SAS slakter ned opptjeningen i billig SAS Go

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av haakonks, 01. okt 2018.

  1. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Er det ikke 1 mill inntekt eller 2 mill. på konto for å få SAGA-kort? I såfall er det ikke mange som dette gjelder.

    Rent forretningsmessig vil det være konkurransevridende om SAS sier at bare 2/3 kort gjelder. De får jo penger fra DnB osv for disse grunnpoengene. Ser ikke helt hvordan de kan klare å gjennomføre i praksis.
     
    Chrisbgg liker dette
  2. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ser desværre at dette løses nemt med en forbedring eller to.
    Kan sagtens forstille mig enten en øgning i krav til antal point eller at du skal have point + legs (ex. Min 5 legs med SAS). Eastpeasy.
     
    Chrisbgg liker dette
  3. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Tja.

    Jeg skjønner delvis hva du mener, men er ikke helt enig.

    Bare sånn from the top of my head kan jo SAS eksempelvis kreve at 10/20tusen poeng skal komme fra flyvninger for å oppnå gull og oppover. Henger jo forøvrig også (i alle fall delvis) på greip med den siste devauleringen.

    At det skal være så veldig konkurransevridende ser jeg vel egentlig ikke.
     
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner jo at SAS kan gjøre hva som helst. Mitt poeng var egentlig bare at det blir kortselskapene som taper på den praksisen. Ikke det at jeg mister nattesøvnen over deres inntjening da :)
     
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Nyslanka poengopptjeningstabell ute på sas.no
    Det tok sin tid, men nå har SAS endelig maktet å faktisk kommunisere ut den nye EB-tabellen på sine egne nettsider.

    Likevel poeng på alle billetttyper i Norden+?
    Det første som slår meg er at alle Go Ligth-billettar, inkludert dei innen Skandinavia, ser ut til å gi EB-poeng, 100 stykk:
    1010.jpg
    Av det skjemaet som først ble publisert i denne tråden (tilgangen er nå sperra, men FinalCall har skjermdump) var Go Light-billetter oppført uten poengsum. Nå ser det ut til å være litt å hente av bonuspoeng på alle billettyper.

    Langdistanseflyvninger
    2020.jpg
     
    DanH, Eddie47, Avixlo and 3 others like this.
  6. SAJblue

    SAJblue Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er klasse O tilbake til normalen for GO i Norden og Europa. Da er jeg fornøyd igjen!
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Betyr det at SAS har tatt kritikken til etterretning?
     
    grisefod liker dette
  8. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Eller har de publisert ein tabell med feil som ein gong i framtida blir retta?
     
    RoadKing liker dette
  9. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Hahahaha... den var nu meget god. :D
     
  10. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Så ikke så fryktelig ille ut som jeg først trodde. Da er det bare å bestille SAS GO eller bedre for min del.
    Men for meg selv, så får jeg status utfra legs. Så neste års sølvmedlemskap er "sikret" Så er jeg bare nødt til å fly mer SAS for å få EBG eller EBD
     
    Kristian liker dette
  11. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Kom nylig hjem fra New York, en tur hvor jeg reiste t/r i Sas go.

    Turen var bestilt for en stund tilbake, så det tikka nettopp inn 3000 poeng for hver vei.

    Det litt fiffige er at jeg fikk ytterligere 3000 poeng inn på konto fordi jeg klagde over at strømuttaket ved plassen ikke fungerte på returreisen.

    Poengkompensasjonen var altså like stor som poengopptjeningen.

    Et artig tankeeksperiement er jo om jeg hadde bestilt turen i sas go light / sas go med lavere opptjening.

    Gitt at jeg også da hadde fått 3000 poeng som kompensasjon så vil jo dette tilsvare en 15-dobling (!) av det reisen opprinnelig ville gitt av poeng.
     
    Eddie47 liker dette
  12. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner ikke helt hvor du vil med det her, men de «fiffige» poengene er jo ekstrapoeng.

