SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,550
    Likes mottatt:
    26,001
    Bonuspoeng:
    183
  2. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,320
    Likes mottatt:
    4,847
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg likte ikke den setningen med at «Vi vil belønne våre mest lojale kunder akkurat som man kan forvente»
    Det er nemlig det banker, forsikringsselskap ag alle moderne blårusstyrte konsern gjør. Reduserer perks og vilkår for eksisterende lojale kunder, og kjører på med nykommer tilbud for å kapre kunder. De har solid statistikk på at vi «lojale kunder» er rene melkekuer som fortsetter selv om vi blir nedvaluert på det groveste.
    Beklager, jeg tror ikke ett sekund på Anko, han lyver minst like godt som en politiker.
    Han har forresten mye bedre betalt for løgnene, så da bør han også lyve bedre.
     
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,249
    Likes mottatt:
    1,975
    Bonuspoeng:
    113
    Syntes det er urettferdig mot Anko. Mitt inntrykk av han er at han er redelig, bransjekyndig og en straight talker (når han har anledning).

    Han er ofte vag eller gir seg selv mye manøvreringsrom i det han sier, men det er jobben hans som CEO i et børsnotert selskap innvolvert i konkurs og med viktige pågående forhandlinger.

    Eksempelvis dette sitatet:
    «– Ja, det er for real. Eurobonus har denne funksjonen og det skal bestå i SAS. Hvis dette er hva som trengs for å holde på kundenes lojalitet i markedet, blir det selvsagt med videre, sier Anko van der Werff.»
     
    Last edited: 25. jan 2024
    EndreD and Storbaba like this.
  4. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,320
    Likes mottatt:
    4,847
    Bonuspoeng:
    113
    Mannen er helt klart bransjekyndig, men denne bransjen (som mange andre) er ikke kjent for å verdsette lojalitet spesielt høyt. Det er heller snakk om å skrape ned kostnader for å henge på racet mot bunnen samt overleve turen. Jeg forstår situasjonen og har ikke noe problem med å akseptere realitetene. Derimot har jeg problemer med å tro på fagre løfter som er såpass rundt formulert og med såpass mange forbehold (weasel words). Kanskje jeg spissformulerte vel mye med løgner osv, men dessverre nært sannheten i min verden.
    Jeg er normalt optimist, dog ikke i dette tilfellet.
    Ikke for å lage noen krangel ut av dette altså :)
     
    sutenai and Insomnia4u like this.
  5. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,313
    Likes mottatt:
    2,284
    Bonuspoeng:
    113
    Jøss, her var det mye å pakke opp!

    For det første, post-covid stokket litt om på kortene i flybransjen. Siden LCC drar den ene veien, drar de andre den andre veien: Mer premium. For å få til dette er man avhengig av lojale, betalingsdyktige og betalingsvillige kunder.

    Jeg vil påstå at med alt det bolaget har levert de siste 10 årene, så er enhver persom som bruker 1800, 6000 osv på et EB-kredittkort og/eller i det tatt bruker en krone på dette skakkjørte selskapet definert som lojal.

    Selv Brannfansen blekner i forhold til oss.

    Mange (mange,mange) selskaper har kjøpt sterke merkevarer, for så bare å pulverisere dem totalt. Ikke med vilje, men av udugelighet. Fremtiden får vise, tenker jeg.

    Hva var det jeg sa? SAS sitt fordelsprogram er EB frem til AFKLM eier en betydelig majoritet. Deretter får fremtlden vise. EB er faktisk et veldig bra program på mange måter, og den kunderettede delen (og vilkår) kan hete EB, mens man fusjonerer alt inn på Flying Blues plattform/økosystem. Både rød og blå russ blir fornøyde.

    Kan vi stole på disse folkene? Vi kan stole på at dette er det de oppriktig mener i dag. Mye kan endre seg til i morgen.
     
