SAS slakter ned opptjeningen i billig SAS Go

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av haakonks, 01. okt 2018.

  1. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Rart om det ikke kommer endringer på plusgrade?
    En bilett i GO minus kan nå gi så lite som 200 poeng til USA/Asia. Og oppgradere den til pluss koster 10-15 tusen?
    Og om denne går igjennom blir vel opptjening 6 tusen poeng ?
    Isåfall er jo den reelle kost prisen på uppgrade veldig lav.
     
    Chrisbgg liker dette
  2. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,900
    Likes mottatt:
    12,842
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant konspirasjonsteori! Eller en variant av han som sa "Vi var tre stykker: I, me and myself."
    Akkurat nå føles det godt å ha evig gull (selv om jeg må dele med to andre)!
     
  3. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Helt enig....

    Jeg har ikke fløyet økonomi siden 1979, har igrunn ingen venner som flyr økonomi, har vel aldri vært lenger bak i et fly enn rad 3, og det var i 1985.... er det noen som vet hvordan disse menneskene som flyr økonomi ser ut?


    Ja, det er nesten umulig å skrive forum poster nå om dagen, det er alltid en som blir krenket av en spøk.
    Og jeg inviterte jo til det, litt overrasket at det tok så lang tid før noen stod frem.

    Så du fikk flere likes enn meg, så da vant du vel. :rolleyes:
     
    kaaai and RoadKing like this.
  4. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Rolig nå gutten min!

    Jeg har bare en konto her.

    Ps. kanskje de siste 6 sidene i denne tråden burde ryddes litt.
     
  5. netrom84

    netrom84 Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Det virker som om folk sammenligner dagens priser og konkluderer med at SAS sine priser blir uendret etter denne endringen. Det er selvsagt mulig, men det er også mulig at med dette grepet kan SAS bli mer konkurransedyktig på pris.

    Opptjeningen mellom Oslo-NY har gått fra 3000 poeng til 200 poeng som gir en differanse på 2800 poeng.

    Hva SAS beregner som kostnad for disse poengene er vanskelig å vurdere. Men en del av kostnaden er nok poengene i form av å benytte de til flyreise. En del er poengene som del av opptjening til gullkort etc. Legger vi trump-standaren til grunn med 15 poeng pr krone. Gir 2800 poeng en verdi 186 kroner.

    Nå vil jeg ikke tru SAS priser poengene så høyt, men trur heller ikke det er så langt unna. Men la oss si at de ligger 20% under det i pris. Da havner vi på 150 kroner. Tur-retur betyr det 300 kroner.

    Så blir spørsmålet hva som er prisforskjellen mellom SAS og Norwegian på tur over dammen.

    Norwegian ligger pr nå inne med 2398 som billigste priser tur-retur. Sas ligger på 2918 i dag. Her kan de altså med ny opptjening gå ned til 2618 med samme kostnad og inntjening som før.

    Så blir selvsagt spørsmålet om den lojaliteten man mister er verdt det mot å kunne konkurrere bedre på pris. Man skal selvsagt merke seg at selv om opptjeningen allerede er endret er ikke det foreløpig betydd lavere priser. Så tiden vil vise om dette vil gjøre at SAS presser sine priser ned eller ikke...
     
  6. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,991
    Likes mottatt:
    10,918
    Bonuspoeng:
    183
    Hyggelig hvis det faktisk fører til lavere priser (selv om jeg i likhet med mange her verdsetter bonuspoeng høyere enn litt lavere priser). Men hva skjedde da de innførte Go light opprinnelig? Mitt inntrykk er da at de tok over prisene for Go og vanlig Go gikk opp i pris. Korriger meg gjerne om dere har et annet inntrykk.
     
    Last edited by a moderator: 03. okt 2018
    vegardg liker dette
  7. netrom84

    netrom84 Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Joda. Det kan være et resultat at man redusere kostnader uten at det gjenspeiler seg i pris. Men uansett rigger SAS seg slik at de enklere kan konkurrere på pris nå enn før endringene. Så vil konkurransesituasjonen avgjør hvor de må legge seg i pris.
     
    EndreD liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det er et interessant poeng du fremmer her. Det har jo blitt diskutert i "fagkretsen" her i forumet at flere og flere selskaper har dreid status mot revenue. Og det sier seg selv at det ligger ikke mye lojalitet i det å ta en C tur med SQ til AKL, koble til en Plus rundtur til GDN og tilbake, samlet blir vel det noe rundt 27k.

