8 milliarder av dette er et såkalt konvertibelt lån, som det er forventet at blir gjort om til aksjer senere. En stor andel er også leasingforpliktelser som nå også regnes som gjeld.
https://www.dn.no/luftfart/air-france-klmtopp-i-oslo-sas-er-fortsatt-en-konkurrent/2-1-1560316 Europa-sjef hos Air France-KLM hinter om at Eurobonus-programmet får leve videre – men kan ikke gi noe løfte. – Er det planen deres å beholde det, også etter at Air France-KLM eventuelt blir majoritetseier i SAS? – Ja, sier han. Så blir han i neste åndedrag mer åpen for ulike alternativer: – For å være ærlig, vi har ikke gått inn i det noe særlig. Det er for tidlig å si noe sikkert. Poenget er at Eurobonus står veldig sterkt i Skandinavia, det er en fantastisk eiendel i SAS, og det er satt opp på en annerledes måte enn Flying Blue. Det er ikke sikkert at man vinner på å ta det inn i Flying Blue. Det vil tiden vise, sier han.
Interessante nyheter kanskje.. Etihad og Air France/KLM signerer avtale som gjør at man kan tjene poeng/bruke bonus billetter hos hverandre. Men da bør kanskje SAS bli en del av Flying Blue først. https://www.airfranceklm.com/en/new...d-airways-announce-frequent-flyer-partnership
Jeg håper heller at Eurobonus forblir selvstendig, men inngår en tilsvarende avtale med Ethiad. Ny avtale om codeshare er jo allerede på plass
Fra check-in.dk i dag (bak betalingsmur): I forbindelse med den kommende optagelse i SkyTeam vil SAS forsøge at indlede et samarbejde med China Eastern Airlines og Korean Air, afslører koncernchef Anko van der Werff.
Det blir nok etterhvert større endringer i SAS sitt long-haul nettverk spesielt siden de løpet av 2024 vil gå fra Star Alliance til SkyTeam.... Våre venner i FinalCall kan melde om noen av endringene som allerede kommer fra sommeren 2024: https://finalcall.travel/no/sas-oker-kapasiteten-pa-sine-langruter-til-sommeren/ - Kort fortalt blir CPH-JFK to avganger daglig med A321LR. - Økt kapasitet til HND og PVG. - CPH-BOS økes til daglige avganger, og får A350. - CPH/ARN-YYZ byttes, slik at CPH får 4 avganger i uka og 3 avganger fra ARN. Så er det også nevnt andre steder at SAS jobber med CPH-ATL, så får man se om den er klar før sommeren...
Det spekuleres i at SAS har fått en ekstra slot på JFK i lån fra KLM siden KLM har restriksjoner på AMS. BOS får også økt kapasitet og det er også en SkyTeam hub ….
På litt lenger sikt vil nok all SAS-trafikk flyttes fra EWR til JFK. Da vil forhåpentligvis SAS også flytte til terminal 4 på JFK som er der resten av SkyTeam er.
Oppdatering fra Anko i DN: https://www.dn.no/luftfart/sas/anko...star-at-det-er-vondt-og-vanskelig/2-1-1587222 Kort fortalt så forventer de fremdeles å komme ut av Chapter 11 i mars. De er I dialog med Star Alliance hvordan utmeldelsen av SAS skal foregå, og spørsmålet nå er om de gjør det før sommeren (juni?) eller i august. I tillegg loves det også at "Gold for Life" fortsetter. EuroBonus kommer til å bestå iallefall ut 2026, hva som skjer etter spørs jo på om AirFrance-KLM kjøper seg opp til majoritetsposisjon, og hva de eventuelt bestemmer å gjøre. Anko kommer med et godt sitat: "Ingen investor har noensinne kjøpt opp en merkevare, for deretter aktivt og bevisst prøve å ødelegge lojaliteten fra kundene som hele forretningen er bygget på."
Jeg er optimist, men hvis man vil være konspiratorisk (og se bort fra at oversettelse ikke nødvendigvis er bra) så kan man fokusere på et ord: «– Ja, det er for real. Eurobonus har denne funksjonen og det skal bestå i SAS. Hvis dette er hva som trengs for å holde på kundenes lojalitet i markedet, blir det selvsagt med videre, sier Anko van der Werff»
Akkurat på lik linje med våre politikkere med falske papir, rapper briller, og brenner milliarder på grønne prosjekter(El busser i byen som fungerer perfekt) Ansetter sine bestisser, og forvalter millioner i inhabile selskaper .
Nei, de pleier bare å gjøre det ubevisst? Har selv jobbet i en bedrift som ble kjøpt opp av en større konkurrent. Hvordan tror du de veldig fornøyde kundene av det lille selskapet opplevde å bli kjøpt opp? Etter at festtalene var holdt begynte nedbemanningen og restene av det lille selskapet ble vanskjøtet så til de grader at kundeopplevelsen fikk seg en kraftig nedtur. For meg er alt Anko sier løgn inntil det motsatte er bevist. Jeg har vært med på dette nok ganger. Det er på ingen måte uvanlig at et selskap kjøper et annet for å eliminere konkurranse.
Har inntrykk av at prosessen allerede er i gang. Eller var det en tilfeldighet at LH ikke kunne verifisere mitt eb nummer for en reise i mai tro?
Potensielt noe de har gjort manuelt, men når jeg la inn en SAS-flight fra CDG til CPH i LoungeBuddy-appen i dag fikk jeg beskjed om at jeg har tilgang til Air France-loungen og ingen Star Alliance-lounger.
Akkurat sånn har det vært lenge. Det går til slutt, er min erfaring, men jeg vet ikke akkurat hva som utløste det.