  6. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,445
    Likes mottatt:
    8,844
    Bonuspoeng:
    183
    Velkomstgaven i Skyteam er klar:

    IMG_1893.jpeg
     
    vegardg, Cumulus, holmen and 22 others like this.
  7. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,313
    Likes mottatt:
    2,284
    Bonuspoeng:
    113
    [​IMG]
     

    Attached Files:

    sutenai and NoLimit like this.
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,434
    Likes mottatt:
    4,338
    Bonuspoeng:
    113
    Det har jeg alltid problemer med å gjøre, og har hatt det lenge. Om man måtte bruke EB+nummer, EBG+nummer eller bare nummeret husker jeg aldri. Har av og til fått hjelp av sas lounge til å legge inn nummeret på bookingen
     
    RoadKing liker dette
  9. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,313
    Likes mottatt:
    2,284
    Bonuspoeng:
    113
  10. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,249
    Likes mottatt:
    1,975
    Bonuspoeng:
    113
    Litt andre cashflow implikasjoner, men egenkapital har uansett en avkastningsforventning høyere enn 10%. Det at investeringen er gjeld handler mest om at investorene skal beskyttes seg mot endel usikkerheter ettersom gjeld kan ha pant i Eurobonus, varemerker og Heathrow slots. Hvis ikke SAS klarer mer enn 10% avkastning på investert kapital så er ikke bolaget liv laga uansett.
     
    tobeornot999 and The_Dude like this.
  11. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,407
    Likes mottatt:
    10,400
    Bonuspoeng:
    183
    Kristian, Avixlo, jgroneng and 3 others like this.
  12. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    465
    Likes mottatt:
    1,049
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje det var derfor F&F kom ikke ut idag? :D
     
    Shyneno liker dette
  13. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,407
    Likes mottatt:
    10,400
    Bonuspoeng:
    183
    Da har SAS starter prosessen med reorganisering i Sverige. Som de skriver får det ingen påvirkning for kundene eller driften. Fremdeles er planen å være ferdig med dette i juni.

    https://www.sasgroup.net/newsroom/p...tion-in-sweden-operations-continue-as-normal/
     
    tobeornot999, Avixlo and holmen like this.
  14. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,313
    Likes mottatt:
    2,284
    Bonuspoeng:
    113
  15. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,407
    Likes mottatt:
    10,400
    Bonuspoeng:
    183
    Igjen, som nevnt tidligere... Inntil SAS er formelt ute av omstruktureringen så er det veldig komplisert å få et klart bilde av hva som skjer økonomisk...

    Som det også står helt nederst i saken fra DN:
    Først etter det kan nye eiere ta over, og SAS kan få full effekt av gjelds- og kostandskutt fra Chapter 11-prosessen i USA.
     
  16. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,407
    Likes mottatt:
    10,400
    Bonuspoeng:
    183
  17. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,313
    Likes mottatt:
    2,284
    Bonuspoeng:
    113
    https://e24.no/naeringsliv/i/73dkoV/sas-anklager-pilotene-for-ulovlige-aksjoner

    Om det stemmer at pilotene har gjennomført en gå sakte-aksjon, så er det ganske pyton gjort av dem, ikke minst i først feriehelg. Da bør man heller finne seg en ny jobb. Samtidig er ledelsen i SAS på ekstrem tynn is når de tror at de skal forfølge organisasjoner og enkeltindivid. Det er stort sett mangel på piloter i verden, og ingen vil jobbe for lav lønn hos en kjip arbeidsgiver.

    Kan bli en dårlig historie for SAS, dette.
     
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,384
    Likes mottatt:
    8,788
    Bonuspoeng:
    183
    Uansett om balansen sier 10 mrd eller 20 mrd SEK i gjeld, er de uansett dødsdømt dersom ikke AF/KLM ønsker å holde dem i gang.

    Jeg er slett ikke sikker på om varemerket + Eurobonus er verdt SÅ mye, og når AF/KLM snart har tilgang til all intern info i SAS og evt kjøper selve EB-selskapet så kan det nok tenkes at de gjør en sakte "rebranding" hvor hele SAS forsvinner.
     
    NoLimit liker dette
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,384
    Likes mottatt:
    8,788
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, etter forrige storstreik, som endte ut med at Anko sendte bolaget rett til konkursbeskyttelse, så er mitt inntrykk at SAS har en haug sentrale ansatte (pilotene) som egentlig gir helt blanke i om selskapet går i grøfta.

    De vet de får gode jobber og lønn andre steder, om SAS blir borte.
     
    NoLimit liker dette
  20. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,313
    Likes mottatt:
    2,284
    Bonuspoeng:
    113
    De kan jo heller gå og ta de jobbene før de eventuelt begynner med aksjoner.

    Samtidig sier du at de sitter med kortene, og da er det jo ekstra, ekstra underlig at SAS-ledelsen går inn i en krig de ikke kan vinne. Angrep er ikke alltid beste forsvar.
     
    tobeornot999 liker dette

Del denne siden