    Jeg tror vi alle kan være enige om at det ikke kan sies å være mye lojalitet i noe slikt. Det er det selvsagt ikke med SAS MC, Nye AmEx og deres poeng heller.

    Jeg har en smule forståelse for at SAS ønsker å gjøre det litt tøffere å oppnå status og poeng igjen, for slik det har vært de siste årene? Vi har jo mange klaget over overfylte lounger?

    De som flyr mye, som får status på legs, vil jo fortsatt nå målene sine. Personlig har jeg mye mer sansen for at man får status på legs enn på poeng, for da er det jo faktisk de som er lojale som får statusen. Og det sier jeg som aldri har vært i nærheten av å kvalifisere til EBG på legs.

    Jeg vil også peke på at det er naturlig at poeng opptjening på long haul er den som slaktes mest. Det er fordi det har vært et utrolig misforhold mellom opptjening mot pris på longhaul sammenlignet med short haul.Det har jo vært mulig å lande flere tusen poeng på en long haul økonomi til f.eks HKG til omtrent samme pris som om man flyr t/r innenlands og har fått skarve 7-800 poeng.
     
    Eddie47, kaijoar, ElinPelin and 6 others like this.
  9. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig enig i mye her..

    Eneste, når det kommer til lojalitet, så tenker jeg at den turen til AKL med SQ og den Plus turen til GDN for å få gullet, er jo den som skaper lojaliteten, Den gjør at alle de andre gangene du flyr, så velger du SAS, selv om prisen er høyere.. Men så er jo dette svært spesielle mennesker som flyr til AKL kun for gullkort da.. (Har flydd den selv, for 2 dager i AKL, men det var kun for "the fun of it")

    Men at det måtte gjøres forandringer i LongHaul opptjening? HELT klart.. Den var rett og slett too good to be true..

    Men skal bli spennende å se, som nevnt over hva som skjer med upgrade nå.. Da en Go oppgradering til Plus vil gi enormt god value på 15k Poeng....


    C
     
    RoadKing liker dette
  10. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Helt enig, de som flyr som faktisk er lojale.
    Neste år vil jeg kvalifisere til EBG uten å sette meg på et fly.
     
    jgroneng and RoadKing like this.
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Ser at noen spår at denne poengprisen kan gå opp. Men en kan også tenke seg at det nå blir mange fler som byr på oppgradering. Som da er en vinn-vinn for SK. Folk bruker opp poengene, og SK fyller seter som uansett ville vært tomme.

    Kan jo bli et problem med vektfordelingen om alle havner i Plus/Business. Må fylle på med laks i bakre lasterom da :D Ev en kasse laks på hvert sete i økonomi :p
     
    RoadKing liker dette
  12. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan klarer du det?

    Du vil ikke kunne bruke alle kredittkortene mot statuskvalifisering samtidig.
     
  13. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor ikke?
     
  14. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Vil anta det er fordi det ikke skal være for lett å oppnå gull, uten å fly.

    Johan Mägi var en opptatt mann på Meet&Greet, og hadde dessverre ikke mer tid til meg. Men han var veldig bestemt på at det ikke skulle være mulig.
     
  15. EJN

    EJN Medlem

    Innlegg:
    110
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Hva er det tredje kortet? AmEx og SAS MC Premium gir jo bare 32k totalt.
     
  16. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Skjønner at det er ugunstig for SAS. Men har alle 3 kortene avtale... så vil det jo bli slik. At SAGA Gull også får 20.000 basic.
     
  17. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    DnB sitt som kanskje kommer og tilsynelatende gir 20K status poeng i året.
    Ikke bekreftet enda
     
  18. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Du har helt rett at jeg ikke har gjort det enda.
    Det var en antakelse for neste år, at jeg kunne betale for Sas sage, Amex elite og Sas MC for å få 52k status poeng.

    Det gjenstår selvfølgelig å se om det går ann i praksis.

    Har du noen info om hvilke kort som skulle telle for status og ikke?
     
  19. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er nok mange som antar dette, men for en uke siden var dette i alle fall veldig tydelig fra Mägi ikke skulle bli mulig.

    Det ble ikke nevnt hvilke kort, bare at en kombinasjon av alle ikke sammenlagt ville utgjøre nok poeng for gullstatus.

    Så gjenstår det å se om dette blir praksis da...
    Kanskje var det et hint om at poengkravet økes? Neida, nå skal jeg ikke spekulere unødvendig her :p
     
  20. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke endret nei. Håper virkelig de ikke kødder med dette!
     

Del denne siden