Tror ikke man skal legge for mye i dette. Advokater som fører timer med gaffel til enorme summer har alltid et incentiv til å gjøre litt ekstra..
Utbetalingen til budvinnerne aksepteres, men utsettes: https://e24.no/boers-og-finans/i/5B...ridt-sas-utbetaling?referer=https://www.vg.no
Er klar over at det ikke gjør noen forskjell. Men her jeg sitter på 1A i en maskin med *A lakkering så kan jeg ikke hjelpe for at jeg syns byttet til ST er en usedvanlig dårlig ide.
@Eddie47 og jeg diskuterte litt på hvorfor SAS ikke er med på denne joint venture som LH, UA og AC har. Er det noen som vet? Er de i unåde hos de andre tre?
Visste ikke at det var JV som var utfordringen, men har stussa på og savnet muligheten å kombinere litt mer vestover med Star Alliance, feks Lufthansa bort og United/SAS hjem, så for min del blir nok dette forhåpentligvis til det bedre. Drar regelmessig til Houston fra Stavanger. Her er KLM via Amsterdam det mest effektive, og en må da velge om en skal reise effektivt med "feil allianse" som jeg ellers ikke reiser noe særlig med, eller Star Alliance med SAS/United, evt Lufthansa. Lufthansa har av og til tider rundt KLM sine, men i det siste har de hatt 8 timer i Frankfurt på vei hjem, så da utgår det. Har ofte gått for SAS med mellomlanding i USA. Er glad i å fly og har ofte utnytta layover til litt kjapp sightseeing i Miami og Boston og nå snart i New York, så har ofte gått for dette. Men fløy KLM sist da jeg allerede hadde opptjent til Diamond, og kjenner nok at dette blir et mye enklere valg når en først havner i samme allianse.
Om det ikke er behov for SAS i JVet fordi man allerede har nok fly innad i LHG og UA, så er det bare et tapsprosjekt å ta med flere parter.
Riktig, de har følt de har dekket Skandinavia bra nok på eget metall, og tatt SAS’ innenriksfeed i NO og SE og Eurobonus-lojalitet for gitt. Jeg tror faktisk LH ble overrasket av Air France - KLM budet, og ikke helt vet hva konsekvensene blir.
Jeg lurer på om LH i praksis måtte velge mellom SAS og TAP. Ville selv valgt TAP om det var mine penger
Ja, men det er her Private Equivity finansmagien til Castlelake (og faktisk også Apollo). Gjennom å utsette betalingen så har kanskje Air France - KLM råd til begge selskap (og til å kjøpe seg inn i Air Baltic etterpå, håper jeg)... Og folk lurer på hva økonomer egentlig kan. Kanskje LHG burde få seg noen nye investments bankers.
TAP er på vei mot IAG og OneWorld etter at Lufthansa tok en eierandel i ITA, men overraskelser skjer. Det går rykter i bransjen om at Etihad er på vei mot Star Alliance.
Sistnevnte er jeg usikker på, de har nylig ekspandert samarbeidet med Air France - KLM, samtidig som United og Air Canada har nært samarbeid med Emirates. Og med Turkish i Star så ville jeg heller gjettet på at Etihad nærmet seg SkyTeam.
Tja, finansiering koster. Jeg velger å tro at Castle og Apollo primært spiller rollen som "financiers" her, kaller det gjerne utsatt betaling, men at LHG er mer finansielt konservative enn AFKLM. Men det kan også tenkes (alt kan vel tenkes i disse sakene hahaha) at det er en industriell aktør (LHG, IAG osv) som står "bak" Apollo - slaget var jo tapt her og jeg tror finansfolk ville tatt tapet og gått videre, ikke sløse mer tid og penger.
"7. Virgin Atlantic: A Hidden British Gem" Reality check: VA charges £1000 (13300NOK) for a return to North America in Business Class. Plus miles.