SAS sine systemer nede?

Tråd i 'Nyheter' startet av stekus, 14. febr 2023.

  1. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,165
    Likes mottatt:
    7,928
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er det kun reisene mine som viser i appen min, i hvert fall. Så noe er fikset, da
     
    themichael liker dette
  2. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Alt i orden her nå. Heldigvis.
     
  3. trqen1

    trqen1 Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
  4. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    447
    Likes mottatt:
    1,426
    Bonuspoeng:
    93
  5. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Ikkje fått med meg dette før no, mykje som ikkje funkar i appen. Einaste som funkar er mine reiser som faktisk er mine. Ellers er det dårlig stelt gitt.
    Føler med gjengen på IT, dette er ikkje morosamt og rydde opp.
     
  6. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    825
    Likes mottatt:
    3,537
    Bonuspoeng:
    93
    Berre å bytte passord folkens, assume breach...

    Og til SAS IT: Få gang på multifaktor-autentisering!
     
    kiev and The_Dude like this.
  7. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Bra tips til alle!

    DA HAR JEG ENDRET PASSORDET MITT (de som vet, det vet (les: har også gjort det)
     
  8. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Venter nok heller til i morgen, eller er siden helt trygg igjen?
     
  9. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,368
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    Snakkes Fie!
    Kjekt så lenge det varte.
     
    tobeornot999 liker dette
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Hejdå, Marie :p
     
    Bonusduk and freddyen like this.
  11. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    1,299
    Bonuspoeng:
    93
    Byttet passord på sas.no, og da klikket det fullstendig for appen.
    "Internal server error! please try again later"

    Eneste løsningen var å reinstallere appen for å så logge inn.
     
  12. Chag

    Chag 42195m

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    I was at OSL yesterday evening. Boarding was done manually and an ID check was required for all.
     
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Kun hvis de samtidig åpner for api-passord for ting som awardwallet. Irriterer meg at jeg ikke kan overvåke trumf-poeng lenger!
     
    oleredv liker dette
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
  15. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,215
    Likes mottatt:
    4,294
    Bonuspoeng:
    113
    Enig, det er ikke alt av det som skjer som kan forklares med DDOS overload. Men så er det ikke alt som kan forklares på SAS IT-systemer under normal drift heller...

    Dessverre er MFA heller ikke løsningen. Fortsatt litt bedre enn rene passordsystemer, men nå kan man abonnere på en Reverse Proxy PaaS tjeneste for mindre enn mange bruker på kredittkortgebyr per måned.
    Løsningen er nok heller å gå over til et fullt sertifikatbasert system hvor man har en ekte PKI med sanntids revokeringslister, og ikke bare la Microsoft/Apple/Google bestemme hvilke rotutstedere som er tiltrodd å være politi for vårt globale Internett.
    Men nå ble det litt mye tekno-babbel her, beklager å ødelegge for vårt ellers lettforståelige stammespråk (MR, CT, MC, EBP, YYZ osv, osv...) :oops:
     
  16. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
    SAS CYBER ATTACK – UPDATE
    February 15, 2023 12:56


    Last night SAS, alongside several other companies, were subjected to a cyberattack that led to our website and app being down for a few hours. Furthermore, some passengers' data became visible to other passengers who were active during the ongoing attack.

    We are currently investigating the incident, but we can confirm that the affected passengers’ contact details, previous and upcoming flights, as well the last four digits of the credit card number were visible.

    We can reassure passengers who are worried that their credit card information has spread, that only the last four digits of the credit card number have been visible. There has been no risk that this information could be exploited. No passport details have been shared and no EuroBonus points should be affected.

    Attacks like this often come in batches and more attacks are likely to come in the near future. However, this should not impact any passenger data.

    We always cooperate with the national CAA (Civil Aviation Agency), police, and security police when security matters are concerned – irrespective of the issue in question. We are monitoring the situation closely and continue the work to analyze and evaluate the attack and related consequences, as well as take preventive measures.
     
    Eddie47 and kiev like this.
  17. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg vet ikke engang om man kan booke bonusreiser til MFA, PKI, eller TBF :)

    Jeg har faktisk vært på Mafia Island men det var betalt billett med en lokal operatør.

    Det var jo snakk om at de nye nasjonale ID-kortene skulle ha en e-identitet, men problemet er at folk er idioter og glemmer/mister ting hele tiden.
     
    kiev liker dette
  18. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,215
    Likes mottatt:
    4,294
    Bonuspoeng:
    113
    "Vi følger situasjonen nøye".
    Tipper at denne floskelen er redigert inn av noen PR-folk for å berolige de store uvaskede massene. Det virker jo så bra for de politiske spinn-doktorene :rolleyes:
     
  19. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Regner med at dem setter ned et utvalg også...som da konkluderer med at vanlige folk ikke ble berørt. Altså bortsett fra Fie, Marie og Philipp...og alle andre.
     
    tobeornot999 and kiev like this.
  20. shu

    shu Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg sendte e-post til diamond-mailen i går kveld.
    Det jeg lurte på var om noen uvedkommende hadde hatt tilgang til min EB-profil.
    Fikk først et svar som ikke var et svar, så jeg spurte igjen - fikk da en bekreftelse om at ingen hadde hatt tilgang til min EB-profil.

    Det var jo «betryggende»…virket som et standardsvar utarbeidet av PR-gjengen…synes det er litt rart at de kan slå fast dette så raskt…

    Jeg hadde tilgang til andres EB-profil, så det er jo nærliggende å tenke at andre hadde tilgang til min!
     
    Eddie47 liker dette

Del denne siden