SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

1. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    Du sammenligner epler og pærer her, i og med at du har med CT i det ene regnestykket, men ikke det andre.

Henrik and Omaniac like this.
  2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan ikke helt kalkulere inn CT vs ingen CT i denne beregningen.
    Vi kan vel forhåpentligvis beholde Amex og CT selv om SAS flytter over til SkyTeam.
    Eneste mulige bekymring på sikt er jo om det blir en fusjon med FB, blir det da slutt på CT? Det vil vel være spikern i kista for Amex i Norge i tilfelle.
    Er ikke akkurat slik at vi svømmer i andre goder for Amex-kunder slik som i andre land...
    Da må de i tilfelle oppjustere opptjeningen ganske bra...

magnusant liker dette
  3. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,868
    Bonuspoeng:
    93
    Nå har vel ikke de companion vouchers i noen form? Så synes det er en fin sammenligning da jeg aldri booker EB awards uten CT.

Ser ikke ut som kortene deres er noe særlig attraktive.

https://www.americanexpress.com/nl-...blue&inav=nl_menu_cards_fb_cards_blue_tickets

De gir noen statuspoeng (XP) samt toppkortet gir deg mulighet til å gifte Platinum-status (om du selv har oppnådd dette) til ektefelle/samboer. "Zo krijgt bijvoorbeeld uw partner ook dezelfde Platinum voordelen."

Last edited: 07. okt 2023
  4. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    CT er et American Express produkt hvor de betaler halvparten av poengene en booking for 1 eller 2 personer koster. I en hypotetisk situasjon hvor EuroBonud blir konvertert til FB er det vel fult mulig at American Express fortsatt kommer til å tilby samme produktet.

American Express tilbyr iallefall en form for companion ticket hos Delta.
    Dette er nok uansett tilpasset til de forskjellige markedene.

Last edited: 07. okt 2023
  5. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Det positive med at poengprisene går opp er at CT blir mer verdifullt :)

Cumulus, Frode789, flying_all and 2 others like this.
  6. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,921
    Bonuspoeng:
    183
    En annen mulig oppside med dynamisk prising er tilgjengelighet av billetter. Det incentiverer til å selge poengbilletter også på mer attraktive ruter og tidspunkt.

Ja, du vil kanskje betale mer enn minstepris, men om det gjør at du faktisk får billetter i en attraktiv reiseperiode som passer for deg, har det nok en verdi for mange (inkludert meg selv).

Ikke nødvendigvis slik at det er 1-til-1-forhold mellom økt billettpris og økt tilgjengelighet, men det er da noe. Blir kanskje mindre binært enn i dag hvor det enten er tilgjengelig til fast poengpris eller ikke tilgjengelig, i det hele tatt.

Adrian E, Cumulus, Frode789 and 3 others like this.
  7. Bonusolsen

Bonusolsen Medlem

Likes mottatt:
    730
    Bonuspoeng:
    93
    Blir det ikke først gjeld for SAS når det er bestilt billetter frem i tid? SAS betaler jo ikke for billettene før avreise. For regnskapet for 2022, vil det si at det er bestilt reiser for 1,57 MNOK i 2021 med avreise i 2022 (eller det som er det tilsvarende regnskapsåret i Sverige)

8. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ulike modeller, men slik jeg har forstått det så regnskapsføres forventet estimert fremtidig fortrengt inntekt (altså hvor mye ville de ellers solgt av det de har gitt bort) ved bonusbilletter som gjeld, samt litt direktekostnader som papir til billetter, et ekstra måltid der det er relevant og selvfølgelig forventet betaling til partnere.

Jeg mener at jeg en gang beregnet dette til ca 1,5-2,0 øre per poeng utestående, men kanskje jeg husker feil.

Last edited: 08. okt 2023
  9. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Er det muligens en liten kommafeil her?
    Eller betyr MSEK noe annet enn hva jeg tror?
    (Fortsatt bare en sølle ingeniør uten forståelse for økonomenes ofte magiske verden)

10. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,868
    Bonuspoeng:
    93
    Bonuspoengene representerer en fremtidig utgift, så de føres som gjeld.
    SAS Eurobonus betaler partneren etter du har flydd. Prisen varierer mellom flyselskaper, men på feks longhaul F er dette gjerne $500 per segment.

Så i dette scenarioet kan SAS inntektsføre 225.000 poeng (la oss si 6 øre per poeng) = 13500 kr og utgiftsfører kostnad til partneren 1000 USD = 10917 kr.

11. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil tro at det betyr 1,564 milliarder SEK.
    Nøyaktig ordlyd er:

Jeg tolker det slikt at alle utestående EB poeng er tatt med.

magnusant liker dette
  12. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Jupp, det forklarer saken.
    Amerikansk notasjon med komma som tusen-skiller, altså ettusenfemhundreogsekstifire millioner svenske kroner.
    Det er en grunn til at vi ingeniører bruker standardform notasjon med tierpotenser ;)

13. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    6,017
    Bonuspoeng:
    183
    Eg flaug JAL F i vår frå Tokyo til New York. Opplevde at det var veldig god tilgang på billettar, men som med LH F so er det først i dagane før avgang.
    Eg plukka vel opp setet mitt rundt 10 dagar før, men kunne dei siste dagane velge og vrake blant avgangar frå både NRT og HND. Dette var med Alaska-poeng men skulle tru at tilgjengeligheita var nokonlunde lik.
    Flyr veldig gjerne JAL F igjen!

14. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg foretrekker dette også. Kanskje jeg burde ha skrevet 1,564 MSEK og ikke 1,56 MSEK lengre opp. Da hadde nok det vært mer korrekte.

kiev liker dette
  15. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,769
    Bonuspoeng:
    113
    Evt 1 564 eller 1.564 MSEK som vi bruker på norsk :)

16. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil ikke trekke tråden for langt off topic, men til selvforsvar må jeg påpeke at også andre tar denne feilen, slik som denne kunden som tenkte at han kunne oppgradere billetten til 7 kroner (han fikk et tilbud fra Norwegian til 6,995 kroner. Transportklagenemnda mente den gang at kunden hadde rett og at Norwegian skulle betale tilbake differansen). :D

https://flysmart24.no/2018/12/16/trodde-han-kunne-fly-business-for-bare-7-kroner/

Men ok, tilbake til ST.

kiev, Cumulus and Kristian like this.
  17. mariusberg89

mariusberg89 Senior Medlem

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Parle voue franche?

18. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,013
    Bonuspoeng:
    183
    Gode poeng. Jeg holder fortsatt en stor knapp på at vi SAS medlemmer, skal se langt etter god tilgang på First Class billetter i Sky Team, med våres SAS poeng (som evt blir konvertert til FB poeng). Tiden vil vise :)

19. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    upload_2023-10-7_22-5-36.png

;)

flying_all liker dette
  20. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,868
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, vi er avhengige av at SAS får til en rekke biliterale avtaler for at dette skal bli bra. Er en rekke av de gamle partnerene som snart står uten transfer videre i norden, og man må jo ikke være i allianse for å få til en deal med codeshare & awardbilletter. SAS må bare pushe litt mer på slikt i fremtiden.

Del denne siden