg det som lite realistisk.. Var gøy mens det varte dog...

Earl, Kjetil L, flying_all and 4 others like this.

Del denne siden