SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    1,557
    Likes mottatt:
    6,327
    Bonuspoeng:
    183
    Husk at det du betaler for awards direkte via VA er irrelevant for hva du betaler for awardfares via SAS.

    Booker du LH-bonusbilletter gjennom M&M betaler du fuel surcharge i tillegg til det vi kjenner som skatter og avgifter. Bestiller du de samme billettene gjennom EuroBonus betaler du kun skatter og avgifter.
     
    themichael and magnusant like this.
  2. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,329
    Likes mottatt:
    2,074
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, blir spennende hva policy Eurobonus ligger seg. Ellers er det verdt å merke seg at rundt 2’ av kostnaden er britiske skatter som ikke gjelder ved transitt.
     
  3. Chag

    Chag 42195m

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Du sikter sannsynligvis til APD.

    Band A (0 – 2000 miles) £26
    Band B (2001 – 5500 miles) £191
    Band C (5501+ miles) £200

     
    magnusant liker dette
  4. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,562
    Likes mottatt:
    8,059
    Bonuspoeng:
    293
    Ser ut som Flying Blue ikke betaler fuel surcharge/carrier imposed surcharge for Virgin Atlantic. Kan kanskje bli tilsvarende for Eurobonus. Også mulig det har endret seg siden sommeren 2022 såklart

    https://thepointsguy.com/guide/book-virgin-atlantic-with-flying-blue/
     
    magnusant liker dette
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,558
    Likes mottatt:
    6,904
    Bonuspoeng:
    183
    Eksempelet fra airfance.us viser $198 for JFK-LHR. Her utgjør de faktiske flyplassavgiftene $5 eller deromkring.
     
    themichael liker dette
  6. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,562
    Likes mottatt:
    8,059
    Bonuspoeng:
    293
    Det er uansett betraktelig mindre enn 1000£ i screenshot lenger opp, men det var vel forsåvidt for t/r. I eksempelet i artikkelen så har VA 825$ i avgifter for en vei.
     
  7. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Helt sykt. Jeg har selv booket Lufthansa business star allianse bonusbillett til USA tur/retur via eurobonus.

    Det har da ligget rundt 1500 kr i skatter og avgifter. Hvorav 450 kr av de har hvert star allianse avgift (betales uavhengig av internett eller telefon booking).

    Å måtte bla opp 1000 pund i skatter og avgifter er helt urimelig.
     
    themichael and markus like this.
  8. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    992
    Likes mottatt:
    2,415
    Bonuspoeng:
    93
    Håper man ikke markedsfører dette som «skatter og avgifter» men som betaling i form av gebyrer eller pris for å booke award. Det er jo ikke snakk om noen skatt eller avgift hvis ikke det går til statskassen et sted. Fullstendig villedende å kalle det skatter og avgifter.

    Jeg registrerer at flyplassene opererer med avgifter som «landingsavgift» men det er jo egentlig betaling for å bruke tjenestene til flyplassen….
     
    themichael liker dette
  9. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,562
    Likes mottatt:
    8,059
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er SAS lavest eller blandt de laveste i Star Alliance på ekstra gebyrer i tillegg til skatter og avgifter. Det er bare de 450 kronene i service fee. Som nevnt litt lenger opp tar Flying Blue betraktelig mindre for den samme reisen med VA, selv om det er en god del mer enn det SAS tar idag. Spørsmålet er om Eurobonus kommer til å fortsette å ta lave gebyrer når de bytter allianse eller om disse kommer til å gå opp. Jeg gjetter på at hvor mye penger som skifter hender mellom partnerne i forbindelse med bonusreiser i SkyTeam i forhold til Star Alliance spiller inn der.

    Personlig så synes jeg det er greit at gebyrene (og forsåvidt poengprisen) går litt opp så lenge tilgjengelighet også går opp, men 1000 pund for en enveisbillett blir tungt å svelge. Og det er jo alltids en mulighet for at prisen blir "forbedret" uten at tilgjengelighet endrer seg.

    EDIT: Ser nå at dette faktisk var t/r og ikke enveis. Vet ikke hvorfor jeg hadde fått for meg at det var en vei...
     
    Last edited: 20. okt 2023
    holmen liker dette
  10. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,667
    Likes mottatt:
    6,178
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg booket EVA i C fra Taipei til Paris i august med avreise i juli 2024. Det var ledige C mellom Europa og Taiwan nesten daglig i juli 2024 i august. Så de som ble sluppet er nok revet vekk nå.
     
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har du ikke vist hvilken rute du søkte på, men dette gjelder også British Airways (OW). Se på avgiftsnivået med start LHR kontra OSL en vei til NYC i biz/club:
    upload_2023-10-20_11-6-1.png

    Med start OSL:
    upload_2023-10-20_11-8-47.png
     
    Henrik, paron, holmen and 1 other person like this.
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,382
    Likes mottatt:
    18,460
    Bonuspoeng:
    293
    Eksakte avgifter får du på neste side i bestillingen ...

    OSL - JFK:
    upload_2023-10-20_12-55-38.png

    LHR - JFK:
    upload_2023-10-20_12-58-0.png
     
  13. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,562
    Likes mottatt:
    8,059
    Bonuspoeng:
    293
    1000 pund er fortsatt 1000 pund.. det er MYE. Og det er Taxes, fees and charges på £300.91 som vil bli lavere hvis utreise er fra Oslo. £700 for Carrier imposed international surcharge blir man nok ikke kvitt. Så lenge man bruker poeng fra Virgin Atlantic ihvertfall..
     
    Last edited: 20. okt 2023
    NoLimit liker dette
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Nei det får nå så være, men akkurat her var det et innspill til at høye skatter og avgifter fra LHR til Nord Amerika ikke er noe som gjelder Virgin og Skyteam kun
     
  15. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    906
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    SAS kjører reklamer for *A Goldtrack på Instsgram i dag. Merkelig timing gitt at de snart er ute av A*.
     
  16. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,562
    Likes mottatt:
    8,059
    Bonuspoeng:
    293
    "Før sommeren 2024" er ikke snart i reklamebransjen. De er mer opptatt av å selge billetter akkurat nå
     
    watchaddicted liker dette
  17. Trykkern

    Trykkern Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Vil allerede bestilte CT-reiser sommer/høst 2024 påvirkes av SAS sin exit fra SA?
     
  18. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    3,146
    Likes mottatt:
    10,105
    Bonuspoeng:
    183
    Nei
     
    FlyerOslo and Trykkern like this.
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,128
    Likes mottatt:
    23,204
    Bonuspoeng:
    293
    NoLimit liker dette
  20. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,314
    Likes mottatt:
    2,111
    Bonuspoeng:
    113

Del denne siden