    Eller noen hundre kr i frukt på en go’dag hos joker om du vil.
     
    kalleballer liker dette
  13. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    SAS har nok alt tenkt ut løsningen på dette. Når opptjeningen reduseres til et par hundre poeng for en tur over atlanteren, så vil de nok vite å matche denne med et par hundre poeng for et defekt strømuttak også.
     
    Kristian, kalleballer and Eddie47 like this.
  14. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Du har et godt poeng med at det er en forskjell på grunnpoeng og ekstrapoeng, det hadde ikke jeg som stort sett tjener poengene mine på forbruk tenkt på.

    Jeg synes imidlertid at det ikke henger helt på greip at kompensasjonen for en mindre feil ved reisen skal gi like mange poeng som reisen selv.

    Så jeg tipper kanskje at @Scandipendler har rett og at eventuell poeng ved eventuell kompensasjon og "plaster på såret" vil være lavere ved en senere anledning.
     
  15. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk 3k i kompensasjon en gang i mai da wifi var nede hele flighten. Har også klaget for begge veier forrige uke (gull-login funket ikke - helt greit det, sånt kan skje). Nettet funket, spurte etter voucher flere ganger med flere minutters mellomrom (porsjonerte det utover før, under og etter servering da jeg så de var minst travle). Endte opp med at jeg så og si begge veier måtte vente over 1 time på å få voucher-koden, på tross av 3-4 purringer. Han ene karen presterte til og med å si at "det er jo bare til å betale det" 3 ganger (etter at jeg poengterte at jeg var gull). Får se hva det blir til - klagde i hovedsak på den dårlige servicen.
     
  16. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    For SAS og de fleste andre er grunnpoeng dyre og ekstrapoeng billige. Derfor henger ikke det du sier på greip
     
  17. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Slår meg til ro med at jeg tydeligvis ikke er som de fleste andre og at det jeg sier ikke henger på greip!

    Edit: knotete formulert
     
    Last edited: 18. okt 2018
  18. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,121
    Likes mottatt:
    1,847
    Bonuspoeng:
    113
    Dette skjønte jeg ikke. Statuspoeng/grunnpoeng er vel regnskapsmessig gratis for SAS, mens ekstrapoeng føres på samme måte uavhengig om tjenes sammen med grunnpoeng eller alle ikke.
     
  19. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Det virker som om 3 000 ekstrapoeng er en slags 'standardkompensasjon'. I alle fall har jeg mottatt nettopp 3 000 poeng flere ganger når jeg har klaget på ulike forhold – ved innenriksreiser og intra-skandinaviareiser, der opptjeningen av grunnppoeng jo er enda lavere (750 poeng i Plus).

    Ikke for det, jeg har sett tilfeller der en kjenning fikk 10 000 ekstrapoeng som plaster for såret for at SAS brukte en MD80-maskin i stedet for en A320 (intra-skandinavia).

    Så vidt jeg kan tenke meg til, er ekstrapoeng litt som de gamle kobbermyntene her til lands – de er ikke så mye verdt i seg selv (selv om de kan brukes til kjøp av flyreiser på lik linje med grunnpoeng), mens grunnpoengene vil – ved utdeling av mange i øst og vest – kunne føre til flere statuskunder som i sin tur vil øke utgifter som SAS har ved loungebesøk osv.

    Kanskje en litt haltende tankerekke, men det virker på meg logisk her og nå, så får vi se hva en litt mer våken utgave av meg selv ville ha sagt litt seinere.
     
    Avixlo and kalleballer like this.
  20. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke flydd norwegian på 3 år:

    Ankommer Gardermoen med Finnair 16:25 og skal videre til Ålesund 17:05 med SAS. Nei vent litt, SAS koster 2400kr i GO og Norwegian 800kr med avgang 17:55...

    SAS gir dårlig poengopptjening og det er uansett to ulike bookinger. Ops der gikk jeg for Norwegian gitt :)
     
    EndreD liker dette

Del denne siden