SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Tror ikke man skal legge for mye i dette. Advokater som fører timer med gaffel til enorme summer har alltid et incentiv til å gjøre litt ekstra..
     
  2. MedTekni

    MedTekni Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    33
    Apollo vil nå inn i dealen sammen med konsortiumet (Bloomberg):

     
    Kjetil L liker dette
  3. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    700
    Likes mottatt:
    2,400
    Bonuspoeng:
    93
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,586
    Likes mottatt:
    34,411
    Bonuspoeng:
    293
    Er klar over at det ikke gjør noen forskjell. Men her jeg sitter på 1A i en maskin med *A lakkering så kan jeg ikke hjelpe for at jeg syns byttet til ST er en usedvanlig dårlig ide.
     
    NoLimit, Hanen and Lnbre like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,586
    Likes mottatt:
    34,411
    Bonuspoeng:
    293
    @Eddie47 og jeg diskuterte litt på hvorfor SAS ikke er med på denne joint venture som LH, UA og AC har.
    Er det noen som vet? Er de i unåde hos de andre tre?
     
    Last edited: 15. okt 2023
    Spielhaug liker dette
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,427
    Likes mottatt:
    878,806
    Bonuspoeng:
    293
    IMG_2311.jpeg
     
    kongenamundsen liker dette
  7. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,401
    Likes mottatt:
    2,422
    Bonuspoeng:
    113
    Om det er LHG, og ikke bare LH, som utgjør stammen j *A JV, så er det kanskje ikke rom for flere?
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,586
    Likes mottatt:
    34,411
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor skulle det være en begrensning?
     
  9. Teletori

    Teletori Medlem

    Innlegg:
    141
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Visste ikke at det var JV som var utfordringen, men har stussa på og savnet muligheten å kombinere litt mer vestover med Star Alliance, feks Lufthansa bort og United/SAS hjem, så for min del blir nok dette forhåpentligvis til det bedre.

    Drar regelmessig til Houston fra Stavanger.
    Her er KLM via Amsterdam det mest effektive, og en må da velge om en skal reise effektivt med "feil allianse" som jeg ellers ikke reiser noe særlig med, eller Star Alliance med SAS/United, evt Lufthansa.

    Lufthansa har av og til tider rundt KLM sine, men i det siste har de hatt 8 timer i Frankfurt på vei hjem, så da utgår det.
    Har ofte gått for SAS med mellomlanding i USA. Er glad i å fly og har ofte utnytta layover til litt kjapp sightseeing i Miami og Boston og nå snart i New York, så har ofte gått for dette.

    Men fløy KLM sist da jeg allerede hadde opptjent til Diamond, og kjenner nok at dette blir et mye enklere valg når en først havner i samme allianse.
     
    paron, EndreD, Spielhaug and 2 others like this.
  10. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,401
    Likes mottatt:
    2,422
    Bonuspoeng:
    113
    Om det ikke er behov for SAS i JVet fordi man allerede har nok fly innad i LHG og UA, så er det bare et tapsprosjekt å ta med flere parter.
     
    RoadKing liker dette
  11. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,329
    Likes mottatt:
    2,074
    Bonuspoeng:
    113
    Riktig, de har følt de har dekket Skandinavia bra nok på eget metall, og tatt SAS’ innenriksfeed i NO og SE og Eurobonus-lojalitet for gitt.

    Jeg tror faktisk LH ble overrasket av Air France - KLM budet, og ikke helt vet hva konsekvensene blir.
     
    The_Dude and stekus like this.
  12. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,401
    Likes mottatt:
    2,422
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg lurer på om LH i praksis måtte velge mellom SAS og TAP. Ville selv valgt TAP om det var mine penger :)
     
  13. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,329
    Likes mottatt:
    2,074
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men det er her Private Equivity finansmagien til Castlelake (og faktisk også Apollo). Gjennom å utsette betalingen så har kanskje Air France - KLM råd til begge selskap (og til å kjøpe seg inn i Air Baltic etterpå, håper jeg)... Og folk lurer på hva økonomer egentlig kan. Kanskje LHG burde få seg noen nye investments bankers.
     
    The_Dude and holmen like this.
  14. Chag

    Chag 42195m

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    TAP er på vei mot IAG og OneWorld etter at Lufthansa tok en eierandel i ITA, men overraskelser skjer.

    Det går rykter i bransjen om at Etihad er på vei mot Star Alliance.
     
    jonss liker dette
  15. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,329
    Likes mottatt:
    2,074
    Bonuspoeng:
    113
    Sistnevnte er jeg usikker på, de har nylig ekspandert samarbeidet med Air France - KLM, samtidig som United og Air Canada har nært samarbeid med Emirates. Og med Turkish i Star så ville jeg heller gjettet på at Etihad nærmet seg SkyTeam.
     
  16. Chag

    Chag 42195m

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Etihad-ryktet er fra industriinnsidere, ikke en gjetning fra meg. ;)
     
  17. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,401
    Likes mottatt:
    2,422
    Bonuspoeng:
    113
    Tja, finansiering koster. Jeg velger å tro at Castle og Apollo primært spiller rollen som "financiers" her, kaller det gjerne utsatt betaling, men at LHG er mer finansielt konservative enn AFKLM.

    Men det kan også tenkes (alt kan vel tenkes i disse sakene hahaha) at det er en industriell aktør (LHG, IAG osv) som står "bak" Apollo - slaget var jo tapt her og jeg tror finansfolk ville tatt tapet og gått videre, ikke sløse mer tid og penger.
     
  18. LaDuden

    LaDuden Senior Medlem

    Innlegg:
    535
    Likes mottatt:
    1,658
    Bonuspoeng:
    93
  19. Chag

    Chag 42195m

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    "7. Virgin Atlantic: A Hidden British Gem"

    Reality check: VA charges £1000 (13300NOK) for a return to North America in Business Class. Plus miles.

    Screenshot 2023-10-17 at 12.58.56.png
     
    Last edited: 17. okt 2023
  20. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    494
    Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93

Del denne siden